Discussions: 45,240 | Messages: 610,021 | Members: 29,969 | Online: 270 | Chatroom: 0
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
Mamiya C220 and lenses
Author: darinwc
34 view(s)
Gum-Silver Process
Author: Dwane
1146 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
666 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
973 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Apparatuur > Donkere kamer > Omega DII

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2005, 03:50 PM   #11 (permalink)

argus's Avatar

Quote:
Originally Posted by argentic
Maar de 50 mm Wollensack is niks waard. En een minderwaardig objectief zal je vooral ontmoedigen... Beschrijf de condensers eens. Zijn ze compleet, en zijn ze voor de verschillende formaten?
Dat van de lens, had ik al ontdekt. De lens is trouwens lekker voorzien van gaatjes in het glas, ze is precies ingebeten van een of ander product.

De condensers:
- Eentje op volledige grootte van de cilinder met bovenaan een glas en onderaan
- de andere heeft slechts één glas dat ongeveer in het midden ligt, volledige grootte
- de derde is volgens mij een condenser voor KB, slechts de helft van de cilinderdoormeter.

Ik heb ook gemerkt dat de lampkop waaronder de condensers gemonteerd worden, niet perfect in lijn staat met de negatiefhouderplank. PITA maar komt in orde.

[size=2][size=5][size=2] G
[/size][/size][/size]
argus is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 05-10-2005, 04:17 AM   #12 (permalink)

argentic's Avatar

Quote:
Originally Posted by argus
De condensers:
- Eentje op volledige grootte van de cilinder met bovenaan een glas en onderaan
- de andere heeft slechts één glas dat ongeveer in het midden ligt, volledige grootte
- de derde is volgens mij een condenser voor KB, slechts de helft van de cilinderdoormeter.
Het ziet er naar uit dat je de condensers compleet hebt voor 4x5, middenformaat en kleinbeeld. Dan heb je alleen nog enkele fatsoenlijke objectieven nodig.

Alle Amerikaanse vergroters moeten uitgelijnd worden 9In tegenstelling tot bijv. Durst). Dat is in het begin inderdaad wat lastig. Maar het heeft ook als voordeel dat je de zaakjes altijd kunt corrigeren als ze niet goed zijn. Uitlijnen is niet zo moeilijk als je met een laser of met spiegeltjes werkt.
argentic is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Reply

Thread Tools
Display Modes

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 09:25 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using