Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,280   Posts: 1,534,874   Online: 823

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Medium Format

welke thermometer

Mijn mooie kwikthermometer is gebroken tijdens de verhuizing en nu heb ik alleen nog maar een kleine alcohol thermometer en de paterson kwik kleuren thermometer, maar die begint pas bij 24 graden.
    Ik vind het handig om een thermometer te hebben waarmee je ook kunt roeren. Nu heeft geen enkele fotohandelaar in mijn omgeving meer een thermometer meer op voorraad. Voordat ik er een ga bestellen zou ik graag van jullie willen weten wat een goede thermometer is om te gebruiken.
    Ik heb nog even aan een electronische gedacht, maar de betaalbare zijn maar op 0.3 C nauwkeurig, voor film ontwikkelen heb ik liever een nauwkeurigere thermometer. Wat vinden jullie?

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Jammer dat je kwikthermometer gebroken is. Ze mogen nml. i.v.m. de EU richtlijnen al geruime tijd niet meer verkocht worden.

Op zich is een alkohol thermometer met een goede schaal rondom het gebied (20 graden) waarin je deze gebruikt voldoende, als je weet wat de afwijking is van zo'n thermometer. (nameten met een goede kwikthermometer b.v.)
    Als deze breekt neem je een andere en corrigeer je de afwijking t.o.v. je oude.

Het hele fotografische proces is gebaseerd op herhaalbaarheid en niet absolute waarde. Het zal jou dus een zorg zijn of je 5 jaar lang je films op 19,8 graden hebt ontwikkeld i.p.v. 20,0. Als het resultaat telkens maar goed is.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Misschien is dit iets voor je:

Waterproof Digital Stirring Thermometer
    http://www.rhdesigns.co.uk/darkroom/...ermometer.html

Tot op 0,1°C en volgens mij is die 30€ relatief gezien helemaal niet zo duur.
    Wat je wel hebt bij een digitale thermometer: als ze stuk zijn gaan ze erg vreemd doen. Af en toe eens kalibreren met een 'gewone' thermometer?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hasselbladuser
    Mijn mooie kwikthermometer is gebroken tijdens de verhuizing en nu heb ik alleen nog maar een kleine alcohol thermometer en de paterson kwik kleuren thermometer, maar die begint pas bij 24 graden.
    Ik vind het handig om een thermometer te hebben waarmee je ook kunt roeren. Nu heeft geen enkele fotohandelaar in mijn omgeving meer een thermometer meer op voorraad. Voordat ik er een ga bestellen zou ik graag van jullie willen weten wat een goede thermometer is om te gebruiken.
    Ik heb nog even aan een electronische gedacht, maar de betaalbare zijn maar op 0.3 C nauwkeurig, voor film ontwikkelen heb ik liever een nauwkeurigere thermometer. Wat vinden jullie?

Jeroen
    Bel Dokathuur eens in Zevenbergschehoek, wellicht heeft hij nog thermometers liggen, en zou me verbazen als dat niet zo was. 0168-456021

Shooter
    Multi Format
    Jeroen,

Ik gebruik 2 thermometers: 1 als persoonlijke referentiebron, de ander voor het daadwerkelijke gebruiken.

Referentiebron= Hama nr 8505 Precisie-thermometer: kwik en tot op 0.1 graad af te lezen.

De gebruiksthermometer is van Kaiser (nr onbekend): blauw alcohol en op 0.2 graad af te lezen.

De preciesie-thermometer zit met z'n plastic verpakking in een pvc-pijp van 30 mm, aan 1 kant dop verlijmd, aan de andere kant een schroefdop. Al 2 verhuizingen overleefd.....

Voor alle duidelijkheid: de referentie-thermometer zal ik alleen gebruiken om een afwijking van een gebruiksthermometer te meten.
    Oost West, Emulsie het best

Shooter
    Medium Format
    Allemaal hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Het probleem is natuurlijk het feit dat ik geen kwikthermometer meer heb, en dus ook geen referentie meter. Maar het is natuurlijk war dat de absolute temperatuur niet zo belangrijk is, wanneer de temperatuur maar altijd gelijk is. Ik zal eens rondneuzen voor een thermometer.

Jeroen

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin