Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,717   Posts: 1,483,089   Online: 920

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

De Vere Digital Enlarger

http://www.apug.org/forums/showthrea...ewpost&t=10175

Een thread die uitkwam op de Devere Digital Enlarger.
    Reeds sprake van in april 2003.
    Hoe denken jullie hierover,

Fred

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Fred
    Het is gewoon een vergroter, waarbij het negatief vervangen is door een display à la beamer. Lekker makkelijk bij het maken van maskers:-). Maar dit heeft toch niets met ethiek te maken?

Groeten
    Ben

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Fred,

volgens de spec's zit in de kop een 8megapixel lcd panel. via de lichtbron achter de lcd en een lens er na wordt het beeld dat op de lcd staat op het papier geprojecteerd.

Stel, voor het gemak, dat het lcd vierkant is, dan is dat 2800x2800 pixels. Als je die projekteerd op 50x50cm, dat is 20x20 nch krijg je dus 2800/20 = 140 DPI. 140dpi zijn dan weer 55 puntjes per cm. Dat betekend dus dat de pixel 10/55 = 0,18mm groot/klein zijn (iedere mm bestaat dus uit 5,5 puntjes). Naarmate je kleiner afdrukt neemt het DPI toe, bij 25x25cm haal je 280dpi.

Dan nog dit: grijswaarden. Vermoedelijk kan het LCD panel slechts 256 grijswaarden weergeven.

Vermoedelijk zal de 'look' van het LCD panel zich ook in de print manifesteren...

Huib

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Breunes
    Fred
    Het is gewoon een vergroter, waarbij het negatief vervangen is door een display à la beamer. Lekker makkelijk bij het maken van maskers:-). Maar dit heeft toch niets met ethiek te maken?

Groeten
    Ben
    Indien identiek/gelijkaardig aan beamer zal de resolutie nog wel eenprobleem zijn vermoed ik. Ik zou toch graag zo een printje irl zien. :-)

Dom van mij om dit bij ethiek te posten. De aangehaalde thread (al dan niet digitale manipulatie met ps) was oorspronkelijk opgestart bij 'ethics'.

Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Huib
    Fred,

...
    Dan nog dit: grijswaarden. Vermoedelijk kan het LCD panel slechts 256 grijswaarden weergeven.

Vermoedelijk zal de 'look' van het LCD panel zich ook in de print manifesteren...

Huib
    Wat bedoel je met de look van een LCD Huib?

Algemeen, naar ik begrijp...
    Dus nog niet voor morgen. Kunnen we nog rustig slapen... :-)
    Of kan jij iets in mekaar knutselen Huib?

Fred

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Fred,

Met 'de look' bedoel ik optische artifacten geintroduceerd door de LCD.

De afzonderlijke elementen/pixels zullen, als ik naar het beeld van een beamer kijk, niet 100% tegen elkaar aanliggen, er is dus een ruimte tussen de pixels, dat zal je in de afdruk misschiens kunnen waarnemen als een raster dat 'over' de afdruk ligt

Ook is het mogelijk dat elke pixeltje als een pinhole lens functioneert. Of dat juist door de kleine afmeting van het lcd pixeltje een verstrooing van licht plaats vind (net als bij heel kleine diafragma openingen (> f64)

m.a.w. de print kan een andere karakterestiek hebben dan indien van een normaal negatief gebruik gemaakt is.

etc etc etc.

Bij dit soort oplossingen krijg ik kromme tenen, jaag je file dan naar een lamda of frontier, die zijn veel beter dan het deVere systeem.

Trouwens, ergens in duitsland zou iemand een laser belichter (a la Lambda/Frontier) ontwikkeld hebben die op losse vellen bariet losgelaten kan worden.....die route lijkt mij veel intellegenter dan via dat LCD paneel.

Huib

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Trouwens, ergens in duitsland zou iemand een laser belichter (a la Lambda/Frontier) ontwikkeld hebben die op losse vellen bariet losgelaten kan worden
    In Nieuwegein staat een proflab wat dit al een tijdje doet. Digitale files op bariet printen.

Ben

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Breunes
    In Nieuwegein staat een proflab wat dit al een tijdje doet. Digitale files op bariet printen.
    Ha Ben, weet je de prijzen ook toevallig? In Frankrijk (waar ik woon) ken ik ook twee labs die dit doen, beide op Agfa 111. Voor een amateur - vooralsnog - helaas te prijzig.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huib
    Fred,

volgens de spec's zit in de kop een 8megapixel lcd panel. via de lichtbron achter de lcd en een lens er na wordt het beeld dat op de lcd staat op het papier geprojecteerd.

Stel, voor het gemak, dat het lcd vierkant is, dan is dat 2800x2800 pixels. Als je die projekteerd op 50x50cm, dat is 20x20 nch krijg je dus 2800/20 = 140 DPI. 140dpi zijn dan weer 55 puntjes per cm. Dat betekend dus dat de pixel 10/55 = 0,18mm groot/klein zijn (iedere mm bestaat dus uit 5,5 puntjes). Naarmate je kleiner afdrukt neemt het DPI toe, bij 25x25cm haal je 280dpi.
    Huib
    Ik heb zo'n afdruk nog nooit gezien. Maar ik heb altijd begrepen dat 300 dpi toch wel nodig was om een beetje fatsoenlijke afdruk te maken. 280 dpi bij 25x25 cm gaat nog. Maar 140 bij 50x50 cm is volgens mij veel te weinig om een mooie afdruk te produceren. En dan hebben we het nog over inktdruppeltjes. Maar vierkantjes van ~0,2 mm zijn volgens mij goed zichtbaar.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Op de Engelstalige apug terug iets meer info...
    Wie weet kunnen we ooit onze M805 of L1200 nog ombouwen....:-)

Fred

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin