Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,926   Posts: 1,522,124   Online: 794

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 31 to 40 of 49
    clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Goed idee, Jan! Die houden we er in.
    Digital is best taken with a grain of silver.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Wuim,

Dankjewel voor je informatie. Zodra ik in de buurt kom van Sleeuwijk neem ik contact met je op.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Jan,

Dankjewel voor de tip naar je bedrijf. Ben je zelf ook fotograaf? Of ben je bij toeval op dit forum verzeild geraakt?

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Sub 35mm
    Ha Gilbert,

OK, ik hoor het wel. Trouwens, ik zag dat er ook nog ca. 50 gram metol bij de monsters zat.

Wim

Shooter
    Pinhole
    Ben je zelf ook fotograaf? Of ben je bij toeval op dit forum verzeild geraakt?
    Ik kijk regelmatig rond, bij toeval kwam ik deze thread nu tegen.

De Hekserij is ontstaan uit eenzelfde soort frustratie als die ik hier tegen kom: grondstoffen/chemicaliën die vrijwel nergens te krijgen zijn. Mijn klanten zijn voor het grootste deel scholen, chemie hobbyisten en mensen die hun eigen cosmetica maken, maar er zitten ook een paar fotografen bij.

Zelf heb ik alleen theoretische doka kennis, maar dat mag de pret niet helemaal drukken: van veel stoffen heb ik wel een boel kennis, daarnaast een aardige verzameling aan dokaliteratuur. Die doka komt ooit wel eens.

Intussen heb ik alvast een paar dingen uitgezocht die ik wel en niet kan leveren:

Niet leveren kan ik:
    - Zilvernitraat (Mag niet verzonden worden omdat het een oxiderende stof is)
    - Kaliumpermanganaat (Idem)
    - Kaliumdichromaat (Mag niet aan particulieren geleverd worden omdat het sterk kankerverwekkend is)

Waarschijnlijk niet leveren kan ik:
    - Hydrochinon (Mag waarschijnlijk niet verzonden worden ivm de giftigheid)
    - Pyrogallol (Idem)
    - Thiocarbamide (Idem)
    Dit zoek ik nog uit, vooral de hydrochinon vind ik vervelend.

In het assortiment heb ik al:
    - Natriumsulfiet
    - Kaliumbromide
    - Natriumthiosulfaat
    - Kaliumferricyanide
    - Borax
    - Ammoniumchloride
    En nog wat minder vaak in de doka gebruikte stofjes

Binnenkort ga ik opnemen in het assortiment:
    - Metol
    - Ascorbinezuur
    - Ammoniumthiosulfaat
    - Natriummetabisulfiet

Wat later eventueel uit te breiden met:
    - Phenidon
    - Amidol
    - Glycine
    ...

Al het andere op aanvraag.
    Over een jaar of wat zal er wel een winkel komen, dan wordt het wat makkelijker met alles.

Shooter
    35mm
    Jan,

Goed initiatief. Het zou ook handig zijn als het pakket laboratoriumglaswerk e.d. iets uitgebreider zou zijn, b.v. glazen maatcillinders, maatkolven tot 1 l, magnetische roerders + vlooien.

Walter

Shooter
    Pinhole
    Quote Originally Posted by Walter
    Jan,

Goed initiatief. Het zou ook handig zijn als het pakket laboratoriumglaswerk e.d. iets uitgebreider zou zijn, b.v. glazen maatcillinders, maatkolven tot 1 l, magnetische roerders + vlooien.

Walter
    Dag Walter,

Ook dat is grotendeels op aanvraag leverbaar (muv de vlooien, die ken ik namelijk niet )

Groeten, Jan

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by JanMeut
    Dag Walter,

Ook dat is grotendeels op aanvraag leverbaar (muv de vlooien, die ken ik namelijk niet )

Groeten, Jan
    Beste Jan,

Vlooien zijn magneetstaafjes met daaromheen een laagje teflon. Ze worden gebruikt samen met de magneetroerders. De roerder bestaat uit een plateau (eventueel met verwarming) waaronder een magneet ronddraait. Op het plateau zet je een bekerglas / erlenmeyer etc. met daarin de op te lossen stof en het oplosmiddel (water). Je stopt de vlo erbij, zet de motor aan en de vlo gaat meedraaien. Ideaal om bijvoorbeeld stoffen op te lossen die langzaam in oplossing gaan en om te voorkomen dat je lucht in de oplossing brengt (zoals met schudden gebeurd). Bij de meer luxe uitvoeringen kan je temepratuur instellen. Je kan de magneetroerder zonder problemen uren aan laten staan.

Walter

Shooter
    Pinhole
    OK, ik ken die term niet, maar in dat geval zijn vlooien ook leverbaar (op aanvraag)

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic
    Hallo,

ik ben sinds enige tijd bezig met het zelf formuleren van ontwikkelaars, en wil op de iets langere termijn ook gaan experimenteren met het maken van emulsies e.d. Maar ik loop steeds tegen de moeilijkheid aan om ruwe chemie te vinden. Keukenzout, soda, natriumhydroxide en zoutzuur zijn overal te krijgen. Maar andere ongevaarlijke stoffen zoals borax, ammoniumthiosulfaat en zelfs vitamine C in poedervorm zijn nergens te koop. Laat staan typische fotografische componenten zoals metol, hydrochinon of phenidon. Apothekers leveren tegenwoordig niet meer aan particulieren. Sommige dingen zijn wel online te bestellen in Amerika. Maar er moeten toch simpelere methoden zijn? Wie kan me helpen?

Gilbert
    Voor wie het heeft gemist, maar op de usergroup nl.foto is sinds gisteren een discussie aan de gang over waar je in Nederland nog fotochemicaliën kunt kopen. Genoemd werden de drogisterij van van der Gaag in den Haag, en via het internet Macrox en VWR. Heeft iemand hier ervaring mee?

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin