Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,896   Posts: 1,584,311   Online: 906

Results 1 to 7 of 7

Thread: glansdroger

Shooter
    35mm

glansdroger

Ik wil binnenkort met bariet aan de gang. Eerst klein, dus wil om te drogen een glanspers (zoeen met verzilverde spiegel en linnen) gaan gebruiken. Heb nog een oud beestje staan in goede staat, alleen geen handleiding:-(
    Hoe gebruik ik zo'n ding, temp/tijd/methode?
    Wie helpt me uit de brand, wil geen goede afdruken verknoeien (wie wel?)!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by honsik
    Ik wil binnenkort met bariet aan de gang. Eerst klein, dus wil om te drogen een glanspers (zoeen met verzilverde spiegel en linnen) gaan gebruiken. Heb nog een oud beestje staan in goede staat, alleen geen handleiding:-(
    Hoe gebruik ik zo'n ding, temp/tijd/methode?
    Wie helpt me uit de brand, wil geen goede afdruken verknoeien (wie wel?)!
    Kijk eens op Photocrack bij http://www.photocrack.com/artikelen/...403&page_id=43.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Hoi Gilbert, Een vraagje naar aanleiding van jouw artikel: Ik heb ook wel eens een glanspers geprobeerd, maar bij mij waren de afdrukken nooit egaal geglansd, er waren altijd nog stukken die mat zijn gebleven terwijl het papier al droog was. Hangt dit samen met het gebruikte papier (Agfa, multicontrast Classc)? Of heeft het een andere oorzaak, de pers wordt overigens wel egaal warm en de plaat heeft ook geen kuiltjes.

--
    Met vriendelijke groet,
    Engelbert

www.engelbert.org

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Engelbert
    Hoi Gilbert, Een vraagje naar aanleiding van jouw artikel: Ik heb ook wel eens een glanspers geprobeerd, maar bij mij waren de afdrukken nooit egaal geglansd, er waren altijd nog stukken die mat zijn gebleven terwijl het papier al droog was. Hangt dit samen met het gebruikte papier (Agfa, multicontrast Classc)? Of heeft het een andere oorzaak, de pers wordt overigens wel egaal warm en de plaat heeft ook geen kuiltjes.

--
    Met vriendelijke groet,
    Engelbert

www.engelbert.org
    Hoi Engelbert,

Erg belangrijk is dat het papier eerst een behandeling krijgt met een vloeimiddel (agepon, mirasol i.o.d.) of met een glansmiddel. Dit laatste is eigenlijk niks meer dan een heel lichte oplossing van gelatine in water, met een beetje vloeimiddel. Daarna met een roller op de perfect gepoetste glansplaat "vastrollen". Er mag geen enkel stofje of luchtbelletje onder zitten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het allemaal evenveel moeite vind als op een glasplaat plakken, en dan is er nog altijd geen garantie op perfecte resultaten. Overigens kun je dit hele proces ook prima uitvoeren met de beeldzijde op een glasplaat i.p.v. de hete glansplaat. Alleen duurt het drogen dan 24 uur i.p.v. tien minuten.

Ik vind persoonlijk de eiglans van ongeglansd glossy bariet voor exposities gemakkelijker omdat het mooi diepzwart produceert zonder hinderlijke reflecties. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Sommige fotografen produceren hoogglans afdrukken door bariet in te smeren met een waslaag, en die op glans te poetsen. Mensen als Paul Strand deden dat al in het begin van de vorige eeuw.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Bedankt voor je uitleg!
    --
    Met vriendelijke groet,
    Engelbert

www.engelbert.org

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb ook wel eens gelezen dat je dat met stoom kunt doen. Door een ketel met water op te zetten en dan de emulsiezijde door stoom te halen?? Of heb ik de klepel etc....
    Wat is daar bij jullie over bekend??

harry
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Ik heb ook wel eens gelezen dat je dat met stoom kunt doen. Door een ketel met water op te zetten en dan de emulsiezijde door stoom te halen?? Of heb ik de klepel etc....
    Wat is daar bij jullie over bekend??

harry
    Ja, dat klopt. Heet drogen geeft inderdaad een betere glans. Ook met plastic papier. Met bariet werkt dat het beste als het papier op glas gespannen is (anders trekt het weer krom) en dan kun je gewoon een natte afgestreken afdruk drogen met een hete fohn. Wel zorgen dat je geen stofjes op de afdruk blaast.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin