Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,933   Posts: 1,585,502   Online: 867

Results 1 to 6 of 6
    Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14

Het merken van Foto's

Er zijn een aantal manieren om foto's te merken. Erop schrijven, achterop schrijven, etiketten. De meeste methodes zijn echter niet 'archival', dwz dat ze op den duur beschadigingen kunnen veroorzaken.
    Net terug uit Parijs, een wahalla voor de fotograaf, waar ik een methode zag om te laten zijn dat de getoonde foto een echte foto was.
    Men had in het passepartout karton een soort embossed stempel geplaatst met daarop: photo veritable. Dat lijkt me heel aardig zoiets. Kunnen we als apuggers niet zoiets laten maken?

Shooter
    Plastic Cameras
    Breunes,
    Ik begrijp niet wat je bedoelt. Je 'merkt' een foto door er een naam en/of nummer en/of datum op te schrijven of te plakken of te stempelen. Wat voegt een reliëfstempel in een - verwisselbaar! - passe-partout hier dan nog aan toe? En wat bedoel je met een 'echte foto'?

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een reliefstempel op het passe-partout lijkt me niet echt praktisch, want dat ben je nog eerder kwijt dan het merk op de foto. Het passe-partout wat je nu mooi vindt is over enkele jaren misschien hopeloos uit de mode.

Ik zet een kleine zelf gemaakte reliefstempel op een onopvallende plek in het beeld van de foto. Onuitwisbaar, uniek, goed zichtbaar aan de voorkant zonder dat je er lastvan hebt bij het bekijken van de foto. Verdere details kunnen in (zacht !) potlood op de achterkant.

G.
    Last edited by argentic; 10-30-2004 at 03:47 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Dit topic even terug oppikken ondanks het feit dat er al zo lang niet meer in gepost is (dit zal wel met meerdere topics gebeuren door mij de komende weken, maanden).
    Argentic, hoe heb je zo een stempel gemaakt? uit welk materiaal bedoel ik dan en hoe breng je dat merk dan aan?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het is een zogenaamde "slagstempel". Het soort stempels wat zadelmakers gebruiken om leer te versieren. Zo'n ding kun je kant en klaar kopen, maar dan heb je natuurlijk geen originele afbeelding. Je kunt ook een stempel laten maken naar jouw design. En ik heb gewoon een mooie grote gladde kop van een roestvrijstalen schroefbout uitgezocht. De kop is 1 cm in doorsnede. Met een dremel heb ik daar mijn logo ingeslepen. Het is priegelwerk, en je verspeelt eerst enkele bouten. Maar daarna kan dat ding je hele leven mee. Ik heb aan een zijde de schroefdraad er afgeslepen, zodat ik altijd weet wanneer de afbeelding rechtop staat.

Met een slagstempel sla je met een zware hamer de afbeelding in het leer wat op een harde ondergrond ligt. Als je dat met barietpapier doet sla je er dwars doorheen. Dus leg ik er rubber onder. In mijn geval is dat een witrubberen rechthoekig plaatje wat bij elke doe-het-zelf zaak te koop is. Ik heb me laten vertellen dat schilders of stucadoors het gebruiken om naden glad te strijken.

Ik leg het rubber op een harde ondergrond. Daarop komt de afdruk. Ik zet de stempel met de kop naar beneden op het papier, en sla met een kleine vuisthamer de afbeelding in het papier. Er is slechts een lichte klap voor nodig. Als je wat oefent met een stuk afvalbariet, heb je snel in de gaten hoe hard je moet slaan.

Ik doe dit al een aantal jaren, en het is volgens mij de beste manier om je foto's archiefvast en onuitwisbaar te merken aan de beeldzijde, zonder dat het storend is bij het bekijken van de foto. Het merk is alleen te zien als het licht er schuin opvalt. Kijk je recht van voren, dan zie je het stempel niet. Op de achterzijde schrijf ik met een 3B potlood alle andere relevante gegevens.
    Last edited by argentic; 04-07-2006 at 05:55 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Heel erg bedankt voor dit woordje uitleg Argentic
    Ik was reeds een tijdje bezig om een originele, niet opvallende manier te vinden om toch analoge prints te kunnen merken.
    Bij deze de oplossing gevonden. Nu snel mijn vader aan het werk zetten

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin