Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,721   Posts: 1,514,957   Online: 1113

Results 1 to 7 of 7

Thread: Agfa Variomat

Shooter
    35mm

Agfa Variomat

Hallo allemaal,(mijn allereerste postje in dit forum!)

Ik ben bezig om een doka te maken op zolder. Ik heb heel wat gratis dingen kunnen krijgen. Van sommige zaken weet ik niet waar het precies voor dient.
    Zoals de AGFA Variomat. Het is een vergrotingsbord, dat zie ik nog wel. Maar wat het nu precies allemaal kan.... geen idee. Googlen geeft ook niet veel informatie.

Wie kan me duidelijk uitleggen wat ik ermee kan, en hoe ik dat dan voor elkaar krijg? Alvast bedankt voor de moeite!
    -------------------------------
    Groeten: Patrick
    http://www.pmatheeuwsen.nl

Shooter
    35mm

korte gebruikshandleiding

Dag Patrick,
    Vooreerst veel succes met je doka !

Ik heb ook zo een variomat, gebruik hem niet echt veel maar als ik hem gebruik ben ik er wel erg gelukkig mee. Het is ideaal voor bv. een rolletje volledig af te drukken, gaat bliksemsnel.

De werking is vrij eenvoudig maar daarom niet minder ingenieus : het licht wordt gemeten door het papier onder de glasplaat. Als het papier voldoende belicht is schakelt hij de vergrotingslamp uit.

Installatie :
    Stekker insteken natuurlijk, de dokalamp in 'het stopcontact' onder 'Max. 25 Watt' achteraan, de vergroter in dit er naast en klaar is Kees.

Knoppen en bediening :
    Links achter, zwate tuimelschakelaar voor aan en uit.
    Metalen schakelaar rechts : belichten
    Zwarte tuimelschakelaar rechts : focus - klaar om te belichten
    Draaiknop : Lichter - donkerder

Gebruik :
    1. met zwate tuimelschakelaar op focus zetten en kadreren zoals met een gewoon margeerraam. Ook als je de grootte van het papier verandert moet u niets aanpassen voor belichtingscompensatie.
    2. tuimelschakelaar op 'klaar om te belichten' (vergeet eventueel niet uw diafragma klaar te zetten voor de belichting).
    3. Papier inleggen (steeds een volledig vel).
    4. Metalen drukknop indrukken
    5. Na belichting papier ontwikkelen en klaar.

De draaiknop vooraan is om bij te sturen op gebied van belichting. Persoonlijk staat die bij mij meestal op 3 of 4 (denk ik).
    Voor een sneeuwlandschap moet je naar bv. 2 gaan, een donker café bv. 5

De eenvoud zelf dus.
    Ter info, ik kocht de variomat ook niet, ik ruilde hem voor een paar luidsprekers + een paar kippen voor mijn broer.

Veel geluk ermee,
    Frederik

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Frederik
    Dag Patrick,
    ....

Veel geluk ermee,
    Frederik
    Hé Frederik, welkom hier!

Voor de habituées hier... ter info

Ik had de gelegenheid Frederik voor de eerste maal te ontmoeten vorige donderdag.
    Hij heeft me een perfecte demo gegeven van de FocomatV35 en de Splitgrade.
    Is een kenner wat betreft perfecte afdrukjes te maken, zonder enig stofje! Dus zijn barietjesafdrukken moeten zelfs niet geretoucheerd worden!
    Hij houdt veel én kent veel van techniek.
    Is verliefd op al die oude spullen van Leica.
    Wat prachtig materiaal hebben die allemaal niet geproduceerd!

Het was een zeer boeiende avond.

Ik hoop nog veel van je te horen!
    Fred

Shooter
    35mm
    Dank u Fred, ik zit hier nu wel met rode kaken.
    Frederik

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Dank u Fred, ik zit hier nu wel met rode kaken.
    Frederik

Beste Frederik,

Ik geef nooit complimenten als ze niet gemeend zijn!
    Ik heb donderdagavond nog veel opgestoken van je manier van werken in de doka.
    Wat een nauwgezetheid!

Het is bovendien een zegen te merken dat zwart-wit analoge fotografie bij de jeugd nog springlevend is.

Fred

Shooter
    35mm
    Dag Patrick,
    Dankjewel! Het zal een lange termijn project worden vrees ik, ik moet de muren eerst nog bouwen. Sommige mensen hebben nog 2 linkerhanden, dat geluk heb ik zelfs niet eens! Dat belooft wat.

De werking is vrij eenvoudig maar daarom niet minder ingenieus : het licht wordt gemeten door het papier onder de glasplaat. Als het papier voldoende belicht is schakelt hij de vergrotingslamp uit........
    Bedankt voor de uitleg, nu weet ik wat ik ermee kan. Dit apparaat komt dus wel in de doka. Het klinkt in ieder geval als een handig apparaat. Misschien makkelijk in het begin, wanneer ik mijn eerste printjes ga maken.

De eenvoud zelf dus.
    Ter info, ik kocht de variomat ook niet, ik ruilde hem voor een paar luidsprekers + een paar kippen voor mijn broer.
    Goede ruil! Hoewel een paar verse eieren per dag ook niet mis zijn!

Nogmaals bedankt.
    Ik kom hier vast nog eens kijken, wanneer ik verder ben met de doka.

Groeten
    Patrick
    -------------------------------
    Groeten: Patrick
    http://www.pmatheeuwsen.nl

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Agfa variomat

En waarachtig,ik heb ook zo,n apparaat,alleen geen beschrijving,dat is wel jammer,ik heb hem gekregen,bij een Agfa varioscop 60 vergroter,en die kreeg ik ook voor niets,tesamen met een Agfa kleurenkop,en een stapeltje bakken,alleen moest ik het wel zelf halen,dat was nog wel een behoorlijk end,van Oegstgeest naar Helmond,maar ja,een gegeven paard he,en nog zoiets.maar bedankt dat ik de info hebt gekregen,betreffende de werking ,maar is er op geen enkele manier aan zo,n handleiding te komen?
    k zal nog eens zoeken.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin