Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,961   Posts: 1,523,129   Online: 964

Results 1 to 8 of 8
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Areometer en testoplossing - waar te vinden?

Waar kan ik ergens een areometer (soortelijk gewicht bepalen) vinden?
    Nog belangrijker: voor testoplossing voor het controleren van de archiveerbaarheid van negatieven heb je testoplossing nodig en zo'n dingen vind ik nu eenmaal belangrijk... Waar kan je zoiets vinden?

Je kan het ook zelf maken:
    water 100ml
    zilvernitraat 1 gram
    salpeterzuur 3 druppels

Maar ik ben totaal niet op de hoogte van de zaken waar men chemie verkoopt. (in België!)

Nog een klein vraagje: zelf ontwikkelaar maken: er staan recepten voor op apug, ook op photocrack en ik heb er zelf een aantal. Is dit de moeite? (qua prijs maar ook qua moeilijkheid)

Dit kon misschien beter naar zwartwit:film chemie papier

Groeten Pieter
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Pieter

Ik gebruik er een in mijn huisartsenpraktijk om het SG van urine te meten. een eenvoudig apparaat van glas gevuld met gewichtjes. Meenvoudig te krijgen zijn.

ben

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Pieter,

Ik vermoed dat je vrije tijd beperkt is...
    Concentreer op je dan op de opnames, en vertrouw op één vaste ontwikkelmethode met één film, één ontwikkelaar.

Qua reproduceerbaarheid kan je niet op tegen de commercieel leverbare fotochemie leveraciers. En meestal is het ook tijdverlies.

Fred

Shooter
    Multi Format
    Ik geef Fred gelijk, Pieter (gebeurt niet veel ;-) Beperk je tot een essentie. Dat vermijdt de parabel van de klok en de klepel. Van testen van negatieven op archiveerbaarheid met een testoplossing heb ik nog niet gehoord. Met papier kan het wel, natuurlijk. Maar eerlijk: een systeem is goed, maar voor je het weet ben je uren kwijt en heb je nog geen enkele print gemaakt.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ja natuurlijk ik beperk me tot de essentie. Dit zijn echter zaken die ik haal uit het boek (deel 1) "principes van de fototechniek" dat ik nu aan het lezen ben.
    Areometer is heel eenvoudig en snel te gebruiken om het soortelijk gewicht te controleren: d.w.z. snel fixeer testen (want nu giet ik hem veel te snel weg)
    Zolang ik dat niet gebruik, test ik gewoon met een stukje film - opheldertijd
    Op één of twee ontwikkelaars beperken vind ik doenbaar - één ontwikkelmethode zeker en vast maar 1 filmpje? Dat hangt toch wel sterk af van de omstandigheden....
    Printen / vergroten begin ik mee na de examens en stage....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Amaloco verkoopt fixeercontrolespul.
    Tetenal verkoopt fixeerteststrips.
    Digital is best taken with a grain of silver.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Bedankt voor de tips en hulp iedereen!

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Waar kan ik ergens een areometer (soortelijk gewicht bepalen) vinden?
    ...

Je kan het ook zelf maken:
    water 100ml
    zilvernitraat 1 gram
    salpeterzuur 3 druppels
    ...
    Probeer deze eens.
    http://www.omikron-online.de/cyberch...r/001a-lab.htm

op dezelfde site kun je ook de nodige chemie vinden.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin