Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,762   Posts: 1,516,165   Online: 974

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Multi Format

snijder voor passe-partout

Ik ben van zin om me zo'n ding te kopen. Deze middag ben ik snel even bij Schleiper (Gent) binnengesprongen en er zijn uiteraard verschillende merken en modellen beschikbaar.

Is het nuttig om ook een snijder te hebben die 90graden (verticaal) snijdt ipv. enkel een op 45 graden?
    Je kan ze los kopen of met corresponderende lat en dat laatste lijkt me zeker het interessantste qua stabiliteit bij het snijden.

Welke hebben jullie en wat zijn de pit-falls waar ik moet op letten bij aankoop?

Oja, bigger = better ? ttz, eentje met een lat van 120 cm. lijkt me wel overdreven.

G

Shooter
    Medium Format
    In de hobbysfeer wordt het Maped of Logan.
    Snij je er maar enkele dan kan de Maped met lineaal net voldoen.

De Logan met snijlat en in een beetje uivoering 76 cm (301S) kost meteen het dubbele.

Beide worden geleverd met een 45 en 90 graden snijmes.
    Een goede snijmat is ook erg handig en verlengd de levensduur van je mesjes.

Groetjes,

Robert

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Als je een Maped koopt, raad ik je een lineaal van 1 meter aan, deze is veel steviger dan de 60cm variant.

Ben

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

MT Cutter

Quote Originally Posted by argus
    Ik ben van zin om me zo'n ding te kopen. Deze middag ben ik snel even bij Schleiper (Gent) binnengesprongen en er zijn uiteraard verschillende merken en modellen beschikbaar.

Is het nuttig om ook een snijder te hebben die 90graden (verticaal) snijdt ipv. enkel een op 45 graden?
    Je kan ze los kopen of met corresponderende lat en dat laatste lijkt me zeker het interessantste qua stabiliteit bij het snijden.

Welke hebben jullie en wat zijn de pit-falls waar ik moet op letten bij aankoop?

Oja, bigger = better ? ttz, eentje met een lat van 120 cm. lijkt me wel overdreven.

G
    Naar volle tevredenheid gebruik ik een MT Cutter model MAT 45. Stevige en vooral robuuste uitvoering met een duidelijke maataanduiding waar de snijlijn begint en stopt. Snijdt alleen onder een hoek van 45 gr. Recht snijden kun je met elk scherp stanleymes. Als tip geldt dat je altijd moet snijden op een kartonnen ondergrond en niet op een snijmat. Die laatste veroorzaakt dat het mes een ongewilde kant uitgaat als ie toevallig in een vorige groef terecht komt. Als laatste probeer nooit de snede in één keer te maken. Begin met bijv. de halve diepte en dan nog een keer terug voor de defintieve snijdiepte. Kwestie van oefenen en proberen op uitgesneden stukken. Kosten voor dit apparaat zijn € 40,00 ex snijliniaal. Die kun je overal kopen op elke gewenste lengte.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argus

G
    Beste Geert,

Om zelf je passe-partouts te maken heb je nodig (buiten je materiaal zelf voor de passe-partout)
    "Logan" systeem
    "Connect" snij mat
    "Rotatrim 30"

120cm is geen luxe als je weet dat een passe partout van 40/50 eigenlijk een karton is van 40/100.

Voor verdere uitleg: Mezenoord

mvrgr
    Fred

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Aanvulling bij benodigheden.

Je hebt geen snijmat nodig, maar je gebruikt het karton wat over blijft wanneer je de grote platen in stukken snijdt. een boekbinders vouwbeen heb je nodig om de snijrand glad te strijken en een scherp mesje om de hoekjes soms bij te snijden.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin