Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,814   Posts: 1,581,614   Online: 797

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 40
    clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Huub: lachen! Harry: ik ben het met je eens.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik was in de doka van Harry en ik moest bijna een zonnebril opzetten...:o Nee hoor, grapje. In mijn zwart geverfde omgeving van de licht-lek-vrije vergroter zie ik te weinig. Dat is lastig, jammer en onnodig. Het was een eye-opener (letterlijk) toen ik bij Harry zoveel kon zien. Ik verbaasde me dat hij er geen last van had op zijn afdrukken. Ik heb aan één rood peertje genoeg licht, maar als ik meer zou willen plaatsen, dan moet ik eerst een sluierproef doen. De winnaar is dus Huub, met het meest zinnige antwoord. Zelfs de rode kleur op de wand is waarschijnlijk beter dan zwart, want ik vind dat ik te weinig kan zien in de zwarte omgeving. Ik ga binnenkort schilderen, ik had al besloten om de omgeving van de vergroter mat grijs te maken. Lijkt me veel meer ergonomisch verantwoord. Dan droom ik er van dat ik er met rood wat vrouwenlijven op schilder in mijn darkroom.
    (Ik wilde verder nog vragen hoe het zit met de hygiëne in jouw darkroom. Maar dat is weer een andere draad...)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Laat ik nou van diezelfde DH in vroegere jaren les gehad hebben en zijn credo kennende was hij een freak op dat gebied. Maar zoals Huub hierboven al zegt, na een sluierproef gedaan hebbende, is en lijkt het niet noodzakelijk alles helemaal, tot en met de kleinste lekjes, te lijf te gaan. Je moet praktisch blijven nietwaar.
    Ik had destijds in mijn oude doka wel de wanden zwart geverfd achter en rondom de vergroter.
    Last edited by argentic; 09-21-2009 at 09:33 AM. Click to view previous post history. Reason: typefout
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm

ROOD

Harry, ik weet niet of je graag lang in de doka verblijft, maar tijdens mijn HBO
    opleiding kregen wij in het vak economie ook kleurenpsychologie.
    Daarin leerden we dat in een eethuis of iets dergelijks een wand rood werd
    geschilderd omdat dat onrustig werkt op de gasten. Het was eten, betalen en wegwezen en ruimte voor de volgende.
    Wordt het nu wel of geen rood. Laat het eens weten.
    Theo
    Last edited by argentic; 09-21-2009 at 09:45 AM. Click to view previous post history. Reason: typefoutje

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    dat in een eethuis of iets dergelijks een wand rood werd geschilderd omdat dat onrustig werkt op de gasten. Het was eten, betalen en wegwezen
    Is dat waarom al die "onspanningscentra" op de wallen en zoveel chinese restaurants rood zijn geschilderd

Wat dachten jullie van Natriumdamplamp-geel?
    Last edited by argentic; 09-21-2009 at 04:22 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat ga jij doen/heb jij gedaan in jouw doka, Wilbert? En waarom?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Als de vergroter niet lekt, dan heb je geen probleem.
    (als de doka 100% lichtdicht is dan....)

MAAR,
    als je een wit t-shirt aan hebt en blijft staan tijdens de belichting naast je grondplank dan krijg je reflektie. Echter of dit in jou geval zichtbaar is dat kan ik niet bepalen.

Wat denk je trouwens van een witte grondplank met een dun PE papiertje?
    licht valt door het papier op de plank en weerkaatst terug. Ook dit kan ik niet voor je vaststellen...

kraker's Avatar
    The Netherlands, close to the Belgian border
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    als je een wit t-shirt aan hebt en blijft staan tijdens de belichting naast je grondplank dan krijg je reflektie.
    Mijn doka is niet zwart, maar m'n dokakleding wel!

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Wat ga jij doen/heb jij gedaan in jouw doka, Wilbert? En waarom?
    Dat heb ik nog niet beslist. In elk geval overal wit om optimaal gebruik te maken van het dokalicht (natriumlamp). Achter en vooral boven de vergroters komt ongetwijfeld een kleurtje, maar ik heb nog niet besloten of dat zwart, rood of geel wordt.

PE papier ondervindt wel degelijk invloed van weerkaatst licht van het witte vergrotersraam. Sinds ik hiermee problemen gehad heb zijn al mijn vergrotersramen zwart geschilderd (of met zwart karton bpelakt).

Mijn dokaschort is om diezelfde reden zwart. Een zakje zwarte textielverf doet wonderen. Is de dokaschort in de was, dan doe ik een donker T-shirt aan (in mijn geval een tent ).
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Dat heb ik nog niet beslist. In elk geval overal wit om optimaal gebruik te maken van het dokalicht (natriumlamp). Achter en vooral boven de vergroters komt ongetwijfeld een kleurtje, maar ik heb nog niet besloten of dat zwart, rood of geel wordt.
    Mijn ervaringen met natrium licht en ZW multigrade papier zijn slecht. Ik moest het natrium licht nog verder dimmen (met lamellen) voor zw papier dan wat ik moet voor kleur papier. Een "gewoon" ilford lampje geeft daarbij vergeleken een zee van licht.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin