Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,931   Posts: 1,585,442   Online: 1058

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Shooter
    35mm

Retoucheren barietafdrukken

In mijn vorige onderwerp is er al even over gesproken. Ik probeer mijn foto's te retoucheren met Spotone. Ik heb twee verschillende flesjes. Dat is aan mijn vriendin (die het voor mijn verjaardag heeft gehaald) destijds aangeraden. Ik meen dat Spotone een zestal van deze flesjes produceert.

Ik weet dat het retoucheren op zich al een heel vak is en dat er veel oefening voor nodig is. Mijn vraag is wat gebruiken jullie? Over Spotone kan ik op heel het www niet echt veel bruikbare dingen vinden.

Ik gebruik nu een 00 pencil, hoe zit het met de uitwasbaarheid van sommige retoucheerflesjes?

Tommie

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo

Ik weet ook bijna niets van retoucheren.
    Ik wil er ook meer over weten.
    Maar dan in combinatie met rc papier.
    Ik ben ook benieuwd naar de reacties.
    Waar kan ik spotone en spotoff kopen , bestellen?

Daniel

Shooter
    35mm
    Ik heb het hier vandaan http://www.vanpuffelen.nl. Maar Minderman zal het ook hebben, maar dat is allebei in Den Haag. Anders zou je een keer moeten kijken bij een foto speciaalzaak bij jou in de buurt. Bij van Puffelen is het geloof ik ook te bestellen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Elke fotograaf heeft zijn eigen manier van retoucheren denk ik.

Spotone is voor bariet uitstekend.

Of ook ArtisWatercolor verfjes van Winson & Newton
    Sepia ref 045 en Blue Black ref 004.
    De verfjes kosten een fortuin maar gaan een leven lang mee.
    Zijn lichtvast en minimaal zichtbaar.

Retoucheren moet je zien doen: je kweekt er in ieder geval geduld mee.

De pigmenten verdunnen in water op een wit bord of bvb een st-jacobsschelp.
    Werken met een bijna droog penseel. Dus je nat penseel (met de juiste grijstint) uitvrijven op een papier tot bijna droog...

Men zegt veel oefenen baart kunst.

Fred

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ik gebruik eiwitlazuur (lasurfarbe van Schmincke) en een kwastje 000 van hele goede kwaliteit.

De kunst is om met hele kleine puntjes het vlekje dat je wilt retoucheren op te vullen (bij voorkeur met een paar veschillende kleurtjes die heel veel op elkaar lijken). Dus vooral niet met één 'grote' klodder in een keer opvullen, want dat blijf je zien.

Het schoteltje dat je gebruikt niet afwassen, de volgende keer het kleurtje gewoon weer een beetje natmaken en verdergaan. Anders moet je weer helemaal opnieuw mengen.

Knip een strook van een andere (mislukte) bariet van hetzelfde merk/type en gebruikt dat als teststrookje. Dus eerst daarop proberen en bij je vlekje houden of de kleur ongeveer in de buurt komt.

Succes!
    Anne Marieke

Shooter
    35mm
    De techniek van goed retoucheren van een beroeps fotograaf gehoord en het werkt perfect:

Koop Spottone inkt in 4 tinten. (los verkrijgbaar maar ook in een setje) en een flink plaatje opaal (melkachtig) perspex. Breng de tinten in heel veel nuances op het plaatje. Opdrogen en dan een heel fijn penseeltje met een beetje spuug het tintje natmaken en aanbrengen op de foto. Met echt (s)tippen.....

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by helder
    De techniek van goed retoucheren van een beroeps fotograaf gehoord en het werkt perfect:

Koop Spottone inkt in 4 tinten. (los verkrijgbaar maar ook in een setje) en een flink plaatje opaal (melkachtig) perspex. Breng de tinten in heel veel nuances op het plaatje. Opdrogen en dan een heel fijn penseeltje met een beetje spuug het tintje natmaken en aanbrengen op de foto. Met echt (s)tippen.....
    Dat is ook de methode die ik gebruik. Maar ik gebruik er gewoon een wit schoteltje voor. Spotone is werkelijk geweldig, want je kunt de kleur exact aan de kleur van je merk papier of toner aanpassen. Fotografen gebruiken al eeuwen spuug om te retoucheren. Maar enkele centiliters gedistilleerd water is beter omdat het beter in de emulsie trekt (en theoretisch zitten er in spuug allerlei enzymen die de gelatine kunnen beinvloeden).

Om een fijn puntje aan je penseel te krijgen maak je hem nat, veeg je overtollig water af op een stukje spons, en vorm je de penseelpunt door hem door een vouw van je handpalm te trekken.

Bovendien doe ik al een jaar op tien met mijn eerste setje Spotone. Dus voor de prijs hoef je het niet te laten. (Ik moet bekennen dat ik ook altijd zo stofvrij mogelijk werk, dus niet zoveel hoef te retoucheren
    Last edited by argentic; 02-09-2005 at 05:15 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Practisch gezien is Spotone perfect spul voor zowel bariet als pe.
    Maar als je het vanuit conservatie oogpunt bekijkt, en dan denk ik aan barietprints. Is het wat minder, spotone verkleurd dan waarschijnlijk eerder dan de print.
    Een betere methode is dan een mengsel met oostindische inkt.
    Ik zal het recept hier wel neer zetten. Heb het nu niet zo bij de hand!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Mudar
    Practisch gezien is Spotone perfect spul voor zowel bariet als pe.
    Maar als je het vanuit conservatie oogpunt bekijkt, en dan denk ik aan barietprints. Is het wat minder, spotone verkleurd dan waarschijnlijk eerder dan de print.
    Een betere methode is dan een mengsel met oostindische inkt.
    Ik zal het recept hier wel neer zetten. Heb het nu niet zo bij de hand!
    Ik heb nog nooit gehoord dat Spotone verkleurd is. En op mijn afdrukken van 10 jaar geleden is dat ook nergens te bekennen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Verkleuren gebeurt ook niet in 10 jaar.
    Maar over 80 a 100 jaar zal het verval van spotone anders zijn dan van de print!

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin