Discussions: 45,240 | Messages: 609,993 | Members: 29,969 | Online: 285 | Chatroom: 1
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
Mamiya C220 and lenses
Author: darinwc
16 view(s)
Gum-Silver Process
Author: Dwane
1146 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
666 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
973 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Apparatuur > Donkere kamer > welke thermometer

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-30-2005, 04:33 AM   #1 (permalink)

Default welke thermometer

Mijn mooie kwikthermometer is gebroken tijdens de verhuizing en nu heb ik alleen nog maar een kleine alcohol thermometer en de paterson kwik kleuren thermometer, maar die begint pas bij 24 graden.
Ik vind het handig om een thermometer te hebben waarmee je ook kunt roeren. Nu heeft geen enkele fotohandelaar in mijn omgeving meer een thermometer meer op voorraad. Voordat ik er een ga bestellen zou ik graag van jullie willen weten wat een goede thermometer is om te gebruiken.
Ik heb nog even aan een electronische gedacht, maar de betaalbare zijn maar op 0.3 C nauwkeurig, voor film ontwikkelen heb ik liever een nauwkeurigere thermometer. Wat vinden jullie?

Jeroen
hasselbladuser is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-30-2005, 05:00 AM   #2 (permalink)

Jammer dat je kwikthermometer gebroken is. Ze mogen nml. i.v.m. de EU richtlijnen al geruime tijd niet meer verkocht worden.

Op zich is een alkohol thermometer met een goede schaal rondom het gebied (20 graden) waarin je deze gebruikt voldoende, als je weet wat de afwijking is van zo'n thermometer. (nameten met een goede kwikthermometer b.v.)
Als deze breekt neem je een andere en corrigeer je de afwijking t.o.v. je oude.

Het hele fotografische proces is gebaseerd op herhaalbaarheid en niet absolute waarde. Het zal jou dus een zorg zijn of je 5 jaar lang je films op 19,8 graden hebt ontwikkeld i.p.v. 20,0. Als het resultaat telkens maar goed is.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl
Fotohuis is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-30-2005, 06:02 AM   #3 (permalink)

PieterB's Avatar

Misschien is dit iets voor je:

Waterproof Digital Stirring Thermometer
http://www.rhdesigns.co.uk/darkroom/...ermometer.html

Tot op 0,1°C en volgens mij is die 30€ relatief gezien helemaal niet zo duur.
Wat je wel hebt bij een digitale thermometer: als ze stuk zijn gaan ze erg vreemd doen. Af en toe eens kalibreren met een 'gewone' thermometer?
Old 03-30-2005, 07:54 AM   #4 (permalink)

Quote:
Originally Posted by hasselbladuser
Mijn mooie kwikthermometer is gebroken tijdens de verhuizing en nu heb ik alleen nog maar een kleine alcohol thermometer en de paterson kwik kleuren thermometer, maar die begint pas bij 24 graden.
Ik vind het handig om een thermometer te hebben waarmee je ook kunt roeren. Nu heeft geen enkele fotohandelaar in mijn omgeving meer een thermometer meer op voorraad. Voordat ik er een ga bestellen zou ik graag van jullie willen weten wat een goede thermometer is om te gebruiken.
Ik heb nog even aan een electronische gedacht, maar de betaalbare zijn maar op 0.3 C nauwkeurig, voor film ontwikkelen heb ik liever een nauwkeurigere thermometer. Wat vinden jullie?

Jeroen
Bel Dokathuur eens in Zevenbergschehoek, wellicht heeft hij nog thermometers liggen, en zou me verbazen als dat niet zo was. 0168-456021
bariet58 is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 03-30-2005, 01:27 PM   #5 (permalink)

Jeroen,

Ik gebruik 2 thermometers: 1 als persoonlijke referentiebron, de ander voor het daadwerkelijke gebruiken.

Referentiebron= Hama nr 8505 Precisie-thermometer: kwik en tot op 0.1 graad af te lezen.

De gebruiksthermometer is van Kaiser (nr onbekend): blauw alcohol en op 0.2 graad af te lezen.

De preciesie-thermometer zit met z'n plastic verpakking in een pvc-pijp van 30 mm, aan 1 kant dop verlijmd, aan de andere kant een schroefdop. Al 2 verhuizingen overleefd.....

Voor alle duidelijkheid: de referentie-thermometer zal ik alleen gebruiken om een afwijking van een gebruiksthermometer te meten.

Old 03-31-2005, 01:57 PM   #6 (permalink)

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Het probleem is natuurlijk het feit dat ik geen kwikthermometer meer heb, en dus ook geen referentie meter. Maar het is natuurlijk war dat de absolute temperatuur niet zo belangrijk is, wanneer de temperatuur maar altijd gelijk is. Ik zal eens rondneuzen voor een thermometer.

Jeroen
hasselbladuser is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 08:25 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using