Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,564   Posts: 1,545,305   Online: 824

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1

Doka belichtingmeter.

Wanneer ik (als embedded software developer) naar zo'n lichtmeter als de http://www.rhdesigns.co.uk/darkroom/...plitgrade.html kijkt, zie ik een kassie, met een relais, microprocessortje , lichtgevoelig elementje, wat knoppies en een display.

(Sorrie wanneer dit wat degenererend overkomt :-) )

Wetende dat er hier heel wat software developers rondlopen, komt de vraag in me op of iemand er al een keer aan gedacht heeft om zelf zo'n ding te maken. Of kijk ik er op dit moment iets te simpel tegenaan.

Ik kan met voorstellen dat de achterliggende theorie (voor het bepalen van de gradatie / belichtingstijd) wat complexer is dan ik me voor kan stellen. (Heeft iemand toevallig nog wat documentatie over liggen ?? ).

Of hebben we te maken met toch wat exotische hardware (lichtgevoelig element wat moeilijk te koop is ?).

Al met al, 't lijkt me wel een keer leuk om te brainstormen of 't mogelijk is om zo'n ding zelf te maken.

(Eerst een PC prototype, en daarna de software omgieten naar een embedded processor.)

Groeten.

Johan.

jev
    jev is offline

Shooter
    35mm
    Ach so, een collega krasser . Ja, ik heb al eens met het idee gespeeld om iets dergelijks zelf in elkaar te schroeven en zelfs al eens wat software geschreven daarvoor. Een en ander op een Mitsubishi ^W Renesas M16C op basis van een oud bordje waar toevallig een lichtgevoelig elementje op beschikbaar was. Wegens gebrek aan tijd heb ik 't nooit afgemaakt maar de restanten kan ik misschien nog wel ergens terugvinden.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    In theorie voor ingenieurs als jullie wellicht eenvoudig.
    Alleen: splitgrade is ook elke vergroter uitrusten met de splitgrade automatiek om maar nog te zwijgen over de calibraties van de diverse papiersoorten.

Bovendien, waarom iets maken dat slechts hetzelfde doet dan een bestaand systeem?

Een stap verder zou zijn een splitgrade die rekening houd met niet twee uiterste metingen maar met bvb een honderdtal (snelle) metingen van je negatief.

mvrgr
    Fred

Shooter
    Medium Format
    Als ik kijk naar een FEM-Analyser of een Heiland dan zit in de eerste 30 jaar analyser ervaring (Wallner) met een goede praktische uitwerking van de meetprobe die denk ik nauwelijks te verbeteren valt.
    De Heiland gaat nog een stapje verder ivm. het aanstuursysteem en de voorgeprogrammeerde calibratie's.

Dit maak je in een practische vorm niet even zelf, afgezien dat het mechanisch maken van een goede cosphi meetkop niet echt eenvoudig en goedkoop is.
    Het enige wat van software goedkoop is, is het schrijven van een programma, mits je het zelf beheerst.
    In het verleden zijn meerdere hobby systemen gepubliceerd (Foto & Labor, Elektuur enz.) Bijna allemaal goed voor de prullebak geweest. Voor het goed uitontwikkelen van een product is meer nodig.

Robert

(gelukkig geen marketing gestudeerd, maar wel electronica) - hé leuk onderschrift -

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by juw
    Wanneer ik (als embedded software developer) naar zo'n lichtmeter als de http://www.rhdesigns.co.uk/darkroom/...plitgrade.html kijkt, zie ik een kassie, met een relais, microprocessortje , lichtgevoelig elementje, wat knoppies en een display.

Wetende dat er hier heel wat software developers rondlopen, komt de vraag in me op of iemand er al een keer aan gedacht heeft om zelf zo'n ding te maken. Of kijk ik er op dit moment iets te simpel tegenaan.
    Het goede van dit soort analysers is niet zozeer de electronica of de eprom. Het is de filosofie gebaseerd op jarenlange praktijkervaring en heel veel calibreringstesten die zulke apparaten zo waardevol maken.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

jev
    jev is offline

Shooter
    35mm
    Natuurlijk, om een dergelijk apparaat 100% te maken heb je een hoop achtergrondkennis nodig. En ja, je kunt 'm kant en klaar kopen. Maar ja, kijk eens naar die prijzen...

Een simpel dingetje is best te maken. De vraag is hoe bruikbaar het eindresultaat zou worden en ik denk dat je met wat eenvoudige callibratie best een aardig resultaat kunt bereiken.

Enne... een EPROM? Achterhaald, nergens voor nodig . Een beetje moderne controller heeft voldoende flash geheugen aan boord - de M16C die ik noemde heeft maar liefst 256 kB flash en 20 kB RAM on chip... Als ik de tijd kan vinden om 'm af te maken laat ik nog wel eens weten hoe bruikbaar zoiets is in een simpele vorm.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    mja software schrijven wordt steeds eenvoudiger. Ik ken niets van embedded systemen, maar 'normaal' programmeren is met talen zoals python en c# een makkie geworden....

Ik denk dat het grote probleem het ongeloofelijk aantal variabelen zijn, waarvoor je al héél lang ervaring moet hebben om deze goed op elkaar af te stemmen....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jev
    Natuurlijk, om een dergelijk apparaat 100% te maken heb je een hoop achtergrondkennis nodig. En ja, je kunt 'm kant en klaar kopen. Maar ja, kijk eens naar die prijzen...
    Ik vind deze apparaten ook schandalig duur. Maar nu ik ze heb, zou ik er meteen weer dezelfde prijs voor betalen, want ze zijn het wel degelijk waard. Maar als jij iets evenwaardigs goedkoper kunt maken, dan ben ik een van je eerste klanten.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by jev
    Ach so, een collega krasser . Ja, ik heb al eens met het idee gespeeld om iets dergelijks zelf in elkaar te schroeven en zelfs al eens wat software geschreven daarvoor. Een en ander op een Mitsubishi ^W Renesas M16C op basis van een oud bordje waar toevallig een lichtgevoelig elementje op beschikbaar was. Wegens gebrek aan tijd heb ik 't nooit afgemaakt maar de restanten kan ik misschien nog wel ergens terugvinden.
    H'mm, de uitdrukking krasser heb ik nog nooit gehoord, bitneuker wel :-)

Wat waren je bevindingen, den k je dat 't iets bruikbaars zou kunnen worden ?

Groeten.

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by fred
    In theorie voor ingenieurs als jullie wellicht eenvoudig.
    Alleen: splitgrade is ook elke vergroter uitrusten met de splitgrade automatiek om maar nog te zwijgen over de calibraties van de diverse papiersoorten.

Bovendien, waarom iets maken dat slechts hetzelfde doet dan een bestaand systeem?

Een stap verder zou zijn een splitgrade die rekening houd met niet twee uiterste metingen maar met bvb een honderdtal (snelle) metingen van je negatief.

mvrgr
    Fred

Het ging me er eigenlijk alleen om om een belichtingsmeter te maken die tijd en gradatie aangeeft voor de twee soorten papier die ik gebruik. Niet om ook nog een splitgrade automatiek aan te sturen (zou natuurlijk ook wel leuk zijn ;-) ).Om eerlijk te zijn heb ik gewoon bij willekeur een link naar zo'n kastje gepakt, ik had de inhoud van de pagina ook nog even moeten lezen.

Waarom iets maken ? Software kost me geen geld, alleen de hardware, dus op PC basis zou het erg goedkoop kunnen krijgen. Daarnaast ben ik een beetje een control freak en wil ook altijd precies kunnen voorspellen wat zo'n apparaat doet, en met zo'n kastje denk ik dat ik al snel wat extra wensen heb die ik niet voor elkaar kan krijgen met zo'n kastje.

Wanneer je zit te denken aan honderden metingen, zit ik zelf al snel te denken aan een negatief scanner. Zou het in principe niet mogelijk zijn om met een negatief scanner ook de belichtingstijd en gradatie te bepalen ?

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin