Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,571   Posts: 1,545,533   Online: 1167

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    Medium Format

Dr. Fisher opaallamp lichtopbrengst

Hallo,

Ik heb een tijd geleden een 75W/230V Dr. Fisher-opaallamp gekocht voor mijn vergroter. Nu heb ik de lichtopbrengst eens vergeleken met een oude Philips 75W/20V Photocrescenta lamp.
    De Dr. Fisher-lamp geeft ongeveer een stop minder licht dan de Philips.

Kan dit verschil helemaal verklaart worden door de spanningsverhoging van 220V naar 230V waardoor de Philips dus eigenlijk te fel brand? Of is er meer aan de hand.

Voorlopig ga ik de Philips lamp,die ik uit een oude vergroter heb gehaald, maar gebruiken.

Ik heb ook nog een andere lamp zonder opschrift. Die een vergelijkbare opbrengst geeft als de Philips.

Nog wat achtergrond info:
    Ik had een nieuwe lamp gekocht omdat ik de oude lamp niet vertrouwde. Deze had geen opschrift, dus dacht ik dat het een gewone gloeilamp was waar het opschrift van afgekrapt was. Ik had toen ook net een 6x6 camera gekocht en ben dus 6x6 fotos gaan afdrukken met de nieuwe lamp waardoor ik het verschil in lichtopbrengst niet opmerkte. Pas wilde ik weer een paar 35 mm negatieven afdrukken en toen zag ik dat de tijden veel langer waren geworden.

Groeten,

Jan Alwin de Jong

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Een opaal-lamp voor een vergroter is al zo ontworpen dat zij bij de nominale spanning al op overspanning zit.

Een oude vergroter-lamp/Photocrescenta lamp (220) zou nu dus in zekere zin zelfs "2 keer" op overspanning zitten. Dat zou jouw ondervinding verklaren.

Shooter
    Medium Format
    Het is alleen wel raar dat een stijging van de spanning met 4-5% een verdubbeling van de lichtopbrengst oplevert, vind ik.

Ik wil misschien ook nog eens een 150W lamp aanschaffen om grotere vergrotingen te maken met mijn Opemus 5.
    Hoeveel extra stops levert dat dan op? Daarbij even negerend dat ik dan een warmtefilter moet installeren, dat natuurlijk ook weer wat licht vreet.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Vergeet niet dat met verhoging van de spanning de lichtopbrengst niet gelijkmatig over het spectrum plaatsvindt, Maar over-proportional naar het blauwe gedeelte toe. Dus een extra winst voor vele materialen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het verschil van merk tot merk kan ook simpelweg liggen aan een andere dichtheid van het witte opaalglas.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin