Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,894   Posts: 1,520,908   Online: 974

Results 1 to 3 of 3

Shooter
    Multi Format

Analyser Pro: Hoofdstuk 1: Voorkeur-instellingen en waarschuwingen

Analyser Pro: Hoofdstuk 1: Voorkeur-instellingen en waarschuwingen

Voorkeur-instellingen (zie ook Page 22 van de oorspronkelijke handleiding)

Onder voorkeur-instellingen verstaat men die instellingen, die standaard gekozen gaan worden zodra de AnaPro ingeschakeld wordt (zie ook waarschuwingen).

Houdt de toets <FOCUS> ingedrukt totdat de text ‘USEr’ in het display komt.
    Vanaf dat moment kun je de instellingen bekijken en ook wijzigen. Het kiezen van het type optie doe je met de toets <FOCUS>; de instellingswaarde daarvan (aan/uit of hoger/lager) kies je met de toets <OP> en <NEER>.

Opties:
    ‘SAUE’- Als deze waarde op ‘on’ staat, wordt de vergroterlamp na 5 minuten automatisch uitgeschakeld. Als deze op ‘oFF’ staat, blijft de vergroterlamp branden. Dit geldt uiteraard alleen, wanneer de vergroter met de <FOCUS>-toets is ingeschakeld. Een eventuele belichtingstijd van meer dan 5 minuten wordt hierdoor natuurlijk niet afgebroken.
    Mijn voorkeur: ‘oFF’

‘dISP’ - met deze optie kun je de lichtsterkte van het display kiezen: normaal of gedimd.
    Mijn voorkeur: normaal

‘8EEP’ - als de timer loopt bij een belichting, kun je een piepje per seconde horen of niet.
    Mijn voorkeur: ‘on’

‘tESt’ - bij ‘Inc’ worden de reeds gemaakte test-strips steeds een stapje langer belicht.
    Bij ‘SEP’ wordt elke strip afzonderlijk belicht met de ingestelde tijd en stapgrootte.
    Mijn voorkeur: ‘SEP’. Waarom? De kans bestaat vooral bij kortere belichtingstijden, dat een stripje1x 8 seconden en 1x 2 seconden is belicht, een andere afdruk geeft dan 1x 10 seconden. Bij ‘SEP’ wordt elke vakje van een test-strip dus gemaakt met de echte tijd. Mocht een teststrip dan bevallen, dan weet je dat de tijd die daar bij hoort ook een afdruk levert die precies lijkt op de test-strip.

‘SAFE’ - Bij ‘on’ blijft de doka-verlichting branden tijdens de belichtingstijd, bij ‘Auto’ gaat hij juist tijdens belichten uit. (zie ook waarschuwingen)

Step-size - kiezen tussen ½, 1/3, 1/4, 1/6 of 1/12 stop. Deze stapgrootte wordt dan gebruikt tijdens het maken van een test-strip, maar geeft ook de grootte aan van de stappen die met de toetsen <OP> en <NEER> gemaakt kunnen worden.
    Deze stapgrootte kun je ook tijdens het normale gebruik veranderen, maar wordt (voor de volgende keer) niet opgeslagen. (zie ook waarschuwingen)
    Mijn voorkeur: 1/6 stop. Deze stap-grootte is in de afdruk en test-strip nog goed te zien.

‘PAP ‘ - met deze optie kun je het standaard papiernummer opgeven. Zo kun je meerdere soorten papier gebruiken. Zet het PAP-nummer op de doos van het papier of maak een lijst van papiersoorten en geef daar dat PAP-nummer aan. Het PAP-nummer kan ook tijdens normaal gebruik gekozen worden, maar wordt (voor de volgende keer) niet opgeslagen. (zie ook waarschuwingen)
    Mijn voorkeur: op dit moment ‘PAP2'

‘dLY’ - als deze op ‘on’ staat, wordt bij vergroters met een zogenaamde softstart wordt 0.5 sec langer belicht dan aangegeven. Bij normale vergroters op ‘oFF’zetten.
    Mijn voorkeur: ‘oFF’.

Om de voorkeur-instellingen op te slaan en daarna te verlaten, kun je op elk moment de toets <EXIT> drukken.

Waarschuwingen

1. Ik behandel de Analyser Pro met versie 5.4 software

2. Bij meerdere keren drukken op <EXIT> tijdens normaal gebruik, gaat de AnaPro de voorkeur-gradatie nr. 2 weer gebruiken. Deze standaard-gradatie kun je dus niet via voorkeur-instellingen vastleggen.

3. Tijdens metingen wordt (uiteraard) de dokaverlichting uitgeschakeld om de invloed daarvan uit te sluiten in de meetresultaten. Voor en na een meting gaat de doka-verlichting aan! Als je een donkere negatief-partij wilt aanwijzen voor een meting, geeft dit nogal wat zoek-problemen als de doka-verlichting brandt. In Engeland is de reden: dan kun je bij doka-licht de grijsvlakjes boven het display zien. Als het aan mij ligt, duurt dit niet lang: een extern relais in een kastje wordt aangestuurd door de vergroter-spanning. Via een wisselcontact van dat relais wordt óf de vergroter óf de doka-verlichting ingeschakeld, maar nooit tegelijk.

4. Bij beëindigen van invoer van calibratie-gegevens, gaat de AnaPro zich instellen volgens de voorkeur-instellingen. Oppassen dus!!!

Volgende keer in hoofdstuk 2: Calibreren van papiergevoeligheid (=belichtingstijd)

NB: Ik ben tot de conclusie gekomen, dat hele maar ook halve gradaties te grote stappen zijn. Kwart-gradaties zou mooier zijn, maar dat kent de AnaPro niet. En dat ga ik straks veranderen: kies voortaan per kwart-gradatie met een kleuren-kop en AnaPro!
    Oost West, Emulsie het best

Pim
    Pim is offline

Shooter
    Medium Format
    Beste Emulsief,

bedankt voor het eerste hoofdstuk van de Analyser Pro. Wat je schrijft komt me tot nu toe wel bekend voor.

Een vraag betreffende de waarschuwingen. Betekent dit dat de Analyser voor elke nieuwe start in de doka opnieuw ingesteld moet worden? Als dit inderdaad klopt en je gaat toch dingen aanpassen, dan zou ik als eerste willen voorstellen dat het mogelijk wordt om de eigen keuze meer permanent op te slaan. Uiteraard moet er dan wel weer een mogelijkheid zijn om de 'fabrieksinstellingen' terug te vinden.

Twen vragen betreffende de veranderingen die jij wilt aanbrengen. Dit gebeurt neem ik aan in overleg met Richard Ross en betekent dit dat eigenaars die deze veranderingen ook willen, hun analyser naar Engeland moeten sturen.

Ik wacht met spanning op de rest van het verhaal.

Met vriendelijke groet,

Pim

Shooter
    Multi Format
    @Pim,

Ik verander (voorlopig) niets aan de AnaPro zelf. Niet aan de hardware en niet aan de software (maar wat zou ik dat graag willen). Wat ik wel doe, is jullie waarschuwen voor instinkertjes. De kritiek die hier achter zit, is inmiddels bij Richard Ross bekend.... Omdat ik niets aan de AnaPro wijzig, heb ik ook geen toestemming of instemming nodig van RR. Ik zit wel te denken om op de printplaat iets te veranderen ivm. dokaverlichting/vergroter schakelen.

De voorkeur-instellingen worden in een speciale chip in de AnaPro opgeslagen (EEPROM). Elke keer als je het apparaat aanzet, haalt de computer deze voorkeur-instellingen binnen. Alles wat je via voorkeur-instellingen (of User Set-Up) instelt of wijzigt, wordt dus semi-permanent in de chip opgeslagen.
    Oost West, Emulsie het best

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin