Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,280   Posts: 1,534,888   Online: 826

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    buzzardkid's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Rodinal zelf maken, wat heb je nodig? En fixeer?

Hallo,

ik vond een discussie op Flickr (link-met-spaties: ht tp://w ww. fli ckr. co m /gro ups/ 3305 1635@N00 /dis cuss /72157628 011740415/) waarin werd besproken hoe je zelf Rodinal kunt maken van huis-tuin-en-keukenmiddelen uit de supermarkt.

Maar, ik heb wat problemen met de vertaling en ik zou graag weten welke produkten in de Hollandse super verkrijgbaar zijn om zelf zo'n ontwikkelaar mee te maken.

Iemand een Hollands boodschappenlijstje voor het Rodinal-alternatief?

Iemand die me kan vertellen wat de ingrediënten voor home-made fixeer zouden zijn?

Bedankt!
    Johan Niels Kuiper, www.johanniels.com

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by buzzardkid View Post
    Hallo,

ik vond een discussie op Flickr (link-met-spaties: ht tp://w ww. fli ckr. co m /gro ups/ 3305 1635@N00 /dis cuss /72157628 011740415/) waarin werd besproken hoe je zelf Rodinal kunt maken van huis-tuin-en-keukenmiddelen uit de supermarkt.

Maar, ik heb wat problemen met de vertaling en ik zou graag weten welke produkten in de Hollandse super verkrijgbaar zijn om zelf zo'n ontwikkelaar mee te maken.

Iemand een Hollands boodschappenlijstje voor het Rodinal-alternatief?

Iemand die me kan vertellen wat de ingrediënten voor home-made fixeer zouden zijn?

Bedankt!
    Je kunt rodinal niet van supermarktspullen maken. De ontwikkelstof is p-aminophenol en dat kun je niet in de supermarkt kopen. Maar, ik denk dat caffenol wordt bedoeld. Dat is een ontwikkelaar, die wordt gemaakt van instant koffie, soda en vitamine C. Als je receptuur wil hebben, laat het weten. De fixeer vereist toch altijd een aantal chemicalien, die goed verkrijgbaar zijn, maar niet in de supermarkt.

caffenol 1 liter

45g Instant koffie
    24g soda
    20g Vitamine C

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 11-28-2011 at 08:48 AM. Click to view previous post history.

buzzardkid's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hm.

Met Google Translate ben ik al wat opgeschoten.

Het werkzame deel in dit recept is paracetamol, in NL is Panadol de beste optie. Het 'Lye' in het recept is loog, dat is te krijgen in de bouwmarkt of uit gootsteenontstopper. Dan is er nog '50 gram Sodium sulphite, anhydr.' en 250ml gekookt water.
    Minimaal 48 uur laten staan om de stoffen goed te laten reageren is noodzakelijk.

Caffenol is iets compleet anders, qua receptuur!

Shooter
    4x5 Format
    Hm.

Met Google Translate ben ik al wat opgeschoten.

Het werkzame deel in dit recept is paracetamol, in NL is Panadol de beste optie. Het 'Lye' in het recept is loog, dat is te krijgen in de bouwmarkt of uit gootsteenontstopper. Dan is er nog '50 gram Sodium sulphite, anhydr.' en 250ml gekookt water.
    Minimaal 48 uur laten staan om de stoffen goed te laten reageren is noodzakelijk.

Caffenol is iets compleet anders, qua receptuur!
    Het zou helpen als je de link zonder spaties geeft. Dan is het een kwestie van vertalen. Sodium sulphite anh is vertaald natriumsulfiet watervrij en zul je in NL niet in een supermarkt kunnen krijgen. paracetamol heeft qua structuur een verwantschap met p-aminophenol, maar verschilt. Of het als ontwikkelstof vergelijkbaar reageert, moet je proberen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 11-28-2011 at 09:58 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Sodium sulphite is natrium sulfiet, dit is een antioxidant in de voedsel industrie (vleeswaar) maar ik dacht dat het gebruik er van inmiddels verboden was. Misschien wordt het nog gebruikt voor hoofdpijn wijn .
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Sodium sulphite is natrium sulfiet, dit is een antioxidant in de voedsel industrie (vleeswaar) maar ik dacht dat het gebruik er van inmiddels verboden was. Misschien wordt het nog gebruikt voor hoofdpijn wijn .
    Het natriumsulfiet wordt dacht ik nog steeds door slagers gebruikt om de vleeswaar in de vitrine mooi er uit te laten zien. In de fotografie wordt het anhydride van natriumsulfiet gebruikt (watervrij). Deze watervrije vorm is meer betrouwbaar en dat is in de fotografie van groot belang omdat het natriumsulfiet in de fotografie meer is dan alleen een anti-oxidant. In het originele Rodinal recept ontbreekt de natriumsulfiet en dat is niet zonder reden. Het is bepalend voor de beeldkwaliteit. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat de Rodinal gebaseerd op paracetamol beeldmatig ook maar op Rodinal lijkt, alleen al op basis de aanwezigheid van het natriumsulfiet.

Jed

buzzardkid's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Jed,

ik begreep in een ander draadje dat links posten niet is toegestaan, vanwege spammer-gevaar. Misschien begreep ik dat verkeerd?

De link in de adresregel voor een nieuw tabblad overplakken en alle spaties verwijderen brengt je bij de discussie waarnaar ik verwees... Helaas zitten daar maar een paar voorbeelden van met dit brouwsel ontwikkelde foto's bij, tikkie jammer. Gemiste kans.

Natriumsulfiet anhydride, paracetamol en loog, in gekookt water, en dan 48 uur laten 'besterven' voor gebruik. Als het een goed bruikbare ontwikkelaar oplevert is dat toch best interessant...

Op de gok: hier een link naar flickr-foto's die werden getagged met parodinal1100 (1:100 stand development). Valt me niets tegen, zeker als je bedenkt dat sommige van deze foto's ook nog werden gemaakt met een Holga of een Fotokor...

Shooter
    4x5 Format
    Jed,

ik begreep in een ander draadje dat links posten niet is toegestaan, vanwege spammer-gevaar. Misschien begreep ik dat verkeerd?

De link in de adresregel voor een nieuw tabblad overplakken en alle spaties verwijderen brengt je bij de discussie waarnaar ik verwees... Helaas zitten daar maar een paar voorbeelden van met dit brouwsel ontwikkelde foto's bij, tikkie jammer. Gemiste kans.

Natriumsulfiet anhydride, paracetamol en loog, in gekookt water, en dan 48 uur laten 'besterven' voor gebruik. Als het een goed bruikbare ontwikkelaar oplevert is dat toch best interessant...

Op de gok: hier een link naar flickr-foto's die werden getagged met parodinal1100 (1:100 stand development). Valt me niets tegen, zeker als je bedenkt dat sommige van deze foto's ook nog werden gemaakt met een Holga of een Fotokor...
    Volgens mij is er niets tegen het publiceren van een link. Als je niet makkelijk aan Natriumsulfiet anhydride kunt komen, laat het weten. Ik heb hier van dat spul staan. Altijd interessant om te proberen. Probeer het dan ook eens zonder de natriumsulfiet als je middenformaat ter beschikking hebt.

Jed

Shooter
    4x5 Format

Tyrodinal

Op de engelstalige APUG kant kwam ik ook dit onderwerp tegen.
    http://www.flickr.com/groups/3305163...7628011740415/
    bleek een discussie op de caffenol site.

Ook hier blijkt dat een van de drie ingredienten niet in de supermarkt te verkrijgen is. Het hele document is trouwens niet 1-2-3 vertaald en het geheel vereist meer chemie dan je bij de meeste ontwikkelaars ziet. Je moet namelijk de paracetamol hydroliseren tot een andere stof. Het is meer dan mengen en roeren.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Hallo, Ik ben momenteel bezig met het zelf maken van emulsies met behulp van de Tutorials op The Lightfarm. Het staat er ook vol met recepten voor ontwikkelaars- Om de vertaling te krijgen typ ik de engelse term in Wikipedia in en klik dan op Nederlands meestal is de Nederlandse naam van het desbetreffende spul dan direct duidelijk. Als ik alles in beeld heb, bestel ik bij de Hekserij of Labstuff, verder in Duitsland bij Moers en Suvatlar. Henk

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin