Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,000   Posts: 1,524,348   Online: 787

Results 1 to 6 of 6

Thread: Infrarood?

Shooter
    35mm

Infrarood?

Hoi allemaal

Wie van jullie kan ons verder helpen?
    Mijn vriendin en ik zijn beide nog volop bezig met analoge fotografie. Nu willen we ons gaan bezighouden met infrarood fotografie, enkel vind je hier ontzettend weinig info rond. (enkel over de digitale methode vind je veel)

We zijn opzoek naar info zoals hoeveel stops overbelichten met een Cokin007 filter? Wat geeft het mooiste resultaat met infrarood bij landschappen? is het bv nu ook al mooi voor landschapsfotografie met infrarood? of enkel met de lente en zomer?

Of als jullie tips hebben que links? boeken? ... eender wat... Alle hulp is welkom!!!

Groetjes

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

Welkom

Dames , welkom op dit forum
    Eerst en vooral , om ir te fotograferenmoet je weten dat we eigenlijk gereflexteerd licht fotograferen , waarmee ik bedoel , in de lente als de nieuwe fris groene blaadjes aan de bomen te voorschijn komen reflexteerd het licht op dze blaadjes en geeft zo het zo begeerte ir licht weer. Dus voorlopig is het nog niet de ideale tijd om ir te fotograferen , nog een paar maanden wachten.
    Mij is er altijd verteld dat het ideale moment om ir te fotograferen is.
    EEN ZONNIGE MAAR KOUDE DAG , dan heeft men het meeste kans om ir te treffen.
    In verband met de belichting van de film.
    Ik werk altijd met diafragma voorkeuze en mijn x8 cokin filter op de lens en zo het licht meten , er zijn mensen die het licht meten zonder filter en daarna de filter er pas opzetten , en met de eerst gemeten waarde fotograferen.
    het beste is de eerste film beide manieren te proberen en alles gord opschrijfen dat je achteraf alles kan vergelijken en zo de voor jou beste manier te vinden.
    Heb dus altijd het licht gemeten met filter op de lens , en rechtstreeks aangepaste belichting.
    Bij het scherstellen zijn er fotografen die gebruik maken van de speciale ir aanduiding op de analoge manuele goede lenzen , deze aanduiding is een klein rood puntje lings van het midden van het midden punt van de lens , hier heb je ook keuzen , ik stel altijd hyperfocal scherp en dan heb je dit puntje niet nodig.
    Dus nog even wachten met ir te fotograferen.
    Ludo.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een Cokin 007 filter is een 89B filter (695nm) en kan met redelijk succes toepasbaar zijn met een Rollei IR 820/400 of een Efke IR 820 film. Rollei E.I. 12, Efke E.I. 3.

In mijn Gallerij en Flickr photostream staan diverse voorbeelden van IR fotografie en hoe e.e.a. tot stand is gekomen.

Groetjes,

Robert

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    .... en hier nog een stukje uit: Schroeders Negativ Praxis:
    http://www.fotohuisrovo.nl/documenta...P_Infrarot.pdf

mbt. Infra Rood fotografie.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    voor specifieke vragen mag je me altijd direkt mailen

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Hier staat veel nuttigs.

http://www.digitaltruth.com/articles.php

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin