Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,842   Posts: 1,582,635   Online: 1030

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    35mm

pen/ stift om zwart randje te trekken

Goeiedag,

Weet er iemand van jullie wat een goede pen is om een zwart randje/lijntje te trekken rond een barietafdruk?
    Het lukt niet altijd om een mooi egaal,uniform lijntje te bekomen dmv belichten.

Advies?
    ervaring?

Mvg,

Jelle

Shooter
    Medium Format
    Ik zou dat niet doen Jelle.
    Gewoon je negatiefrand gebruiken.

Shooter
    35mm
    Ik heb al eens gehoord dat nog al mensen dit doen.
    Om een mooi egaal lijntje af te drukken met mijn negatiefmasker of easel hangt af van de belichtingstijd. Deze is dikwijls niet voldiende om een echte zwarte rand te verkrijgen. Dan moet je alle soorten ingrepen doen om dat enigszins deftig te doen.
    Mvg,

jelle

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Er zijn verschillende redenen aan te voeren, waarom je geen mooi zwart randje om de foto kan krijgen. Zo kan je belichtingstijd niet lang genoeg zijn, je papier te oud, het papier niet lang genoeg ontwikkeld, etc. Dat betekent dat in je beeld de donkere partijen niet donker (genoeg) zijn. Pas je proces aan (los fouten op) en je rand zal zwart genoeg zijn.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Hallo,

Meltin, u zegt: Dat betekent dat in je beeld de donkere partijen niet donker (genoeg) zijn. Pas je proces aan (los fouten op) en je rand zal zwart genoeg zijn.

Je bedoelt dus, wanneer ik een afdruk maak, moet ik zien dat mijn zwarten, zwart genoeg zijn? Dat beaam ik en zie ik ook dat meestal de donkere partijen, donker genoeg zijn in mijn afdrukken. is het dat wat u bedoelde?

Ik heb vanmiddag een afdrukje gemaakt van middenformaat-negatief en een randje afgeprint dmv vergrotingsbord ( dunco) en ik moet zeggen, tis redelijk gelukt op basis van een belichting van zes seconden. Natuurlijk nooit perfect recht die lijntjes, want als ge uw easel terug neerlegt op uw papier om af te drukken verschuiven die margeerlatten altijd een klein beetje. Daar kun je niet van uit.

tot later

ciao

Shooter
    Medium Format
    Je belichting van 6 seconden is mi iets te kort Jelle.
    Streef naar belichting van plus minus 10 à 20 sec, méér tijd om wat met "tegenhouden" te spelen.

Shooter
    35mm
    Hallo

Goed zwart krijg je door harder af te drukken

Je moet dan natuurlijk wel de belichtingstijd aanpassen anders wordt de gehele foto zwart.

kroon

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Misschien heb ik de vraag niet goed begrepen. Ik werd op het verkeerde been gezet doordat je met een zwarte stift een rand wilt maken. Het gaat misschien niet om de zwarting als wel om de vorm van de rand?

Als het om de zwarting gaat, bedoelde ik: De rand van het negatief bevat alleen de filmbasis. Als je deze al niet zwart kan krijgen, dan klopt er iets niet. Dat betekent dat het uiteindelijke beeld op het papier minder zwart zal zijn. Er wordt in het beeldvlak namelijk altijd meer licht tegengehouden dan aan de rand van het negatief, en dus het papier minder belicht.
    Maar als je ervoor zorgt dat de rand van het negatief (of een onbelichte opname, een stuk blanco negatief) nét zwart wordt na de belichting en ontwikkeling van het papier, je zeker bent dat je beeld voldoende zwarten bevat.

Als het gaat om de vorm: gebruik nooit een stift, de inkt gaat verkleuren. Verder zal het de houdbaarheid van de print niet ten goede komen.
    Ook is er iets te zeggen voor een minder mooi randje, omdat dit het verschil aangeeft t.o.v. een digitale druk. Er zijn digitale drukkers die juist een analoog randje gebruiken omdat de uitstraling er van zo mooi is. Een kaarsrecht randje is niet altijd de mooiste oplossing.
    Een passpartout voegt ook een mooie rand toe. En door de foto zo in te lijsten neemt ook de eeuwigheidswaarde toe, omdat hiermee de foto niet tegen het glas komt.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Merlin, ja het is dat, dat ik bedoelde.

En ja, de tijd wat verlengen, diafragma dicht draaien, kan ik doen.

Bedankt gasten!

tot weerziens,

ciao

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin