Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,928   Posts: 1,585,179   Online: 760

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    Multi Format

Agfa D102 densitometer ijken

Hallo,

ik heb voor weinig dit apparaat kunnen kopen. Het ding heeft schroefjes om het te ijken en nu zou ik graag daarvoor een reflectie step tablet kopen. Op het toestel staan 0.10 /2.0 als referentiewaarden, maar ik neem aan dat dat de originele kaart is.

1) Heb ik het goed dat als ik een reflectie steptablet heb met referentiewaarden 0.5 tot 1.40, ik het ding gewoon daarop kan ijken?

2) Wat raden jullie aan? Waar kan ik zo'n ding kopen? Bij Fotowand in Duitsland hebben ze zoiets, maar die site verwart alleen maar. Je hebt dan ook nog Stouffer, maar die zitten in Amerika. Nog suggesties?

Groet,

Steven

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by stevence
    Je hebt dan ook nog Stouffer, maar die zitten in Amerika. Nog suggesties?
    Ik heb een maand terug een doorzicht- en reflectie steptablet bij Stouffer besteld: geen enkel probleem.

hth, M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo,

ik heb voor weinig dit apparaat kunnen kopen. Het ding heeft schroefjes om het te ijken en nu zou ik graag daarvoor een reflectie step tablet kopen. Op het toestel staan 0.10 /2.0 als referentiewaarden, maar ik neem aan dat dat de originele kaart is.

1) Heb ik het goed dat als ik een reflectie steptablet heb met referentiewaarden 0.5 tot 1.40, ik het ding gewoon daarop kan ijken?

2) Wat raden jullie aan? Waar kan ik zo'n ding kopen? Bij Fotowand in Duitsland hebben ze zoiets, maar die site verwart alleen maar. Je hebt dan ook nog Stouffer, maar die zitten in Amerika. Nog suggesties?

Groet,

Steven
    Het beste om deze meter te ijken is op een grijstrap van Agfa. Misschien kun je deze ergens op de kop te zien tikken of wellicht bij Agfa anvragen en daarop de ijkmetingen verrichten. Meestal zijn dat vrij nauwkeurige steps en weet je meteen in welk gebied de meter de mist in gaat. D0,1 / 2,0 Geeft het meetgebied aan waarover je kunt meten. Voor het meten van fotoprocessen is dat voldoende.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Agfa is ongelooflijk onbehulpzaam (ie, beantwoorden m'n mails niet). In principe is elke gecalibreerde grijstrap toch goed, niet?

Hoeveel mag de meter eigenlijk afwijken voor nog binnen de zone te zitten? 0.2?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Agfa is ongelooflijk onbehulpzaam (ie, beantwoorden m'n mails niet). In principe is elke gecalibreerde grijstrap toch goed, niet?

Hoeveel mag de meter eigenlijk afwijken voor nog binnen de zone te zitten? 0.2?
    0.2 is wel wat veel, want dat is 2/3 stop. Maar je gebruikt een densitometer meestal om een curve te tekenen van een film-ontwikkelaar of papier-ontwikkelaar combinatie. Dan is het geen probleem als er eens een meting licht afwijkt. Als het gehele plaatje maar een duidelijk beeld oplevert.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Mja, en dat zal niet gebeuren, vrees ik. Heb de meter es gecalibreerd op een Fotowand step tablet. 0.0 en de gecalibreerde waarden komen overeen, maar alles daartussen wijkt (en nog niet eens lineair) af van de kaart. In de vuilbak met dat ding, dus.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Mja, en dat zal niet gebeuren, vrees ik. Heb de meter es gecalibreerd op een Fotowand step tablet. 0.0 en de gecalibreerde waarden komen overeen, maar alles daartussen wijkt (en nog niet eens lineair) af van de kaart. In de vuilbak met dat ding, dus.
    Voordat je hem in de vuilnisbak kiept, wil ik hem wel hebben hoor. Misschien kan er nog iets aan gerepareerd worden.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Mja, dat was bij wijze van spreken, Gilbert ;-) Zou iemand dat ding goedkoop kunnen herstellen / ijken?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Mja, dat was bij wijze van spreken, Gilbert ;-) Zou iemand dat ding goedkoop kunnen herstellen / ijken?
    IJken is nooit een probleem. Daarvoor heb je slechts een professionele referentie nodig van minimaal 2.0 log. Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt met:

0.0 en de gecalibreerde waarden komen overeen, maar alles daartussen wijkt (en nog niet eens lineair) af van de kaart.
    Wat meet je dan precies? EN hoeveel wijkt jouw meting af? het tweede cuijfer achter de komma kun je verwaarlozen voor fotografische doeleinden.

Reparatie zou ook mogelijk moeten zijn. Die dingen komen uit de drukindustrie. Misschien dat daar nog wat reparateurs te vinden zijn. Anders misschien een goede camera-reparateur? Ik weet dat Merlin wel eens zoiets gedaan heeft met een densitometer. Hem vragen kost niks.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zoals al eerder gezegd, Agfa heeft hiervoor een speciale calibratie-wedge. Als je deze aanschaft kun je wellicht zelf de afstellingen opnieuw calibreren. Zoniet dan zou je eens bij een goede drukkerij naar binnen moeten lopen en daar even vragen of ze de ijking voor je willen doen. Is een fluitje van 'n cent.
    harry

Release, the best you can do...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin