Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,905   Posts: 1,521,350   Online: 1140

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: Zone Systeem

Shooter
    4x5 Format

Zone Systeem

Hallo,
    Zijn er wellicht mensen die ervaring hebben met het Zone Systeem en dat met mij willen delen, ik wil graag het systeem onder de knie krijgen. Ik zoek iemand die het mij kan uitleggen hoe het een en ander in z'n werk gaat.
    groet,
    René

Shooter
    4x5 Format
    Beste Rene, de boeken van Ansel Adams zijn een uitstekende inleiding in het systeem. Daarna is er door diverse auteurs het nodige aan alternatieven en wijzigingen op voorgesteld, bijvoorbeeld in Beyond the Zone System. In principe gaat het om een soort optimalisatie van het hele proces van opname tot en met de afdruk. Een belangrijke bepalende factor daarbij is daarbij het soort beeld dat je nastreeft. Dat maakt dat er niet een soort zonesysteem is, maar dat bijna iedereen er zijn eigen variant op heeft. Sommige volgen heel precies het werk van Adams, andere hebben een meer improviserende benadering, die past bij het soort beeld dat zij nastreven.
    Het advies dat ik je wil geven is om te beginnen bij het beeld dat je wilt hebben en om van daaruit aan je techniek te gaan schaven. De problemen waar je tegen aanloopt kun je hier neerleggen. Ook kan het helpen eens een handboek door te nemen als een soort algemene inleiding om je eigen manier van werken aan te toetsen. Het sec uitleggen van het systeem is weinig zinvol als dat niet gecombineerd gaat met waar het egenlijk om gaat in de fotografie: het maken zeggingsvolle beelden. En dat laatste is uitermate subjectief.

Huub

Shooter
    4x5 Format
    Hallo,
    Bedankt voor je welgemeende adviezen.
    René

Shooter
    Multi Format
    Dag René,
    De (duitstalige) cursus "Zonen mit System" heeft mij een heel eind op weg geholpen. Het is een praktische benadering van het zonesysteem, inclusief een degelijke testset met calibratienegatieven en -positieven. De cursus wordt uitgegeven door Heiland Electronic (www.heilandelectronic.de) en heeft me indertijd zowat 70 euro gekost. Eén nadeel: een densitometer is geen overbodige luxe bij het bepalen en standaardiseren van je testresultaten. De kostprijs van zo'n meter is vele malen die van de cursus zelf.
    Stefaan

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Rene ,
    In verband met die densitometer , elke drukker die zich zelf respecteert heeft een densitometer in huis , als je deze mensen contacteert zullen die je normaal wel willen helpen , en die meter heb je inderdaad echt wel nodig en best ook de techniche fiche van de film , want daar kan je de lijn van de fabrieks ontwikkeling op vinden , want deze ontwikkeling is toch wel het uitgangs punt , die je dan op jouw ideale ontwikkeling moet vertalen.
    Het lijkt inderdaad niet gemakkelijk , maar de stappen volgen en het lukt wel.
    Een goed nederlands talig boek hierover.
    Het Zone systeem , in het voetspoor van Ansel Adams
    Een praktisch handboek door Rene' Slootweg
    ISBN nr.90-72214-12-9
    Ludo.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je Engels kunt lezen is het beste boek over het zonesysteem wat je kunt vinden : Way Beyond Monochrome (2e editie).

Ken je geen Engels en heb je geen densitometer, dan is er een goede methode om in één klap het zonesysteem onder de knie te krijgen.

Fotografeer op statief 5 keer 5 negatieven van hetzelfde testonderwerp. Bijvoorbeeld een stilleven met voorwerpen die varieren van diepzwart en grijs naar helderwit. Zorg dat je dit doet met een lichtgrijs bedekte hemel (dat moet in Nederland geen probleem opleveren).

De 5 negatieven belicht je telkens op -1, -2, 0 +1 en +2 stops. Ga er daarbij vanuit dat je film de helft zo gevoelig is als op het doosje staat. (Bijv. je belicht een 400 Iso film op 50, 100, 200 400, en 800 iso).

Kies een ontwikkelaar en ontwikkel de stroken van 5 negatieven apart op -30 %, -15 %, normaal, +15 % en +30 % (als de fabrikant bijvoorbeeld een ontwikkeltijd van 10 min opgeeft ontwikkel jij dus op 7, 8.5, 10, 11.5 en 13 min.) Je kijgt op deze manier 25 verschillend belichtte en ontwikkelde negatieven. Van 2 stop onderbelicht en 30 % onderontwikkeld tot 2 stop overbelicht en 30 % overontwikkeld.

Maak een 20x25 cm afdruk van elk negatief, op gradatie 2. Belicht zodanig dat je lichte partijen nog net details tonen op de droge afdruk. Maak je niet druk over de zwarte partijen. Die vallen straks vanzelf op hun plek.

Als je nu alle afdrukken in een 5 x 5 vierkant legt, met linksboven de onderbelichtte+onderontwikkelde negatieven, en rechtsonder de overbelichtte+overontwikkelde, dan zie je in één oogopslag welke afdrukken het beste zijn. (Hier komt persoonlijke smaak in het spel.) Je zult merken dat er 3 tot 5 combinaties voor jouw smaak goede resultaten opleveren. Daaruit kun je afleiden wat voor jouw stijl en materiaalkeuze de beste resultaten oplevert. Je kunt daarna spelen binnen de grenzen van die beste combinaties.

Voordeel van deze methode is dat je geen extra hulpmiddelen nodig hebt, en meteen ziet wat je met jouw film-ontwikkelaarcombinatie wel en niet uit kunt vreten. Als je de test nog wilt verfijnen kun je hem herhalen met stappen van 1/2 of 1/3 stop en ontwikkeltijden van slechts 10 % verschil.

Natuurlijk kun je ook heel diep in de densitometrie duiken en het dikke dozijn verschillende zonesystemen uitproberen. Je leert waarom die combinaties wel of niet goede resultaten opleveren. Maar in de praktijk vat deze ene test al die zonesystemen perfect samen.
    Last edited by argentic; 03-05-2012 at 04:24 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Argentic,

amaai, wat een uitleg!!! da's de eerste keer dat ik het zo uitgelegd zie Maar dat is idd een mooie methode!! ik heb pas een nieuwe soort film gebruikt en ik denk dat ik jou uitleg daar eens mee gaan proberen. Bedankt Maar idd, Way Beyond Monochrome is toch nog altijd HET naslagwerk.

Shooter
    4x5 Format
    Boeiende metode. Alleen snap ik niet, waarom met een lichtgrijs bedekte hemel. Ga je er dan van uit dat je voort alleen foto's maakt als het bewolkt is ?
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Way Beyond Monochrome is toch nog altijd HET naslagwerk.
    Vanzelfsprekend. Veel meer dan de serie van Ansel. Maar niet iedereen is vloeiend in Engels. En niet iedereen beschikt over een densitometer.

Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Boeiende metode. Alleen snap ik niet, waarom met een lichtgrijs bedekte hemel. Ga je er dan van uit dat je voort alleen foto's maakt als het bewolkt is ?
    Nee hoor, dat is om te waarborgen dat de belichting van je testnegatieven niet verandert doordat de zon opeens achter de wolken vandaan komt.

In feite veroorlooft deze test dat je hem aanpast aan jouw soort fotografie. Doe je uitsluitend flitsfotografie binnenshuis, dan kun je de test uitvoeren met binnenhuisflitsen. Maak je uitsluitend lange belichtingen na zonsondergang (zoals Michael Kenna of John Sexton) dan doe je dat ook voor de test. Je kunt hem dus aanpassen aan jouw soort fotografie. Net zoals de een persé keiharde afdrukken wil en de ander boterzachte. Naar smaak kies je de film-ontwikkel-combinatie die past bij jouw stijl.

De lichtgrijze hemel is een perfect algemeen startpunt met gemiddeld contrast. Weet je eenmaal wat je film doet in zo'n standaardsituatie, dan kun je daar vervolgens naar smaak van afwijken, of de test herhalen voor extreme belichtingssituaties.
    (Als ik aan het weer in Nederland denk zie ik 2 weken zomer, 2 weken winter, en de rest is herfst. Dus die lichtgrijze hemel zou voor 95% van je foto's perfect moeten zijn )

Veel Zonesystemen houden geen rekening met persoonlijke stijl. Kijk je alleen naar de cijfers van de densitometer, dan leer je perfecte negatieven produceren die misschien helemaal niet passen bij jouw soort fotografie. Deze test ondervangt dat. Wil je foto's maken zoals Adams of Barnbaum, dan zullen jouw gekozen afdrukken dicht bij de officiele densitometerwaarden liggen. Maar fotografeer je zoals Ralph Gibson, Brett Weston of Rolph Horn, dan zal dat flink afwijken. In alle gevallen toont deze test op een simpele manier wat jij met jouw apparatuur en film-ontwikkelaar-papier-combinaties kunt produceren. Daarin maak je jouw persoonlijke keuze. Dan blijkt dat meerdere belichtings-ontwikkel-combinaties tot jouw gewenste resultaten kunnen lijden. In feite doen alle zonesystemen niets meer of minder dan dat.
    Last edited by argentic; 03-06-2012 at 07:20 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo,
    Je kunt ook kijken op:
    http://webh01.ua.ac.be/elmc/website_FL/Zonesysteem.htm

Hier staat een behoorlijk goede uitleg.
    Verder is het echt nodig om veel film te gebruiken om je eigen standaard te krijgen, zodat je weet wat jouw film-ontwikkelaar combinatie doet bij welke belichting en bij welk contrast.

Uiteindelijk is het zone-systeem niet meer dan op een fotografische manier leren kijken. Ansel-Adams noemde dat pre-visualisatie.
    Ik vraag me altijd af of zo'n densitometer echt nodig is; Ansel-Adams had ook niet zo'n ding (volgens mij).

groeten,
    Johan

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin