Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,953   Posts: 1,557,991   Online: 1098

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    Medium Format

Gezocht om eenmalig te huren: doka

Ik ben een fervent analoog fotograaf en wil graag mijn eigen foto's gaan ontwikkelen. Een ervaren doka-ontwikkelaar heeft aangeboden het me te leren, maar er is één probleem: hij heeft geen doka meer. De meeste foto-organisaties hebben de doka geschrapt uit hun aanbod, of bieden hem alleen aan in combinatie met een cursus van vele weken. Daarom zoek ik een doka (liefst omgeving amsterdam) om een paar uur een rolletje film in te ontwikkelen. Ik ben bereid ervoor te betalen, en neem natuurlijk mijn eigen papier en benodigdheden mee.

Is er een mede fotografieliefhebber die mij uit de brand helpt?

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    om rolletjes te ontwikkelen heb je geen doka nodig hé.
    of wil je ook gaan afdrukken?

mm

Shooter
    4x5 Format
    Knappe man die jou in een paar uurtjes "even" kan leren wat anderen een cursus van een paar weken voor nodig hebben.
    Is het niet beter om op MP een goedkoop setje op te duiken. Veel aanbieders zijn al lang blij als je het spul komt ophalen.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    Medium Format

Doka

Het gaat inderdaad ook om afdrukken, niet slechts om ontwikkelen . Het probleem met zelf alles aanschaffen is alleen dat ik niet goed weet waar ik zou moeten zoeken voor een doka, en wat ik dan moet hebben.. Wat adviseren jullie?

Shooter
    35mm
    Vraag het aan de ervaren doka werker van jou! Hij zal je het beste kunnen adviseren. Maar je bent al vertrokken met een vergroter en 3 baden (bakken ter grootte van je keuze van papier) en produkten (ontwikkelaar, stopbad (in optie) en fixator) een pak fotopapier en een papier tang.
    Niet vergeten een donkere ruimte eventueel met stromend water (moet niet) en een dokalicht. Werkt ook met een fiets lichtje met LED's
    Voila, START

Radiognome's Avatar
    Shooter
    35mm
    Op marktplaats worden regelmatig complete doka's aangeboden. Meestal voor weinig, zeker als het oostblok-vergroters betreft. Niets mis mee overigens, zeker niet als je (zoals ik) aan het leren bent.

TomStr noemt het volledige starterslijstje. Zelf vond ik het vinden van een doka-lamp het lastigst, aangezien de moderne papieren persé rood licht verlangen, en veel overjarige doka-setjes van bovengenoemde bron met gele of bruine lampen worden aangeboden. Die LED-fietslampjes vind ik een gouden tip. Ben zelf waarschijnlijk teveel automobilist om daar aan te denken.

Heb zelf de badkamer verduisterd met karton, constructie-plakband en een oud tafel laken. Ik had een oud tafelblad van 150 x 60 op schragen gezet, en dat bleek aan de krappe kant voor een vergroter en vier bakken ter grootte van A4 (plus scharen, timer, boek met negatieven, doos met papier etc... etc...). Ik kan mij voorstellen dat in A'dam menig badkamer niet eens zo'n tafelblad kan huisvesten, laat staan nog twee mensen er bij.

Maar veel succes.... met een beetje goede wil en creativiteit is er best iets te verzinnen. Menig baby-album is in de jaren '70 afgedrukt op vlieringen of naast verwarmingsketels.

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Hallo Pien,
    Begin eens met jou filmformaat, KB, Rolfilm, vlakfilm.
    Dan benodig je een daglicht ontwikkeltankje en een wisselzak om bij daglicht de film in te spoelen. Volg de aanwijzingen op de chemicalien voor het ontwikkelen en spoelen. Op de sites van de filmfabrikanten is genoeg info te vinden hoe een film ontwikkeld moet worden.

Een vergroter, weer afhankelijk van de negatief formaat. Voor kleinbeeld voldoen de axomat en opemus vergroters prima. Let even op de lamp die er in zit, de kleine durst vergroters hadden zo'n klein lampje dat de belichtingstijden erg lang werden.
    3 schalen die bij de maat afdrukpapier passen, tangen, eierwekker.
    Dokalamp mag niet het probleem zijn, rood is altijd veilig als er maar niet te veel licht afkomt. Dit benodig je alleen bij het afdrukken.

Ruimte verduisteren met plank, karton o.i.d. zoals al gezegd en gaan met die banaan.

Groet,
    Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Je bent van harte welkom in mijn doka, Pien.

Jaap Jan

Shooter
    4x5 Format
    Ook bij mij ben je van harte welkom. Stuur even een pm als je van het aanbod gebruik wilt maken.

Huub

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin