Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,039   Online: 866

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Toch even blij dat ik (ook/nog) met een scanner werk!

Zoals jullie (mss) weten deed ik gisteren mijn eerste 'reportage/portretfoto's'. één filmpje is al goed ontwikkeld maar zitten maximum 5 goede foto's op, iets minder dan ik verwachtte. Nu heb ik vanmorgen nog een tweede rolletje ontwikkeld en wat raad je: ofwel is de spiraal verschoven ofwel ben ik even verstrooid geweest waardoor ze niet helemaal onderaan het ontwikkeltankje terechtkwam. Gevolg: negatief waar bijna géén zwart maar wel veel transparante stukken te zien zijn.

Met mijn scanner haal ik er nog iets bruikbaars uit.... zou dit analoog ook kunnen (ander papier) Ik weet het niet maar lijkt me toch iets moeilijker dan photoshop erop los te laten.....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Zoals jullie (mss) weten deed ik gisteren mijn eerste 'reportage/portretfoto's'. één filmpje is al goed ontwikkeld maar zitten maximum 5 goede foto's op, iets minder dan ik verwachtte. Nu heb ik vanmorgen nog een tweede rolletje ontwikkeld en wat raad je: ofwel is de spiraal verschoven ofwel ben ik even verstrooid geweest waardoor ze niet helemaal onderaan het ontwikkeltankje terechtkwam. Gevolg: negatief waar bijna géén zwart maar wel veel transparante stukken te zien zijn.
    Het kan ook simpelweg stevige onderbelichting zijn, of verkeerde verdunning/ontwikkeltijd etc. Als een spiraal niet goed in het tankje zit krijg je meestal negatieven waarvan de onderste helft wel en de bovenste helft niet ontwikkeld is.

Met mijn scanner haal ik er nog iets bruikbaars uit.... zou dit analoog ook kunnen (ander papier) Ik weet het niet maar lijkt me toch iets moeilijker dan photoshop erop los te laten.....
    Ik leg een andere filter in de vergroter, pas de belichtingstijd aan en voilà. Of dat veel langer duurt dan photoshop vraag ik me af. Maar uiteindelijk gaat het daar niet om.

Van verkeerd ontwikkelde negatieven is misschien nog wel wat te maken. Maar echt goed wordt het nooit. Noch digitaal, noch analoog. Nu ervaar je de eerste regel van de beroepsfotografie: "Ken je apparatuur en je materialen grondig". Volgens mij geldt dat zowel voor analoog als digitaal. Een portretsessie doen terwijl je nog zoekt in de gebruiksaanwijzing van je camera, niet weet wat de resultaten zijn van een film-ontwikkelaar combinatie, of niet weet wat layers zijn, is eigenlijk vragen om moeilijkheden. Misschien had ik je moeten adviseren om Ilford XP2 film te gebruiken, zodat je in elk geval zeker was geweest van redelijke negatieven.

Ik bedoel dit niet als flauwe opmerking achteraf. Ik ben er helaas zelf ook op deze manier achter gekomen dat ik zeker moet zijn van mijn apparatuur en materialen voordat ik zulke opdrachten accepteer. Ik heb dat destijds opgevat als een goede les voor de toekomst.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ja je hebt zeker gelijk maar in dit geval zat de spiraal echt wel niet goed. In dit geval zat de spiraal helemaal boven de 300ml chemie - ik gebruik een ontwikkeltankje voor 2 filmpjes, wat verklaard waarom ze niet de helft wel en niet ontwikkeld zijn.

En tja: ik heb geprobeerd maar echt mooie foto's kan je er idd niet meer uithalen. Ik zal wel eens een hersteld exemplaar + origineel op internet te zetten.
    Eigenlijk gewoon een domme fout van mezelf - maar gelukkig was het een rolletje dat ik binnen getrokken heb waarvan de resultaten nu niet zo denderend waren...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ja je hebt zeker gelijk maar in dit geval zat de spiraal echt wel niet goed. In dit geval zat de spiraal helemaal boven de 300ml chemie - ik gebruik een ontwikkeltankje voor 2 filmpjes, wat verklaard waarom ze niet de helft wel en niet ontwikkeld zijn.
    Ik vertel je ongetwijfeld niets nieuws, maar als je slechts één spiraal in de tank doet moet je een klemmende ring om de middenkern doen, juist om dit soort ongelukken te voorkomen.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Tochwel je vertelt me iets volledig nieuw

Neen bij de paterson (system 4?) die ik heb is het systeem anders: de plastiek spoel klemt redelijk goed op die as waar je de spiralen overheen schuift. Nergens is er een klemmetje.... daarboven zet je dan die 'trechter' en hierboven komt nog een klein staafje, dat ook de functie heeft bij het laatste spoelbad met wetting agent. (draaien) Hierboven dan het deksel. Ik had het geheel niet goed naar onderaan geschoven....

Maar géén probleem: ben nu de laatste 2 filmpjes aan het inscannen en ze zien er bijzonder goed uit. Ik ben wel minder en minder te vinden voor apx 100. (belicht op soms 50 en soms 100) De resultaten met tmax 400@200 zijn veel beter. Natuurlijk was er weinig licht maar dan nog....
    Bij het inscannen heeft apx ook géén grijze of zwarte tinten maar eerder een soort groen. OK als je werkt met een vergroter zal dit wel weggaan maar dan nog.... voor mij toch een andere drager. Ik hoop dat trix en foma me meer zal bevallen. (na de komende testperiode kies ik mijn ontwikkelaar/film combinaties zodat we kunnen 'calibreren'
    (Nog iemand suggesties?)

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Pieter

als je geen klemmetje hebt, heb ik er nog wel een over, stuur maar een pb'tje.
    Bij scannen moet je wel zwart/wit inscannen, of nog beter film instellen, in kleur scannen en dan in photoshop naar zwart/wit gaan.

Ben

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Voor patterson? Is niet nodig hoor, misschien als ik eens naar een samenkomst kan komen... (februari lukt me niet....) Als dat klemmetje speciaal uit Nederland moet komen en het is niet hoognodig aangezien ik meestal 2 filmpjes tegelijk ontwikkel en één spoel normaal ook op z'n plaats blijft. Ik ga dat wel eens navragen, als dat iets is dat bij een nieuw tankje hoort....(?)

Scannen: ik zet meestal achteraf om naar grijswaarden (in photoshop - soms op andere manieren). Ik gebruik soms wel eens vuescan (bv. in het geval van die verkeerd ontwikkelde negatieven...)

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Tochwel je vertelt me iets volledig nieuw

Neen bij de paterson (system 4?) die ik heb is het systeem anders: de plastiek spoel klemt redelijk goed op die as waar je de spiralen overheen schuift. Nergens is er een klemmetje.... daarboven zet je dan die 'trechter' en hierboven komt nog een klein staafje, dat ook de functie heeft bij het laatste spoelbad met wetting agent. (draaien) Hierboven dan het deksel. Ik had het geheel niet goed naar onderaan geschoven....
    Jawel. Het Paterson system 4 heeft ook zo'n klemmetje. Als dat er bij jou niet bij zit, is je ontwikkeltank niet compleet. Ook ik heb nog wel zo'n ding over als je wilt.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Maar géén probleem: ben nu de laatste 2 filmpjes aan het inscannen en ze zien er bijzonder goed uit. Ik ben wel minder en minder te vinden voor apx 100. (belicht op soms 50 en soms 100) De resultaten met tmax 400@200 zijn veel beter. Natuurlijk was er weinig licht maar dan nog....
    Bij het inscannen heeft apx ook géén grijze of zwarte tinten maar eerder een soort groen. OK als je werkt met een vergroter zal dit wel weggaan maar dan nog.... voor mij toch een andere drager. Ik hoop dat trix en foma me meer zal bevallen. (na de komende testperiode kies ik mijn ontwikkelaar/film combinaties zodat we kunnen 'calibreren'
    Je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken. Negatieffilm is niet gemaakt om ingescand te worden. Dus zal toevallig de ene film beter scannen dan de andere. Maar dat zegt weinig over de kwaliteit van de film. Als de APX film groenig is (met het oog bekeken), dan heb je niet lang genoeg gefixeerd en/of gespoeld.

Foma zal je helemaal niet bevallen onder de scanner, want die heeft een ronduit blauwe drager.

Ik heb verschillende collega's die voor het scannen zweren bij Ilford XP2. Dat is eigenlijk een kleurenfilm die je gewoon door de 1-uursservice laat ontwikkelen, maar zwartwit foto's oplevert. Omdat hier het beeld niet uit zilverkorrels bestaat maar uit grijze kleurvlekjes, is hij beter geschikt voor de scanner.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argentic
    Jawel. Het Paterson system 4 heeft ook zo'n klemmetje. Als dat er bij jou niet bij zit, is je ontwikkeltank niet compleet. Ook ik heb nog wel zo'n ding over als je wilt.
    Ik heb eens gekeken op de site van paterson en afbeeldingen via google. Ik heb toch alle stukjes. Dom om als je moe bent toch nog filmpjes te ontwikkelen...

EDIT: ik wou het nog even natrekken:
    jullie bedoelen die witte ring. Je moet nu eens kijken naar de allerlaatste modellen van paterson: dit zit er niet meer bij. Kan ook niet anders: mijn tankje zat nog volledig verpakt. Voor de zekerheid ga ik wel altijd de tweede spoel erbij steken als ik één filmpje ontwikkel - het zou kunnen dat dit de bedoeling is (straks mijn handleiding nog eens doorlezen)

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin