Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,930   Posts: 1,522,167   Online: 1044

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 40 of 40
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Vooralsnog gebruik ik natrium licht alleen bij kleur. Voor ZW heb ik een andere lamp die ik prettiger vind. (meer licht)
    Welke lamp gebruik je voor ZW? Mijn natriumlampen zijn verreweg de meest heldere die ik heb.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Ik gebruik een lamp waarin 16 LEDJES zitten ,kleur rood,totaal 3 Watt 220 volt
    (...)
    2 min. op 10 cm van de lamp wel lichte grijstint naast het afgedekte gedeelte
    Als je een rubylith filter voor je lamp zet ben je misschien zelfs van dat laatste sluierlicht af.

Wat is de oorspronkelijk bestemming van deze lamp? Feestverlichting? Auto-remlicht o.i.d.?
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    wat ik lees is dat er geen grijs te zien is.
    Dus ik denk dat hij geen voorbelichting heeft gedaan.
    Daarom vroeg ik het.
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    papier heb ik niet voorbelicht,zoals eigenlijk hoort.
    maar als je geen verschil ziet lijkt het me toch goed ( 10 min is best lang toch )
    in hoeverre is er verschil tussen grijs en sluier.?????????????/
    Kwaliteit is een manier van leven. Het is beter om het vanaf het begin goed te doen, reproduceerbaar, dat scheelt meestal nog tijd ook. Als je het papier voorbelicht kan je precies zien vanaf welke tijd er sluier optreedt. Dan weet je dat je tot die tijd veilig kan werken. Dat is een zekerheid, voor dat papier. En dat geldt niet voor de methode die jij volgt.
    Ik kan me voorstellen dat je papier in de lichte tonen een zekere belichting krijgt die het net over een drempel tilt. Elke sluier maakt de hooglichten in de uiteindelijke print grijs. Daar moet je voor oppassen.
    Last edited by Merlin; 09-23-2009 at 04:58 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format

DOKA LAMP

Ik gebruik de 3 watt led lamp van thorn.
    hier zitten 16 ledjes in een houder
    spec.van het licht krijg ik binnenkort

hierbij een foto

zal in ieder geval een juiste proef doen
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails dokalamp.jpg  

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Welke lamp gebruik je voor ZW? Mijn natriumlampen zijn verreweg de meest heldere die ik heb.
    Voor ZW heb ik een kindermann Dukalux SL tandem hangen en voor kleur een Kolen & Delhumeau Paris met filter. Maar opgemerkt ik heb een hoog plafond ±3 meter en beide lampen gaan indirect via het plafond.De kindermann geeft zoveel licht dat je er bang van wordt, maar toch geen sluier

Shooter
    35mm

VOORBELICHTEN

Voorbelichten van film/papier is mij duidelijk maar voorbelichten om
    strooilicht te checken is mij niet duidelijk. Het gaat er toch om om iedere
    vorm van sluier te voorkomen. Ga je dan belichten, of zoals ik lees over
    de drempel heen helpen?
    Wie vertelt mij hier iets over?
    Theo

Shooter
    4x5 Format
    Het gaat er om, om te bepalen of het licht in de doka van invloed is op het beeld. Omdat het papier eerst een basis hoeveelheid licht nodig heeft om vervolgens pas evenredig te gaan reageren op belichting, zal de invloed van het dokalicht, strooilicht, zich het eerst manifesteren in de hele lichte tinten van het beeld. Dit gebeurd voordat er een "echte" sluier optreed van louter alleen het doka licht. Om dit te testen belicht je een stukje papier tot heel ligt grijs, (voorbelichten) onder de vergoter. Vervolgens leg je hierop een munt, of een lensdop o.i.d. En doe je een lensdop op je vergrotings lens. En zet je de vergroter een aantal seconden, die je normaal gebruikt voor een afdruk, aan. En laat je het geheel de tijd liggen die je zou gebruiken voor het ontwikkelen. Vervolgens ontwikkel je dit stuk papier in volledig donker! Als je dan een afdruk van het muntje ziet is het licht dus van invloed op je afdruk.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Prima uitleg. Als toevoeging: leg tien muntjes op je papier en tijdens de proef haal je om de minuut steeds 1 muntje weg. Dan weet je achteraf precies hoeveel minuten je veilig kan werken, zonder dat er sluier optreedt. Of het is meer dan 10 minuten, maar dan heb je het wel heel goed voor elkaar.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm

VOORBELICHTEN

Gary, Jaap bedankt voor de uitleg. Na jaren gisteren mijn doka begaanbaar gemaakt. Met een bladzuiger de spinraggen weggehaald. Het eerste dat ik zag was mijn witte doka jas, die we verplicht waren te dragen in de doka van de kunstac. waar ik een blauwe maandag op heb gezeten. De vrouw heb ik gevraagd deze van een zwart kleurtje te voorzien. Indien ik alles goed gelezen heb dien ik nu eerst mijn beitels te gaan slijpen. Nu serieus, ga nu eerst van mijn films (Delta 100/400) hiervan de gevoeligheid opnieuw vaststellen, dan de SAT tijd allemaal volgens het boekje. De uitslag van de
    muntjes test houden jullie tegoed.
    Ik heb de laatste maanden nog meer kreten gelezen welke mij onbekend zijn
    en zelfs in een engels woordenboek niet kan vinden, (derhalve een onderwerp voor Jaap) maar niet alles tegelijk. Ik kom dus nog terug.
    Met vriendelijke groet, Theo

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De SAT methode is vragen om problemen. In plaats daarvan belicht ik op de hoge lichten, en kies ik de gradatiefiltering op de schaduwen.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin