Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,302   Posts: 1,536,216   Online: 679

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 11 to 20 of 49
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Ha Gilbert,

Heel toevallig heb ik van de week aan de apotheek alhier (ik woon in een zuid-Frans dorpje) gevraagd of ik fotochemicaliën kon bestellen. Antwoord: ligt eraan, kom maar met een lijst en dan gaan we kijken. Jouw bewering dat apothekers niet meer aan particulieren leveren, kan ik dus niet onderschrijven.

Mocht dat niet lukken, dan kun je on-line het een en ander bestellen bij http://www.prophot.fr.

Groet, Paul.
    Hoi Paul,

Tja, als ik in Zuid-Frankrijk woonde zou ik misschien ook gemakkelijker aan chemie komen. Maar ik woon in Drenthe. En de apotheken hier weigeren in alle toonaarden om losse chemie aan particulieren te verkopen. In Meppel zit een grote chemische groothandel namens "BOOM". Die hebben werkelijk alles wat je je maar voor kunt stellen. Maar ze verkopen uitsluitend aan bedrijven. En ik ben geen bedrijf. (Hoewel mijn vrouw daar soms anders over denkt.)

Ik ben zojuist enkele weken in Frankrijk (Franche Comté) met vakantie geweest. Natuurlijk heb ik daar gebruik van gemaakt om naar de beurs in Bièvres te gaan, en in Parijs even "boodschappen" te doen. Ik heb 4 kilo Borax kunnen kopen bij een klein Parijs winkeltje met ecologische bouwmaterialen. Borax is namelijk een ecologisch middel tegen houtrot, ongedierte en brandwerend. Maar in Nederland zegt mijn apotheek me zonder blikken of blozen dat borax een gevaarlijk middel is.

Ik heb bij Jipé-Labo (100 meter vanaf Prophot. Prophot is op zaterdag niet open) ook wat chemie kunnen kopen. Sommige verpakkingen zagen er echter uit alsof ze al tien jaar op de plank stonden.

Mijn vraag is vooral: Waar kan ik in Nederland als particulier gemakkelijk en voor een redelijke prijs aan chemie komen?

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Gilbert,

Google eens naar de naam van Kees Brandenburg, hij geeft workshops alternatieve/oude technieken en doet dat vanuit Zeeland. Hij kan je wel vertellen hoe je aan chemicalien kunt komen.

Je dit wel al weten maar als je interesse hebt en vragen hebt over oude technieken: de alt-photo mailinglist is een heel aktieve mailinglist: voor registratie moet je hier zijn : http://www.usask.ca/lists/alt-photo-...s/subscrib.txt

Groet,

Huib

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    En de apotheken hier weigeren in alle toonaarden om losse chemie aan particulieren te verkopen. In Meppel zit een grote chemische groothandel namens "BOOM". Die hebben werkelijk alles wat je je maar voor kunt stellen. Maar ze verkopen uitsluitend aan bedrijven. En ik ben geen bedrijf.
    Dan zou ik op een bevriende fotowinkel afstappen en vragen of je in naam van die winkel een bestelling kunt doen. Probleem is vermoedelijk dan wel dat je dan ook 'industriële' hoeveelheden moet aanschaffen. En alleen metol is al een stevig geprijsd goedje. Overigens een grappige naam voor een chemische groothandel, Boom... Klinkt als boem niet? :-)

Maar Gilbert, soms is het leven ook simpel. Als je in Meppel of ruime omstreken geen fotochemie meer kunt krijgen, heb je automatisch een prima smoes om even een weekeindje naar Parijs te gaan. Eerst 10 kilo chemie inslaan (en als je toch bij Prophot bent, neem dan ook eens een pakje Bergger barietpapier mee, werkelijk prachtig), dan de hele dag fotograferen en fotogaleries bezoeken, 's avonds lekker happen en op weg naar het hotel nog even wat platen maken. Tsja, wat wil een mens nog meer? :-)

Groet, Paul.

Shooter
    Large Format
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Tja, normaal bestel ik _alles_ via Amazon.co.uk, maar het was een Nederlands boek, en die hebben ze daar niet! Volgens mij is het boek gewoon niet meer leverbaar, maar laten ze dat dan gewoon zeggen en mij mijn geld teruggeven.

Laat ik nou laatst gelezen hebben dat zij ook distributeur voor Nova zijn in Nederland, en laat ik nou op het punt staan een Nova Print Washer te kopen...
    Ik heb vorig jaar een NOVA printwasher (Academy) gekocht direct bij NOVA. Ik raad je met klem aan hun prijs te vergelijken met wat van Puffelen vraagt. Ik ben destijds geholpen door Matt, zeer accuraat en vriendelijk. Controleer je appaat onmiddelijk na ontvangst. Bij mij was een van de nippels van de afvoerslangen lek (niet goed gelijmd). Nova heeft direct aangeboden te vervangen. Heb het zelf gelijmd cf. hun instructies. Ik ben erg tevreden over service van NOVA en hun product.

Shooter
    Large Format
    Chemie kopen in Nederland is inderdaad een ramp. Ik kan bij de groothandel kopen als fotograaf, dat scheelt wel, maar de prijzen zijn meestal belachelijk hoog. Logisch ook: idioot kleine hoeveelheden die je in je eentje koopt.
    Van Puffelen is helaas vergane glorie. Ontzettend jammer, maar het is niet anders.
    Amidol en pyrogallol bestel ik bij Artcraft in de V.S.

Zijn hier meer gebruikers van Kodak AZO papier, amidol en pyrogallol?
    Wat voor behoefte aan chemicaliën is er in Nederland? Ik bedoel: met hoevelen zijn wij eigenlijk en wat gebruiken we?
    Ik zit er de laatste tijd wel eens over te denken hoe handig het zou zijn als er een punt zou zijn in Nederland waar je gewoon je spullen kon halen. Bij voldoende belangstelling wil ik wel eens kijken of zoiets op te zetten valt.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Jan,
    Ja, zo is het: het is enorm moeilijk aan fotochemicaliën te komen. Bestellen in het buitenland stuit vaak op bezwaren i.v.m. milieuwetgeving. (Duitsland)
    Het zou goed zijn eens te gaan samenwerken op dit gebied. Zelf ben ik bezig met het maken van 2 bads ontwikkelaars (borax, natriumsulfiet en nog wat ingrediënten)
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Large Format
    Dag Hans,
    Ik heb wel eens geprobeerd te bestellen uit Engeland (Silverprint, London), maar die verzenden geen chemicaliën naar the Continent. Duitsland is dus ook al moeilijk. Vanuit de V.S. is geen probleem en voor de reduceerstoffen (amidol, pyrogallol, metol etc.) een aanrader, want laten oversturen is goedkoper dan hier kopen. Nou ja, minder duur.
    Al met al zou het een zegen zijn om 'om de hoek' terecht te kunnen voor een redelijke prijs.

Ik gebruik verder: Na sulfiet, Na metabisulfiet, Na carbonaat, Na thiosulfaat (='hypo'), Kalium bromide. Verder heb ik pinakryptol geel te pakken gekregen.

Groet,
    Jan

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jan Nieuwenhuysen
    Dag Hans,

Al met al zou het een zegen zijn om 'om de hoek' terecht te kunnen voor een redelijke prijs.
    Daar ben ik het hartgrondig mee eens. Zelfs zoiets simpels als borax, wat in Amerika gewoon in de supermarkt ligt naast de soda is hier in Nederland bijna een verboden produkt.

Als er een centraal punt is met redelijke prijzen, wordt ik meteen klant.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    Ik ben in ieder geval van de gedachte genezen dat ik de enige ben in Nederland die er van baalt dat hier nauwelijks normaal aan chemicaliën te komen is. Ik heb het idee dat de markt hier heel erg klein is. In dat geval zou het bijzonder moeilijk zijn iets te veranderen.
    Hm, ik ga nu in ieder geval naar mijn bed.

Groet,
    Jan

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Zou het iets te maken hebben met de angst na 9/11?
    In die tijd werkte ik nog bij een dochteronderneming van TotalFinaElf, de chemische tak, en na 9/11 werden meteen allerlei regels en wetten aangescherpt.

Het is overigens al lang zo dat je per post geen chemie mag versturen, ook geen kant-en-klaar chemie, maar gelukkig maken sommige bedrijven (uit het buitenland) een uitzondering.

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin