Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,645   Posts: 1,481,250   Online: 755

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 24

Thread: borders

Shooter
    Multi Format
    Ik druk mijn 35mm tegenwoordig steeds full frame af mét een kadertje dat ik verkrijg door met de crop-slides van mijn Opemus 5 te spelen.
    Omdat die niet perfect evenwijdig af te stellen zijn, verkrijg ik daardoor een vuile ongelijke zwarte rand... ik hou ervan :-)

Als ik het niet mis heb, dan gebruiken sommige fotografen een uitgevijlde negatiefhouder om te laten zien dat ze full frame afdrukken en nooit (?) hun negatieven croppen.

Voor 6x6 durf ik het negatief wel eens croppen, als het beeld er echt om vraagt, bv. in dit beeld was net boven het einde van de 'fietsenzee' een lelijke muur te zien en reeds bij het maken van de foto was ik van zin om die eraf te laten en een breed beeld over te houden.

G

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Met op het gevaar af te verzanden in een andere discussie:

...laat ik eerst vlambestendige kleding aantrekken...

ik heb nooit en begrijp het nog steeds niet waarom mensen zich in het keurslijf van een toevallige afmeting/verhouding van het opname formaat laten dwingen of dat als een 'must' zien. 24x35 is net zo toevallig als 6x9 of 4x5" of 8x11mm.

Ik heb maar een leidraad: het onderwerp "dicteert" afmeting/verhouding van de afdruk en niets anders, geen negatief formaat, geen papier formaat.

Huib

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Huib het gaat niet om een keurslijf. Als je een opname maakt, dan maak je een uitsnede van de werkelijkheid met behulp van je zoeker. Je zoeker heeft een bepaalde dimensie, welke overeenkomt met het opnameformaat. Vandaar dat de gemaakte opnames veelal uitgebalanceerd zijn qua compositie ed en dus een goede 'smoel' hebben bij afdrukken in dezelfde verhouding. Het hoeft niet, maar het is niet toevallig.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Ben,

Als je de compositie in zoeker/negatief formaat 'dwingt' is het inderdaad niet toevallig dat 'full frame' afdrukken beter smoelen. Dat bestrijd ik ook niet.

Er is niets op tegen om jezelf te dwingen je composities aan te passen op het opnameformaat, best moeilijk hoor!, maar ik begrijp de beweegreden niet waarom je dat zou willen.

Huib

Shooter
    Multi Format
    Ik moet Breunes bijstaan in zijn mening.
    Ik zie het uitkiezen van het negatiefformaat reeds als een eerste stap in de compositie van een beeld.

Een schilder bepaalt vooraf toch ook op welk formaat doek hij gaat schilderen?
    Achteraf een stuk doek bijplakken of afsnijden... daarvan heb ik nog nooit gehoord (behalve voor de Nachtwacht... maar dat was om een andere reden)

G
    waar is mijn vlammenwerper? ;-)

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Geert,

Ik zeg ik niet dat het je niet moet doen, maar een echte reden heb nog niet uit Ben's of jouw mond mogen optekenen.

Ik denk niet dat je het negatief formaat uitkiest maar dat jullie dat als een gegeven zien van waaruit jullie vertrekken, waarom is dat zo is mijn simpele vraag.

Huib.

inmiddels brandwerende kleding aan die voorzien is van teflon zodat pek-en-veren ook geen grip hebben

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Als je de compositie in zoeker/negatief formaat 'dwingt' is het inderdaad niet toevallig dat 'full frame' afdrukken beter smoelen. Dat bestrijd ik ook niet.
    De zoeker is een hulpmiddel om het beeld van de werkelijkheid te beperken en daarbij, al of niet voorzien van hulplijnen, om de compositie te bepalen. Het beeld wat je wilt maken bepaalt de keuze van het objectief, formaat, filmsoort, etc.
    Het is dus niet andersom zoals jij stelt. Makkelijk praten met een Blad

Ben

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Hoi Ben,

Quote Originally Posted by Breunes
    De zoeker is een hulpmiddel om het beeld van de werkelijkheid te beperken
    dat bedoel ik dus, waarom heb je dat nodig? waarom juist in dat formaat dat de zoeker voorschrijft?

Dat men omwille van technische overwegingen probeert het negatief zo nuttig mogelijk te gebruiken begrijp ik, maar omwille van 'gestalterische' redenen in zijn geheel niet.

Huib

Met een 6x7 valt er ook niet veel te klagen :-)

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Huib
    ...maar ik begrijp de beweegreden niet waarom je dat zou willen.
    Bij 35mm wil ik graag het hele negatief gebruiken i.v.m. de korrel van de vergroting... 't negatief is gewoonweg niet groot genoeg voor al teveel 'zinloze zilver verspilling'.
    Maar ik denk ook wel dat we kunnen stellen dat de meeste analoge fotografen een tikkeltje dwangmatig zijn en graag werken met de rand-voorwaarden die hen aan banden leggen...

... waar had ik mijn teflon pak ook alweer...

Jeroen

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Huib
    waarom is dat zo is mijn simpele vraag.
    Ik geef je hetzelfde antwoord als Mallory toen die gevraagd werd waarom hij de Mt. Everest wou beklimmen:
    omdat hij er is
    Ik heb momenteel keuze genoeg (alhoewel) om van te vertrekken én omdat ik erover beschik: 35mm, 6x6, 6x9 en 4x5".
    Het gaat dan ook niet eens over een simpele verhouding van hoogte vs. breedte van een negatief, maar ook over de mogelijkheden die ik erdoor heb op het vlak van lenzen, snelheid/traagheid van werken, ... dat zijn dan uiteraard de technische overwegingen waarop jij doelt.

G
    [size=1][color=Silver](is niet zo'n grote denker)[/color][/size]

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin