Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,051   Posts: 1,561,167   Online: 833

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 30
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Foto's op plakken op een drager.

Hallo Allemaal,

Ik zou graag jullie werkwijze willen weten hoe jullie foto's (bariet e.d.) op plakken. Tijdens de kroekmeeting heb ik werk gezien van Jed. Bariet op karton geplakt. Hoe gaat dat in zijn werk. welke methodes zijn er en wat is jullie ervaringen hier mee. Graag reacties.

Daniël

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Bariet wordt doorgaans via het 'dry-mount' procedé geplakt.
    Hier heb je een barietpers bv Seal-Bienfang voornodig, 'tissue' = lijm, en een 'tacker' = klein strijkijzer;
    Door de hitte van de tacker bevestig je een blad tissue op de achterkant van de foto. Dan snij je de randen van de foto mooi af. Dan centreer je de foto op het karton, en weer met de tacker maak je een puntlas zodat de foto niet meer verschuift.
    Daarna 1,5 minuut in de hete (100°C) barietpers en vwalla perfecte presentatie.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Bariet wordt doorgaans via het 'dry-mount' procedé geplakt.
    Hier heb je een barietpers bv Seal-Bienfang voornodig, 'tissue' = lijm, en een 'tacker' = klein strijkijzer;
    Door de hitte van de tacker bevestig je een blad tissue op de achterkant van de foto. Dan snij je de randen van de foto mooi af. Dan centreer je de foto op het karton, en weer met de tacker maak je een puntlas zodat de foto niet meer verschuift.
    Daarna 1,5 minuut in de hete (100°C) barietpers en vwalla perfecte presentatie.

M.
    Ik heb gezien dat dit soort machines niet goedkoop zijn als je grotere vellen wilt op plakken. Ik zal het dan uit moeten besteden en ondertussen sparen voor een pers. Zelf op plakken met een strijkbout(haalt ook de 100°C) is zeker geen haalbare kaart? Worden deze machines 2e hand wel eens aangeboden?

Daniël

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Helaas zijn ze idd. duur: ik plak op via de kunstacademie.
    Nooit geprobeerd met een strijkbout.
    Ik heb ze weleens gezien in amerikaanse advertenties...
    Als alternatief zou je 'wet-mount' kunnen proberen: dit is een natte barietprint op een aluminium plaat plakken...

M.
    Randy Pausch

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Marc,

1e manier die ik heb gebruikt is een spuitbus met lijm. Papier en drager insmeren daarna plakken, en met roller aandrukken. is wel een kliederboel vind ik persoonlijk. als de foto niet strak op bv een krant ligt, kan het zijn dat de voorzijde ook lijmsporen heeft...

2e manier Er bestaat een kunstof met een zuurvrije plaklaag voorzien van folie. Je haalt de folie eraf en plakt de foto erop. is wel duur.

3e manier Voor bruidreportages gebruik ik scotch 3m tape met dispenser deze zuurvrije lijm breng je aan op de achterzijde van de foto en vervolgens laat je deze op de drager zakken en rol je hem strak. voordeel hiervan is dat je het eerste uur deze nog voorzicht kan verwijderen indien er iets fout is.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Dan snij je de randen van de foto mooi af
    Moet zijn: Dan snij je de overtollige drymount tissue af

Eer bestaan ook rollen zuurvrij plaksel met aan beide zijden schutpapier. Te verkrijgen bij kunstenaarsbenodighedenhandel (lekker lang woord)
    M'n Seal pers, die ik tweede hands gekocht heb ik Canada, geeft echter het mooiste en strakste resultaat.

Ben

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik heb in een fotografie cursus boek gelezen, dat je de tissue ook met de strijkbout kan opbrengen. Het zal dan wel langer duren voor je een foto hebt verhit. door minder vermogen. Waar kan je die tissue in nederland/europa kopen? Op de calumetfoto.com site kan je het ook bestellen maar dan wordt het erg duur venwegen de verzend kosten. Ik zag een rol van ongeveer 30 dollar en toen met de verzend kosten werd de prijs ongeveer 100 dollar. Zijn er ook andere merken die tegebruiken zijn?

Hoe gaat wed mount in zijn werk?
    Gaat dit alleen op aluminium?
    Kan je dan na het spoelen direkt gaan plakken? of moet je eerst drogen.(dit is wel nodig als je eerst moet inspecteren of de druk naar wens is.)
    Extra afdrukken zal dan wel gelijk geplakt kunnen worden.
    Of is wedmount een verouderde opplak methode?

drymount lijkt me makkelijker?
    Wat is nu beter / handiger?

Daniel

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Daan72
    Ik heb in een fotografie cursus boek gelezen, dat je de tissue ook met de strijkbout kan opbrengen. Het zal dan wel langer duren voor je een foto hebt verhit. door minder vermogen. Waar kan je die tissue in nederland/europa kopen? Op de calumetfoto.com site kan je het ook bestellen maar dan wordt het erg duur venwegen de verzend kosten. Ik zag een rol van ongeveer 30 dollar en toen met de verzend kosten werd de prijs ongeveer 100 dollar. Zijn er ook andere merken die tegebruiken zijn?

Hoe gaat wed mount in zijn werk?
    Gaat dit alleen op aluminium?
    Kan je dan na het spoelen direkt gaan plakken? of moet je eerst drogen.(dit is wel nodig als je eerst moet inspecteren of de druk naar wens is.)
    Extra afdrukken zal dan wel gelijk geplakt kunnen worden.
    Of is wedmount een verouderde opplak methode?

drymount lijkt me makkelijker?
    Wat is nu beter / handiger?

Daniel
    Voor tissue moet ik even passen: ik maak gebruik van de materialiën van de Academie: jammer dat ze nu gesloten is, anders zou ik het eens navragen.
    De wetmount, zoals ik het ken, wordt voor barieten gebruikt die te groot zijn voor de barietpers: met een 4x5" op zeer groot formaat is deze techniek niet ongebruikelijk.
    Ik zou Foto Geri eens bellen (Heerlen). Misschien weten zij raad.

M.
    Randy Pausch

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik ben van plan om bariet op te gaan plakken met dry mounted tissue met een strijkbout, van bijvoorbeeld kodak of ander merk.
    Ik heb in een andere draad een demo video gezien hoe dit in zijn werk gaat.
    Maar als ik zo op het internet rond kijk zie ik alleen in amerika dit tekoop, ik wil het meer in de buurt aanschaffen, ik schrik nogal van de verzend kosten. ik ga morgen nog effen de tip hierboven na bellen , maar ik zoek een adres in noordholland zo dat ik in nood snel materiaal kan halen. Wie kan me helpen of kopen jullie allemaal aan de overkant van de oceaan

Daniël

Shooter
    35mm
    Betere fotozaken, lijsten makers kunnen ook morastick leveren. Zelfklevend karton met een bescherm vel.
    Ik heb bariet ook wel op styreen geplakt, gaat ook goed.

gr. Jan

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin