Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,231   Online: 735

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Donkere kamera inrichten - hulp gevraagd

Hey,

Binnenkort zou ik zelf willen afdrukken en dus moet ik verhuizen of opnieuw inrichten. Momenteel ontwikkel ik enkel de filmpjes, dus zoveel plaats had ik niet nodig. Hiervoor kroop ik even onder de trap (bij de drank etc ) om het filmpje in te spoelen, het ontwikkelen zelf deed ik op de 'hobbykamer' net zoals het spoelen. Hiervoor plaats ik de chemie in een lage, iets oudere aquarium met een warmwaterelement.

Om zelf te vergroten heb ik een volledig donkere kamer nodig met stroom:
    Probleem 1: op de hobbykamer willen mijn ouders (ook natuurlijk) licht (tekenen + planten)
    Probleem 2: wij hebben een grote zolder in onze schuur, maar hier kan ik onmogelijk een plaats maken waar géén licht is (ofwel moet ik snachts aan het werk) bovendien zitten hier spinnen, onze katten slapen er ook wel ergens en is er waarschijnlijk veel stof aanwezig (alhoewel dat als ik de doka veel gebruik niet zo'n groot probleem is)

Dus daarom zou ik een plekje kunnen maken op de logeerkamer. Die mag ik lichtdicht afsluiten (ik vraag me af hoe ik dit best doe met de kieren...) maar hier is het grote probleem: plaats. Ik kan er een tafel zetten met een oppervlakte van zo'n 3/4 van een deur maar dat is het zowat: hieronder kan ik die aquarium kwijt en alle chemie dacht ik? en ernaast heb ik ook wel wat plaats.

Wat doe ik best? Het is nu toch niet de bedoeling dat ik de laatste stappen volledig digitaal blijf doen...
    Daarvoor werd ik géén lid van apug

Wat is volgens jullie de beste optie?
    Het is nu niet dat ik héél grote vergrotingen wil maken: alhoewel doordat die ene kamer zo klein is zou dat wel eens gemakkelijk kunnen zijn
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je kunt van hout een stevig rek maken met drie schalen boven elkaar (ontwikkelaar boven, dan stop en onderop fixeer). Bijvoorbeeld met boekenkastplanken aan een metalen strip. Als je wat meer kan besteden is een Nova sleufprocessor een enorme ruimte bespaarder en nog makkelijk in gebruik ook. Het ontstaan van het beeld op het papier moet je dan helaas missen...

Er zijn diverse boeken die verder ingaan op je probleem. Een van de meest uitgebreide is The New Darkroom Handbook.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    IK gebruik een Black and Decker workmate om mijn schalen op te zetten. Bij niet gebruik staat ie in de kelder.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Update: toch maar op de hobbykamer - een overeenkomst bereikt (na de examens )

Komt erop neer dat ik een werkblad ('schraag') ter beschikking zal hebben van zo'n halve meter op 2,4 meter (ongeveer) + de ruimte hieronder.

- natte gedeelte dus naast droge gedeelte?
    - hoe houd ik dit geheel een beetje of liefst geheel vrij van trillingen....

Groet Pieter
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik heb begrepen dat er een rode dokalamp bestaat van Philips
    die in zo'n standaard E27-fitting past.
    Maar ik vind hier nergens veel informatie over.

Is dit een goede manier om een kleinere doka te verlichten? (ik bedoel dan: gevaar voor sluiering, minimum afstand maar toch genoeg licht?)

Ik heb ook alles afgemeten: hoe zouden jullie een tafel van 2,5 meter op 70 inrichten?
    Nog een vraagje: er bestaan van die spoelbakken (ik denk kaiser) om pe-papier in te spoelen, kan je dit niet gebruiken voor bariet? Knutsel ik beter iets zelf in elkaar om afdrukjes te spoelen? Die Nova Washmasters kostten me toch wel -voorlopig- iets teveel

Welke zaken maak ik best zelf?
    Wat en waar schaf ik me best alle doka-benodigdheden aan? Via de fotograaf lijkt me dit al iets moeilijker want ik weet niet welke producten aan welke prijs de beuckelaar zo kan leveren.
    Maar om nu alles van berlijn (fotoimpex) te laten komen....of fotohuis?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Pieter, wat heb je precies nodig ?
    Ik heb zelf nog ergens zo een E27 doka lamp liggen. mag je hebben.
    Is Antwerpen een optie ?

Zie: http://www.grobet.be

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Ik heb begrepen dat er een rode dokalamp bestaat van Philips
    die in zo'n standaard E27-fitting past.
    Maar ik vind hier nergens veel informatie over.

Is dit een goede manier om een kleinere doka te verlichten? (ik bedoel dan: gevaar voor sluiering, minimum afstand maar toch genoeg licht?)

Ik heb ook alles afgemeten: hoe zouden jullie een tafel van 2,5 meter op 70 inrichten?
    Nog een vraagje: er bestaan van die spoelbakken (ik denk kaiser) om pe-papier in te spoelen, kan je dit niet gebruiken voor bariet? Knutsel ik beter iets zelf in elkaar om afdrukjes te spoelen? Die Nova Washmasters kostten me toch wel -voorlopig- iets teveel

Welke zaken maak ik best zelf?
    Wat en waar schaf ik me best alle doka-benodigdheden aan? Via de fotograaf lijkt me dit al iets moeilijker want ik weet niet welke producten aan welke prijs de beuckelaar zo kan leveren.
    Maar om nu alles van berlijn (fotoimpex) te laten komen....of fotohuis?
    Met dit antwoord kom je niet veel verder maar toch.. Ik gebruik helemaal geen dokalicht. Nergens voor nodig want nadat je enige tijd in het donker gewerkt heb zie je alles wat je moet zien bij het zwakke licht van een belichtingsklok of analyser. In geval van licht moet je even rekening houden of je met Variable contrast gaat gebruiken in dat geval kun je beter een "olijfgroene" lamp met fitting 27 aanschaffen. Is mijns inziens nog steeds te verkrijgen. Om PE papier te spoelen heb je helemaal geen ingewikkelde dingen nodig in de badkuip of douche bak de douchebrowser erover voor enkele minuten op een graadje of 25 en je bent in no time klaar. Zelfs in een ie**** grotere ontwikkelschaal met een slang erin die het water over de bodem er in laat lopen is al voldoende. De water/chemie opname van dit materiaal is miniem.
    Dus een vergroter, papier, chemie en een paar ontwikkelschalen is al voldoende om te starten. Je maakt op de tafel 2 zones (om dat begrip nog maar weer eens te gebruiken) een "droge" (vergroter en belichtingstimer of stopwatch) en een "natte" zone voor het ontwikkelproces. Klaar ben je.
    Besteed de tijd en kosten om iets zelf te maken liever aan een goede vergroter dat is de basis om verder mee te gaan, de andere zaken komen vanzelf naarmate het enthousiasme toeneemt.
    Good luck.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Pieter,
    Op www.marktplaats.nl (onder foto, doka) wordt op dit moment geheel gratis een complete dokauitrusting aangeboden.
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Multi Format
    Langsdaar heb ik dus ook mijn materiaal aangekocht. Bekijk wel eerst zeer goed wat er aangeboden wordt en welke lens er op de vergroter zit.
    Ook de kleine spullen als tangetjes zijn er beter bij.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Bedankt voor jullie antwoorden allemaal!

Ik weet dat op marktplaats interessante uitrustingen worden aangeboden, maar ik krijg van een familielid binenkort een vergroter dus zoveel zaken heb ik niet nodig.

Nu, ik ben ook niet zo gehaast want momenteel moet ik met andere zaken dan fotografie bezig zijn. Maar ik wou vooral al een beetje informatie inwinnen qua inrichting enzovoort.

Volledig in het donker werken zie ik toch niet zitten hoor
    Marc: bedankt voor het aanbod, ik dacht wel dat mijn tante er ook nog over gesproken had. Kan je zo'n lamp dan gewoon plaatsen in een houder waar je anders een 60W lamp in plaatst? Want die lampen zijn toch maar 15W?

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin