Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,932   Posts: 1,557,004   Online: 1151

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 16 of 16

Thread: archief dozen

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=leicam5;605403]Jed,
    Dat van die vochtige plekken (sic) is inderdaad meer dan juist! Maar, zoals je zegt, in ons vochtig klimaat kun je eigenlijk niet altijd die relatieve vochtigheid onder controle houden, zeker niet zonder de nodige investeringen.

Ik zou in ieder geval een hygrometer aanschaffen. Die dingen zijn niet duur. Als je dan vaststelt dat de zaak uit de hand loopt, kun je in ieder geval maatregelen nemen. Er zijn calculators om de incubatietijd van schimmel als functie van de relatieve vochtigheid en temperatuur te bepalen. Maar ik kan zo al zeggen dat als de relatieve vochtigheid boven de 90% gedurende twee dagen is, dan ben je in de gevaren zone. Schimmel kan in de kortste keren toeslaan. Controle van de relatieve vochtigheid is dan de enige remedie. Gaatjes in de doos geven een ventilatie. Maar het gaat langzaam en het schimmel proces is te snel.

Jed

Rik
    Rik is offline

Shooter
    35mm
    kijk eens op monochrom.de . Uitgebreide selectie en sturen redelijk voordelig op. Goede ervaringen mee.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    http://www.freestylephoto.biz/sc_sea...300&rfnc=2302&

Overigens pas op met plastic, de weekmakers kunnen het papier aantasten indien in kontakt.
    Ik heb ook gelezen dat een lens in bubbeltjes plastic verpakken waarbij het glas het plastic raakt, op den duur aagetast wordt door de weekmaker.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Monochrom is veel duurder dan andere aanbieders.

Zuurvrij papier vind je in elke eerste de beste winkel voor kunstschilders-benodigdheden. Vraag naar zuurvrij acquarelpapier of zuurvrij passepartout karton. Gewone aluminiumfolie is een prima blokkade tegen veel chemische stoffen in papier, karton of hout.

Met plastic zou ik oppassen. Veel soorten geven kleine hoeveelheden gassen af. Dat hoeft niet persé slecht te zijn, maar dat weet je pas als het te laat is.

Ik gebruik ook metalen gereedschapskisten.
    Last edited by argentic; 06-28-2008 at 05:11 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik zag bij peter van ginkel dozen voor enkele euros. (40x50).
    Zijn die samen met spinnewebpapier als tussenlaag prima geschikt om langduring fotos in op te slaan?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zijn zuurvrije dozen.
    Waarom niet?
    De spinnewebben kun je beter weglaten die komen er bij langdurig bewaren zelf wel tussen...
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin