Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,929   Posts: 1,585,228   Online: 823

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 16 of 16
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Mudar
    Verkleuren gebeurt ook niet in 10 jaar.
    Maar over 80 a 100 jaar zal het verval van spotone anders zijn dan van de print!
    Ik wil niet muggeziften, maar volgens mij verandert inkt ook anders dan zilver-emulsie.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ander vraagje: ik heb een negatief waar een (storende) stofafdruk in het beeld zit: maw de print vertoont een zwart stofje. Hoe krijg ik dat weg ?

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Marc,
    Indien het stofje aan de oppervlakte van het negatief zit zou ik het negatief nog een keer spoelen. Je kunt natuurlijk ook de print retoucheren.
    Succes

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Ander vraagje: ik heb een negatief waar een (storende) stofafdruk in het beeld zit: maw de print vertoont een zwart stofje. Hoe krijg ik dat weg ?

M.
    Is het de vorm van een stofje (op de film tijdens de opname) of is het een zwart puntje (gaatje in de emulsie, vaak bij goedkopere film) ?

In beide gevallen kun je ofwel het negatief retoucheren aan de rugzijde, of het stipje wegbleken op de afdruk met farmerse bleek.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Amai,

ik heb me vanavond ook voor de eerste keer aan retoucheren gewaagd, op een paar oude proefadrukken.
    Het is een heel inspannend werkje dat echt wel loont! Wanneer je met je neus op de geretoucheerde afdruk zit, blijf je de retouches wel zien, maar op zicht-afstand van de foto, is het resultaat echt wel bevredigend, behalve waar ik er krak naast zat met mijn grijsnuances :-D

Het moeilijkste om af te werken, vind ik witte vlekjes op een donkere maar net niet zwarte ondergrond.

Alvast bedankt voor de tips in deze thread, ze hebben me goed op weg gezet!

Ter info: ik heb me Diaphoto Lasurfarbe aangeschaft, 13 Euro voor een setje van 3 flesjes (diepzwart, buirnzwart en blauwzwart). Opletten bij aankoop, want op een Engelse site zag ik hetzelfde setje staan voor hetzelfde bedrag, maar dan wel in Britse Pond :-s
    Als penseel heb ik een marterharen Isabey (gebruikte ik vroeger ook om te schilderen). Volgens de verkoopster - die goed geïnformeerd leek - zijn varkensharen penselen niet geschikt.

tnx

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als tip voor een beter en beheersbaar gebruik van deze Lasurfarbe kan ik je aanbevelen om de flesjes enige tijd open te zetten. Dan verdampt uiteraard een deel van de vloeistof waardoor je een beter in staat bent de korrektie aan te brengen op de exacte plaats en er niet een plas water omheen ontstaat. Mocht ie te dik zijn worden dan kun je het weer iets bijmengen. Als laatste, wellicht al in deze draad ook al gezegd, even de gecorrigeerde plekken in de stoom boven een waterketel houden. Wel subtiel natuurlijk.
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin