Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,900   Posts: 1,584,391   Online: 664

Results 1 to 4 of 4

Thread: Stof

Shooter
    Multi Format

Stof

Als ontspanning tijdens het blokken door in mijn doka gekropen om nog wat af te drukken maar op alle foto's zijn er potjandorie kleine witte stukjes te zien van stof en aanverwanten.
    Voor iedere afdruk wrijf ik mijn negatiefglazen, niet Anti Newton, en negatief proper met een anti-statisch doekje van Ilford (zo'n groen) en na het gebruik van de vergroter steek ik de kop in een plastieken zak en daar nog een zwarte doek over.

Wat doen jullie om van dat stof af te geraken ?
    Groeten,

Christof

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Christof,

Het begint bij het uitnemen van je negtieven uit je negatiefhouders. als je dat te bruusk doet zijn je negatieven electrostatisch geladen en werken ze als een stofzuiger...

Bvb ook: je vergroter afschermen met een beschermkap: grote plastiek zak, of bvb ook een kleding (kostuum) beschermverpakking (met rits) aankopen, ideaal om over je vergroter te plaatsen...

En zo zijn er wel nog vele andere tips in te denken...

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Christof
    Als ontspanning tijdens het blokken door in mijn doka gekropen om nog wat af te drukken maar op alle foto's zijn er potjandorie kleine witte stukjes te zien van stof en aanverwanten.
    Voor iedere afdruk wrijf ik mijn negatiefglazen, niet Anti Newton, en negatief proper met een anti-statisch doekje van Ilford (zo'n groen) en na het gebruik van de vergroter steek ik de kop in een plastieken zak en daar nog een zwarte doek over.

Wat doen jullie om van dat stof af te geraken ?
    Zorg er in ieder geval voor dat je geen ventilator(kachel) of iets van dien aard aan hebt staan of uberhaupt gebruikt. Dat is vaak de bron waaraan je niet direct denkt. Mij overkomen.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik heb, nog van analoge audiotijden, een koolstofvezel borsteltje om statische electriciteit weg te geleiden. Helpt meestal wel.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin