Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,683   Posts: 1,548,531   Online: 890

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Shooter
    35mm

film in pinehole

hallo allemaal,
    normaal maak ik pineholefoto's met filmpapier maar nu zou ik willen overschakelen naar "film" omdat ik dan de foto's groter kan maken.
    Ik neem aan dat je dan een gans filmpje in je camera moet plaatsen: hoe spoel je dan door naar het volgende negatief of moet je telkens 1 negatief in de camera plaatsen (zoals bij het papier) en het er dan telkens uithalen: hoe ontwikkel je dit dan?

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Wat voor film wil je eigenlijk gebruiken, dat is het voornaamste.
    Is het 35mm, 120 of vlakfilm.
    Het ligt dan waarschijnlijk aan de vergroter die je wilt gaan gebruiken of al hebt.

Als je 35mm of 120 film gaat gebruiken, dan is het een slim idee om een oude analoge camera te gebruiken met daarop een bodydop met een pinhole erin.
    Dan heb je het doorspoel mechanisme in een lichtdichte kast zitten.
    Als je vlakfilm gaat gebruiken is het meestal 4x5" of groter, je hebt dan ook een vergroter nodig die dit aankan.
    Valkfilm ontwikkel je net zoals 35mm of 120 in een tank, je hebt daar diverse systemen voor, of geheel in het donker in een bakje.

Mike.
    --Mike

Shooter
    35mm
    Dan vrees ik dat je een "echte" pinhole gaat moeten bouwen/kopen die een plaats heeft waar je de film in oprolt om hem zo te beschermen tegen het licht als je een volgende opname maakt.

Je kan vrij simpel een oude wegwerpcamera ombouwen (vind je vrij veel over op het WWW)

Of je kan idd gewoon je pinhole camera waar je tot nu je papier in stak blijven gebruiken maar dan steek je er een filmpje in ipv je papier, dan moet je idd voor elke opname de doka in en een nieuw stuk film erin steken. Ook ga je dan een negatiefje krijgen dat in verhouding tot je foto papier maar een heel klein stukje van je beeld is en dus ga je eigenlijk al een immens grote "vergroting" hebben van je beeld. (vergelijke het maar alsof je ineens een tele lens op je pinhole zou steken.)
    En hoe ga je het dan afdrukken? want een pinhole gaat dan meer belichten dan het standaard 35mm negatiefje dus ga je in een vergroter nog eens moeten kiezen wat je afdrukt. Ook vraag ik me af hoe je 10 stukjes film in een ontwikkelspoel gaat krijgen om ze dan te ontwikkelen (gaat een heel geprul zijn vrees ik)
    Dus ik zou een oude camera ombouwen of eentje voor film kopen.
    Ontwikkelen is niet zo moeilijk, een ontwikkeltube met spoel en 2 soorten product en je bent vertrokken. Je zal je fotopapier al zelf ontwikkelen dus is het enige dat je je nog moet aanschaffen de ontwikkeltube en spoel en een film-ontwikkelaar (product) alles ook te vinden waar je nu je producten en papier koopt denk ik.
    Groetjes,

Tom

Shooter
    4x5 Format
    Met een of twee 8x10 cassettes en een doos moet toch ook al een en ander
    te bereiken zijn.Je kunt een en ander lichtdicht maken met plakband.
    Een kistje zou nog handiger zijn.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by eric142 View Post
    Met een of twee 8x10 cassettes en een doos moet toch ook al een en ander
    te bereiken zijn.Je kunt een en ander lichtdicht maken met plakband.
    Een kistje zou nog handiger zijn.
    Maar dan heb je nog een 8x10 vergroter nodig om de vergrotingen te maken, wat de vraag was.
    En die heb je meestal niet in je doka, of uberhaupt een doka waar een 8x10 in past
    --Mike

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    8x10 laat zich toch prima contacten Mike.
    En je kunt dan ook nog eens met platinum e.d. aan de slag

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Tja dat dacht ik ook toen ik met 8x10 begon.
    Is op zich wel mooi als je van kleine printjes houdt.

Ik zie toch liever een minimale vergroting van 30x40, toont toch wat beter.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by valentina View Post
    hallo allemaal,
    normaal maak ik pineholefoto's met filmpapier maar nu zou ik willen overschakelen naar "film" omdat ik dan de foto's groter kan maken.
    Ik neem aan dat je dan een gans filmpje in je camera moet plaatsen: hoe spoel je dan door naar het volgende negatief of moet je telkens 1 negatief in de camera plaatsen (zoals bij het papier) en het er dan telkens uithalen: hoe ontwikkel je dit dan?
    Neem een oude platencamera en op de plaats van de lens komt de pinhole. Zorg wel dat er vlakfilm in de cassettes kan, tenzij je een rolfilmcassette hebt). Dezelfde platencamera is vervolgens je vergroter ( maar dan met de lens van de platencamera). Aan de platencamera hang je een huis met lamp en een stuk opaalglas voor het negatief). Deze spullen werden meestal van wat hout geknutseld. ( Onder de platencameras, kun je ook de houten studiocameras verstaan).
    Deze benadering was vroeger algemeen. Ik heb zelf lange tijd zo gewerkt. Als je al een vergroter ter beschikking hebt, hoeft dit niet. Maar ik zie het wel als een anachronisme om een pinhole opname op een moderne vergroter te vergroten.

Jed

Shooter
    Medium Format

pinhole on film

Nice cameras to convert to pinhole photography are the Agfa Clack for 6x9 cm or the Agfa Click for 6x6 cm negatives, in case you do not have a 6x9 enlarger. Available at car boot sales for peanuts.
    Normal color negative films have a fantastic latitude so exposure is seldom a problem. That counts also for the black and white film XP2 from Ilford that can be developed in any streetcorner printshop like a color film. If you want to go to still larger formats, try Harman's direct positive paper and develop in normal paper developer. For that you need long exposures, because the speed is about a few asa in practice.

Shooter
    35mm

ZELFBOUW VERGROTINGSAPPARAAT

Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Neem een oude platencamera en op de plaats van de lens komt de pinhole. Zorg wel dat er vlakfilm in de cassettes kan, tenzij je een rolfilmcassette hebt). Dezelfde platencamera is vervolgens je vergroter ( maar dan met de lens van de platencamera). Aan de platencamera hang je een huis met lamp en een stuk opaalglas voor het negatief). Deze spullen werden meestal van wat hout geknutseld. ( Onder de platencameras, kun je ook de houten studiocameras verstaan).
    Deze benadering was vroeger algemeen. Ik heb zelf lange tijd zo gewerkt. Als je al een vergroter ter beschikking hebt, hoeft dit niet. Maar ik zie het wel als een anachronisme om een pinhole opname op een moderne vergroter te vergroten.

Jed
    Bij www.boekwinkeltjes.nl -
    onder D. Helfferich-fotografie
    Vergrotingsapparaat zelf maken
    7e druk kosten.........€ 3,00
    Zo ben ik in mijn jeugdjaren begonnen met de 9x12 platencamera
    van mijn vader. € 3,00 haal je er volgens mij altijd uit.
    Veel knutselplezier.
    Theo
    Last edited by argentic; 08-27-2011 at 08:58 AM. Click to view previous post history. Reason: Quote gerepareerd

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin