Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,655   Online: 866

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Kan je zo'n lamp dan gewoon plaatsen in een houder waar je anders een 60W lamp in plaatst? Want die lampen zijn toch maar 15W?
    Dat past daar perfect in. Al steek je daar een lamp van 100 watt in of een van 15 watt ze werken allemaal op 220 volt.

Als je nog zaken voor de doka nodig hebt dan moet je maar eens kijken in de koopjeskrant (www.koopjeskrant.be) daar valt wel altijd een klein koopje te doen (heb langs deze weg mijn vergroter gekocht, mijn beste tweedehands aankoop tot nu toe)
    Groeten,

Christof

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Marc: bedankt voor het aanbod, ik dacht wel dat mijn tante er ook nog over gesproken had. Kan je zo'n lamp dan gewoon plaatsen in een houder waar je anders een 60W lamp in plaatst? Want die lampen zijn toch maar 15W?
    Ja, ziet eruit als een gewoon 'peertje'. Ik gebruik momenteel een ilford dokalamp (roodbakje met een e14 normale lamp) en in de gewone verlichting een E27 5000k 'ampoule'

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Vandaag goed nieuws gekregen: mijn tante heeft naast haar vergroter ook nog een timer ,ontwikkelschalen, dokalampen, roerstaafjes, bewaarflessen, chemie, verduisteringsmateriaal (ook voor achter de vergroter) enzovoort....
    Alles is goed stofvrij gehouden.

Enkele gegevens: het is een tiental jaar geleden dat ze gestopt is met afdrukken. De vergroter is van durst, en naar wat ik kan opmaken had ze verschillende papiersoorten wat volgens mij wijst op een condenservergroter. (ze wist namelijk het vershil niet (meer?) tussen diffusor en condensor)
    Is er nog oude chemie, die als ze goed toe was, die bruikbaar zou kunnen zijn? (wat natuurlijk niet hoeft )
    Ze denkt dat vergroting tot 30 op 40 mogelijk zijn/waren. De vergroter kocht ze zo een 20 jaar geleden voor in die tijd tussen de 5000 en 10000 Bef.

Kan dat?

Is dit genoeg om met te starten?

In wat zouden jullie zo investeren (een eerste € 100 naast de chemie dan )
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    In wat zouden jullie zo investeren (een eerste € 100 naast de chemie dan )
    Pieter,

1. Het allerbelangrijkste is de vergrotingslens. Kijk eens na of dit geen goedkope is (een toplens kost momenteel €200 nieuw, maar is rijkelijk 2de hands te vinden)
    2. Als je met VC papier wilt werken, heb je contrastfilters nodig. Check of deze meegeleverd zijn.
    3. Een doos papier natuurlijk !

M.
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Is elke oude vergroter (van Durst) uit te rusten met VC-filters?
    Een andere vraag: kan ik nog vlot werken met niet-VC (oftewel gewoon) papier? Is dit nog vlot te verkijgen? Welke gradaties heb ik dan allemaal nodig (zo duur zou dit toch ook niet zijn) Bijvoorbeeld een heleboel papier van gradatie 2 (of is het 3) en dan nog kleinere pakjes 1, 4, 5 ???

Update: ik zie meestal 'multi' en 'vari' op de site van phototec... dus ik vrees dat je niet veel vaste gradaties meer vind?
    Marc, voor de lenzen op photec variëren de prijzen tussen € 95 en € 429....(50mm) wat is het vershil tussen deze lenzen? (allemaal rodenstock en 1 schneider ofzo)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Is elke oude vergroter (van Durst) uit te rusten met VC-filters?
    Een andere vraag: kan ik nog vlot werken met niet-VC (oftewel gewoon) papier? Is dit nog vlot te verkijgen? Welke gradaties heb ik dan allemaal nodig (zo duur zou dit toch ook niet zijn) Bijvoorbeeld een heleboel papier van gradatie 2 (of is het 3) en dan nog kleinere pakjes 1, 4, 5 ???
    De filters die je nodig hebt voor VC-papier, indien er geen kleurenkop op de Durst zit, kun je op elke vergroter toepassen. De meest voordelige optie is om een setje losse MultiGrade filters aan te schaffen. Deze kun je bijv. op de plek van het roodfilter leggen. Wellicht zit er op de Durst nog een filterlade, dan is dat de plaats waar ze in kunnen. Wil je meer gemak dan levert Ilford ook een Filterset systeem daar zitten alle benodigdheden in zoals een bevestiging voor onder de lens. Ook andere slimme oplossingen kun je hiermee bedenken dat je dat op een draaibaar gevalletje plaatst en zo naar believen in of uit de lichtbron kunt halen zonder het gewenste filter te verwijderen. Makkelijk bij meten en controle op scherpte en uitsnede. Kies je voor Variabel Contrast dan heb je maar één soort papier nodig. Door middel van de VC-filters kies je het contrast dat bij je afdruk of negatief past. Good luck

harry
    harry

Release, the best you can do...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Marc, voor de lenzen op photec variëren de prijzen tussen € 95 en € 429....(50mm) wat is het vershil tussen deze lenzen? (allemaal rodenstock en 1 schneider ofzo)
    Pieter, toplenzen zijn zgn. 6-lens systemen:
    Dit zijn momenteel Schneider Componon-S 2.8/50mm
    en Rodenstock Rodagon 2.8/50mm.
    Deze bestaan ook als APO variant maar de APO's heb je niet nodig voor Z/W.
    Als je budget het toelaat, laat de Rogonars en Componars links liggen.

Appendix: Misschien belangrijk - als je later middenformaat wilt doen heb je een 80mm nodig:
    Ik zelf heb een Schneider Componon-S 50mm voor kleinbeeld en een Rodenstock Rodagon 105mm voor middenformaat.
    M.
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik ben (stil) nog aan het hopen dat er een EL Nikkor in de vergroter zit

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    EL nikkors hebben normaal een goede reputatie. Als dat zo is, zit je wel safe denk ik.
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by hka
    De meest voordelige optie is om een setje losse MultiGrade filters aan te schaffen.

Kies je voor Variabel Contrast dan heb je maar één soort papier nodig. Door middel van de VC-filters kies je het contrast dat bij je afdruk of negatief past. Good luck

harry
    Hmmm best nog kostelijk
    ILFORD Multigrade-Filterkit € 75
    Ik zie ook nog ILFORD Multigrade-Filtersatz 9x9cm en ILFORD Multigrade-Filtersatz 15x15cm. Dat zijn die losse filters die je bedoelt zeker? (maw hopelijk heeft die vergroter een filterlade maar ik betwijfel het een beetje - we zullen zien)

Ik ken VC en weet dat je dan 1 papier nodig hebt (kennen is een groot woord - boekskes-kennis bedoel ik) maar zijn er ook nadelen aan verbonden? Waarom wordt er dan niet enkel VC-papier verkocht? (alhoewel dit zo wel lijkt te zijn merk ik)

Bedankt

Kleine vraag: met welk papier (RC ? / FB - bariet / PE ? EN mat, glanzend, of matglanzend?)maar ook welke papierontwikkelaar en fixeer begin ik? Ik zou wel graag eens met amaloco werken want volgens (roger?) fotohuis lijken dat zo goede producten te zijn

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin