Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,772   Posts: 1,484,364   Online: 1153

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 30
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kijk bij het karton wel uit dat je een kwaliteit koopt waarbij het oppervlak van het karton (onder de dubbelzijdige plaklaag) absoluut glad is. Er zijn partijen in omloop waarbij, als de foto opgeplakt is en "aangetrokken", de structuur van de zeef er doorheen (gebobbeld effect) komt. Met andere woorden het karton is niet gewalst. Bij twijfel eerst een proefplaksessie doorvoeren alvorens de "echte" foto's eraan te wagen.
    Wanneer ik absolute vlakligging wil neem ik altijd de polypropyleen-versie. Is wel wat duurder maar dat moet je er dan maar voor over hebben.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo Gilbert,

Hoe plakken jullie bariet op karton of andere drager? Ik heb een video gezien van iemand van het engelse apug forum die bariet opplakt met kodak dry mount tissue met een gewone strijkbout. Doen jullie dit ook zo. Een hitte pers is me nu effen veel te duur.

Waar kan je in nederland deze tissue kopen? Ik zie ze op internet alleen in amerika tekoop. Maar de verzend kosten zijn erg hoog. Ik heb ook dit als draad gestart op apug, dus als je daar reageerd vind ik ook prima, dan heeft iedereen er iets aan.
    Alvast bedankt.

Groeten,

Daniel
    Hoi Daniel,

Persoonlijk plak ik bariet niet op. Alleen voor tentoonstellingsexemplaren doe ik dat. Die worden koud geplakt op een PVC drager, door www.pavonia.nl. Want Jan van der Knokke heeft naast zijn fotowerk ook een inlijsterij. Hij is niet alleen zeer betaalbaar, het zijn ook de allerbest opgeplakte foto's die ik ken.

Hij plakt de afdrukken 100 % glad zonder dat de onderlaag zichtbaar is (een probleem van karton) of krom trekt (probleem van aluminium). Dat komt omdat Jan als voormalig werktuigbouwkundige zelf zijn opplakwals geconstrueerd heeft volgens standaards waarvan industriële modellen alleen kunnen dromen. Bovendien is deze methode volledig archiefvast. Sindsdien zie ik geen enkele noodzaak meer om nog te gaan kl.... met opplaktissue.

Groeten,
    Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Gilbert,

het is blijkbaar http://www.foto-pavonia.nl/

Groeten,
    Geert

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik heb nu eindelijk mijn eerste foto's geplakt met dry-mount tissue van kodak uit de VS laten komen. Toen dat onderweg was vond ik eindelijk een leverancier in Nederland en daar heb ik dus ook een rol gekocht en veel goed koper van seal buffermount.
    Gekocht bij BV Snij-unie HIFI in Enkhuizen.

Het op strijken met de strijkbout gaat goed, ik heb alleen nog 13x18 cm geprobeerd, binnen kort ga ik ook grote vellen plakken. De strijkbout niet teheet zetten. Stand 2 gaat uitstekend. Zuurvrij tekenpapier ertussen en strijken maar. Als je de strijkbout te heet zet gaat de gelatine smelten

Shooter
    Multi Format
    Daan,
    ik vermoed dat je ook de stoomfunctie van het strijkijzer moet uitschakelen?

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik gebruik een strijkbout waar geen stoomfunctie op zit.

Rik
    Rik is offline

Shooter
    35mm

en nu er weer af?

beetje off topic wellicht, maar hoe krijg ik zo'n opgeplakte foto er weer af? ik heb een bariet foto die op een soort zachtboard/karton geplakt is, maar die wil ik er eigenlijk af hebben. redenen: kijken of er wat achterop staat, en belangrijker, goed in een passepartout kunnen doen, zonder dat dikke (ongeveer 1,5 mm) karton achtige spul eraan.
    heeft iemand suggesties/ervaringen? ik heb maar 1 kans want ik heb maar 1 exemplaar.
    bedankt
    Rik

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF

Lijmsporen

Quote Originally Posted by Willie Jan
    Marc,

als de foto niet strak op bv een krant ligt, kan het zijn dat de voorzijde ook lijmsporen heeft...
    Ik heb vroeger veel bariet gekleefd met spuitbussen van 3M, maar nooit groter dan 20X25.
    De lijm aan de voorzijde is geen probleem die haal je er met Aceton probleemloos af.

Groeten

Luc

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    hoe krijg ik zo'n opgeplakte foto er weer af

Als je archival drymount tissue gebruikt, kan de foto door de combinatie weer te verhitten los gemaakt worden.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo,

Ik heb een hitte pers op het oog.
    Ik wil graag weten van jullie of deze geschikt is om bariet op karton te plakken met dry mount tisseu. Zo ja wat is dan een redelijke prijs?

Ik hoor graag van jullie
    Daniel
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails pers.jpg  

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin