Het is een zogenaamde "slagstempel". Het soort stempels wat zadelmakers gebruiken om leer te versieren. Zo'n ding kun je kant en klaar kopen, maar dan heb je natuurlijk geen originele afbeelding. Je kunt ook een stempel laten maken naar jouw design. En ik heb gewoon een mooie grote gladde kop van een roestvrijstalen schroefbout uitgezocht. De kop is 1 cm in doorsnede. Met een dremel heb ik daar mijn logo ingeslepen. Het is priegelwerk, en je verspeelt eerst enkele bouten. Maar daarna kan dat ding je hele leven mee. Ik heb aan een zijde de schroefdraad er afgeslepen, zodat ik altijd weet wanneer de afbeelding rechtop staat.
Met een slagstempel sla je met een zware hamer de afbeelding in het leer wat op een harde ondergrond ligt. Als je dat met barietpapier doet sla je er dwars doorheen. Dus leg ik er rubber onder. In mijn geval is dat een witrubberen rechthoekig plaatje wat bij elke doe-het-zelf zaak te koop is. Ik heb me laten vertellen dat schilders of stucadoors het gebruiken om naden glad te strijken.
Ik leg het rubber op een harde ondergrond. Daarop komt de afdruk. Ik zet de stempel met de kop naar beneden op het papier, en sla met een kleine vuisthamer de afbeelding in het papier. Er is slechts een lichte klap voor nodig. Als je wat oefent met een stuk afvalbariet, heb je snel in de gaten hoe hard je moet slaan.
Ik doe dit al een aantal jaren, en het is volgens mij de beste manier om je foto's archiefvast en onuitwisbaar te merken aan de beeldzijde, zonder dat het storend is bij het bekijken van de foto. Het merk is alleen te zien als het licht er schuin opvalt. Kijk je recht van voren, dan zie je het stempel niet. Op de achterzijde schrijf ik met een 3B potlood alle andere relevante gegevens.
Last edited by argentic; 04-07-2006 at 04:55 AM.
|