Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,561   Posts: 1,545,271   Online: 816

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 13 of 13

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by maarten m View Post
    hm, net eens de trafo op de vergroter aangesloten, en lampje heeft het amper 2 minuten volgehouden
    nu, ik vermoed dat het aan het lampje zelf lag (hoop ik) want de pinnetjes waren nogal verweerd (verroest?) toen ik het er uit haalde.
    m'n collega gaat deze week op zoek naar een nieuwe lamp en ik hoop je dan meer te kunnen vertellen.

grts,
    mm
    Twee dingen die even aandacht vragen als je er een nieuwe lamp in steekt.
    Is de lampvoet nog goed ? Als je daar een slecht contact hebt moet je daar iets aan doen.
    Meet de spaning die de trafo geeft onder belasting. Dus met een brandend lampje. Deze moet niet teveel van de 12 volt afwijken.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    ik overweeg het voetje meteen ook te vervangen.
    volgende keer zal ik dat eens proberen te meten.

mm

Radiognome's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Maarten,

de sensor op de voet schuif je met de voet onder het vergrotingsbord.

de schakelaar met zon is natuurlijk "vergroterlamp" aan.

Van je papier op verschillende gradaties bepaal je de lichtgevoeligheid (grote draaiknop) d.m.v. proefstroken

de "s" en "l" schakelaar zegt me zo niets meer.

door nu uit te kaderen en gradatie te bepalen stel je de benodigde gevoeligheid in van je papier. Drukt op exposure en via de sensor wordt bepaald hoelang belicht moet worden, eigenlijk zoals in de camera ook gebeurt, lichthoeveelheidsmeting op basis van reflectie van je fotopapier.

SccS

Guus
    Thanks... Ik heb ook zo'n ding in de kast liggen (tja, je krijgt wel eens wat als je omgeving weet dat je 'nog' analoog afdrukt). Had al het idee dat het ongeveer zo moest werken, maar had hem nog niet uitgeprobeerd.

Ga er binnenkort maar eens mee spelen.

Martin

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin