Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,042   Posts: 1,560,780   Online: 1128

Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 49
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Waar halen jullie chemie ?

Hallo,

ik ben sinds enige tijd bezig met het zelf formuleren van ontwikkelaars, en wil op de iets langere termijn ook gaan experimenteren met het maken van emulsies e.d. Maar ik loop steeds tegen de moeilijkheid aan om ruwe chemie te vinden. Keukenzout, soda, natriumhydroxide en zoutzuur zijn overal te krijgen. Maar andere ongevaarlijke stoffen zoals borax, ammoniumthiosulfaat en zelfs vitamine C in poedervorm zijn nergens te koop. Laat staan typische fotografische componenten zoals metol, hydrochinon of phenidon. Apothekers leveren tegenwoordig niet meer aan particulieren. Sommige dingen zijn wel online te bestellen in Amerika. Maar er moeten toch simpelere methoden zijn? Wie kan me helpen?

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Ha Gilbert,

Heel toevallig heb ik van de week aan de apotheek alhier (ik woon in een zuid-Frans dorpje) gevraagd of ik fotochemicaliën kon bestellen. Antwoord: ligt eraan, kom maar met een lijst en dan gaan we kijken. Jouw bewering dat apothekers niet meer aan particulieren leveren, kan ik dus niet onderschrijven. Misschien moet je een apotheker of drogist van de 'oude stempel' zien te vinden. Toen ik nog in Amsterdam woonde, had ik er eentje die het maar al te leuk vond om uit te zoeken wat hij me wel en wat niet, en in welke hoeveelheden, kon leveren. Weer 's wat anders dan een doosje aspirines verkopen! :-)

Mocht dat niet lukken, dan kun je on-line het een en ander bestellen bij http://www.prophot.fr. Dit is een meer dan goed gesorteerde fotozaak in Parijs (vlak bij het Gare du Nord), die ook naar het buitenland verstuurt. Klik op de website linksboven op 'Produits', daarna op 'Produits chimiques de base'. Daar vind je onder meer borax, metol (= génol in 't Frans), hydrochinon en phenidon, ook in kleinere hoeveelheden. Informeer vooraf wel even naar de verzendkosten.

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Gilbert, als het in Frankrijk niet lukt, zijn er genoeg Engelse bedrijven die chemie leveren via het internet.

Ik weet alleen niet wat de wetten zijn voor het versturen van chemie per post. Dit is ook al een probleem bij kant en klaar chemie, dus misschien ook bij grondstoffen?

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Tja en dan er is ook nog van Puffelen in Den Haag die soms wel en soms niet levert en niet reageert op e-mails en telefonisch weet te melden dat alleen als er minimaal tien klanten voor borax zijn er misschien iets gedaan kan worden....Mijn advies probeer gewoon een paar apothekers in de buurt.
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Breek mij de b** niet open over Van Puffelen. Ik wacht al meer dan een JAAR op een boek. Heb ook al betaald en men belooft mij dat zij mij daarover gaan terugbellen.... Nee dus.....
    Email, inderdaad Hans, daar kijken ze echt nooit naar. Wat een bedrijf....

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Gewoon afbestellen dat boek. Het is hoogstwaarschijnlijk gewoon via Amazon te verkrijgen. Het is mij ook gebeurd: boekbestelling bij van P. die maanden op zich liet wachten.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Tja, normaal bestel ik _alles_ via Amazon.co.uk, maar het was een Nederlands boek, en die hebben ze daar niet! Volgens mij is het boek gewoon niet meer leverbaar, maar laten ze dat dan gewoon zeggen en mij mijn geld teruggeven.

Laat ik nou laatst gelezen hebben dat zij ook distributeur voor Nova zijn in Nederland, en laat ik nou op het punt staan een Nova Print Washer te kopen...

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Goed. Rij naar Den Haag, koop de Nova op voorwaarde dat ze de prijs van het boek in mindering brengen op de aanschafprijs van de prentenwasser.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    En dat is nou precies wat ik van plan was te doen! :-)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    In Duitsland zijn er ook wel wat verzenders bv.
    http://www.omikron-online.de/cyberchem/

Page 1 of 5 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin