Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,530   Posts: 1,572,467   Online: 1043

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Thread: archief dozen

Shooter
    4x5 Format

archief dozen

Heb me bedacht dat ik eens wat orde in mijn steeds maar uitdijende foto verzameling ga scheppen.
    Dus maar weer eens per serie in een doos schuiven

Weet iemand een goed adresje voor zuurvrije archief dozen ± 75 X 65 cm ?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Heb me bedacht dat ik eens wat orde in mijn steeds maar uitdijende foto verzameling ga scheppen.
    Dus maar weer eens per serie in een doos schuiven

Er zullen zeker zuurvrije dozen te koop zijn. En daar zal een prijskaartje aanhangen. Maar, zoals eerder gemeld, ben je er zeker van of het werkelijk zuurvrij is?
    Volgens mij kun je je geen buil vallen als je de fotos volgens de aanwijzingen van Eastman Kodak dry-mount ( dwz 2" karton rondom) en ze in een gewone doos doet. Wel leg ik gebufferd spinnewebpapier tussen de fotos.
    Eventueel zou je de binnenkant van de doos kunnen 'voeren' met spinnewebpapier.
    Ik heb hier familiefotos van zo'n 100 jaar oud, en er is niets mee aan de hand. Wel moet je er voor zorg dragen dat de zaak niet vochtig wordt( lage relatieve vochtigheidsgraad). Op die manier kun je de hele boel in de kortste keren door schimmel om zeep helpen. Daar helpt ook geen zuurvrije doos aan. Zo gaan heel wat fotos naar de donder.

Jed

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Gary,

Die archief dozen zijn zeker niet 'gratis'. Wat een valabel alternatief is zijn gewone tekenkaften, je weet wel : dicht te binden met een lint en zoals gebruikt door 'kunstenaars'. Naar mijn mening hebben die enkele voordelen zoals de prijs en, zeker niet in 't minst, het fijt dat ze 'open' zijn en zo eventuele schommelingen van de lucht vochtigheid en - temperatuur compenseren want ze zijn 'verlucht'.
    Als de foto's vochtig zijn voor ze in de doos gaan, blijft dat daar in gevangen en kunnen de 'beestjes' ongestoord hun werk doen.
    Als je eventueel het zuur vreest dat in de kaft zit dan doe je wat Jed suggereert : een beschermende voering inleggen.
    Als ik de fotopapier dozen (her-)gebruik, dan maak ik enkele gaatjes in de zijranden voor de verluchting, en leg er eventueel een zuurvrije voering in, dat kost bijna niks.

Veel geluk ermee,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    Multi Format
    Philippe,

waar vind je die zuurvrije voering? Hier bij Schleiper in Gent?

Bedankt,
    Geert

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Beste Gary,

Die archief dozen zijn zeker niet 'gratis'. Wat een valabel alternatief is zijn gewone tekenkaften, je weet wel : dicht te binden met een lint en zoals gebruikt door 'kunstenaars'. Naar mijn mening hebben die enkele voordelen zoals de prijs en, zeker niet in 't minst, het fijt dat ze 'open' zijn en zo eventuele schommelingen van de lucht vochtigheid en - temperatuur compenseren want ze zijn 'verlucht'.
    Als de foto's vochtig zijn voor ze in de doos gaan, blijft dat daar in gevangen en kunnen de 'beestjes' ongestoord hun werk doen.
    Als je eventueel het zuur vreest dat in de kaft zit dan doe je wat Jed suggereert : een beschermende voering inleggen.
    Als ik de fotopapier dozen (her-)gebruik, dan maak ik enkele gaatjes in de zijranden voor de verluchting, en leg er eventueel een zuurvrije voering in, dat kost bijna niks.

Veel geluk ermee,

Philippe
    De gaatjes in de doos zullen je niet veel helpen. Het gaat er om de relatieve vochtigheid laag te houden. Regel nummer een is: leg de fotos nooit bij een koude muur. Of in een kelder met hoge vochtigheid. Want op deze plekken is de relatieve vochtigheid groot.
    Let op: dit heeft niets met zuur te doen. Maar de aanval door schimmel is belangrijk in ons vochtig klimaat.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Tupperware?
    Je zou kunnen kijken of er iets in plastic is...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Tupperware?
    Je zou kunnen kijken of er iets in plastic is...
    Er schijnen inderdaad vochtdichte dozen van plastic te zijn. Doe er een potje met silicagel bij en je bent binnen. Zelf heb ik jaren terug vochtdichte munitie-kisten en militaire apparatuur kisten gekocht (dump). Prima spul. Weet je dat je je foto apparatuur daar ook goed in kunt bewaren! Er gaan heel wat cameras aan het vocht ten onder, speciaal in het westen van het land.

Jed

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Peter van Ginkel (http://www.petervanginkel.nl/)
    monochrom.de

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Bij van Ginkel kocht ik ze altijd. Maar tegenwoordig hebben ze de maat die ik gebruik niet meer.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De gaatjes in de doos zullen je niet veel helpen. Het gaat er om de relatieve vochtigheid laag te houden. Regel nummer een is: leg de fotos nooit bij een koude muur. Of in een kelder met hoge vochtigheid. Want op deze plekken is de relatieve vochtigheid groot.
    Let op: dit heeft niets met zuur te doen. Maar de aanval door schimmel is belangrijk in ons vochtig klimaat.

Jed
    Jed,
    Dat van die vochtige plekken (sic) is inderdaad meer dan juist! Maar, zoals je zegt, in ons vochtig klimaat kun je eigenlijk niet altijd die relatieve vochtigheid onder controle houden, zeker niet zonder de nodige investeringen. Van daar die gaatjes, wat er in komt moet er dan ook weer uit en, in dit geval, is verluchten een van de vele (tussen-) oplossingen.

Geert,
    Zuur vrij papier, als het uiterlijk niet belangrijk is kan je bijna eender welk gebruiken, vind ik bij Lesaffre in Gent.

't Ga jullie goed,
    Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin