Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,312   Posts: 1,536,667   Online: 805

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 40
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Moet DOKA zwart zijn?

Er zijn wat verschillen van inzicht met betrekking tot de verfkleur van de doka.
    De een roept alles rondom de vergroter zwart de ander nuanceert het weer en roept als er maar geen reflectie plaatsvindt dan kan licht tot donker grijs ook geen kwaad. Wie heeft er een verstandig en verantwoordt (kleur)advies in deze? Mijn dank is groot.

harry
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Ohnee... de mijne is mat lichtblauw. Voor de geïnteresseerden, het is laguneblauw van Levis.

Ik heb er nog geen problemen van ondervonden. Geen waas op de afdrukken of zo.

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Geen verstandig antwoord maar wel een beetje ervaring. :-)
    De doka is hier reeds jaaaaaren wit geschilderd en tot nog toe geen probleem gehad en reelmatig getest.
    Wel strooi licht vermijden.

Anderzijds rond de vergroter alles in het zwart lijkt me een goed idee.

Zie de thread "darkroom portraits".

Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred
    Geen verstandig antwoord maar wel een beetje ervaring. :-)
    De doka is hier reeds jaaaaaren wit geschilderd en tot nog toe geen probleem gehad en reelmatig getest.
    Wel strooi licht vermijden.

Anderzijds rond de vergroter alles in het zwart lijkt me een goed idee.

Zie de thread "darkroom portraits".

Fred
    Dat is het 'm nou net. Daar zie ik zowel helemaal zwart rondom de koker alswel elders weer wit en andere varianten. Ben daardoor op een dwaalspoor gezet. Misschien is niet denken in deze wel het beste en gewoon doorgaan met dat wat je nu op de muur hebt zitten.

harry
    harry

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    De adviezen van deskundigen zijn: wit en rondom de vergroter zwart ivm strooilicht door de vergroter. Dit gaat meestal door een soort afscherming aan weerszijde van de vergroter.

Ben

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De doka wit om optimaal te profiteren van je dokalicht. En rondom de vergroter zwart om strooilicht te vermijden. Om dit laatste te controleren moet je het volgende experimentje maar eens uitvoeren:

1) een lensdop op je objectief doen
    2) volledig donkere doka
    2) vergroter inschakelen
    3) met je hoofd op de plek van het papier gaan liggen en naar het objectief kijken.

Als alles perfect donker blijft kun je het zwart eventueel weglaten. Hoewel... wit fotopapier reflecteert ook licht wat via de witte wand/plafond weer terugkaatst. En strooilicht werkt ook wanneer je nog geen verkleuring van je papier ziet, omdat het de zwartingsdrempel verlaagt.

Zie je wel licht, zorg dan dat alle lekken van je vergroter gedicht worden (warmte moet wel afgevoerd kunnen worden) en verf de omgeving van de vergroter zwart. Zwart landbouwplastic kan ook een (tijdelijke) oplossing zijn.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Voor degene die dit te moeilijk vinden,en daarmee bedoel ik dan,met je hoofd op de grondplank gaan liggen,omdat de vergroter meestal op een tafel of verhoging staat,zou je misschien dus ook kunnen proberen om een spiegel op de grondplank te leggen.
    Dit scheelt weer veel pijn in je rug,maar het idee van Wilbert is,zonder meer,heel goed .

Ruud.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zelf ben ik niet zo paranoia (vergeef me het woord) meer om alle lekken te dichten.
    Kleine lekjes, heb ik gemerkt, hebben nauwelijks invloed op het resultaat.
    Mits ze natuurlijk niet rechtstreeks op het papier schijnen.
    Maar als je twijfelt maak ze dan dicht. Blijven de printen dan nog futloos dan moet je het toch écht ergens anders zoeken.
    harry

Shooter
    35mm
    Harry, het is lang geleden dat ik geabonneerd was op Foto, destijds was daar D. Helfferich de man.
    Heb hier veel kennis opgedaan. Ik herinner me een soortgelijk artkel. Daarin werd de nadruk gelegd
    op reflectie tijdens het belichten van fotopapier richting plafond en retour en het advies was je
    plafond boven je vergroter zwart te maken. Daarom zit er bij mij een stuk karton van 70x100 zwart
    wel te verstaan welke in alle kleuren in hobby zaken te verkrijgen is.
    Misschien ook iets voor jou.
    Theo

Shooter
    4x5 Format
    Het kan natuurlijk zijn dat ik het niet helemaal goed begrijp, maar als een goede sluierproef uitwijst dat je doka niet sluiert, dan kunnen die paar lichtlekken niet het probleem zijn - want die zouden dan sluier op moeten leveren.
    En verder: je kunt de doka in plaats van zwart ook rood verven of eventueel de kleur van je safelight. Een plaatselijk red light district is wel zo vrolijk. ;-)

Huub

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin