Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,908   Posts: 1,556,104   Online: 1238

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: Omega DII

Shooter
    Multi Format

Omega DII

Wie heeft hier ervaring mee?
    Vertel... uiteraard heb ik er eentje op het oog, omdat je er ook 4*5 mee kan vergroten.

G

Shooter
    ULarge Format
    Ik heb een Omega D2. Dat is niet helemaal dezelfde vergroter, maar hij lijkt er wel op. Kan ook alle formaten van kleinbeeld t/m 4x5 aan. Voor kleinbeeld en 6x6 kun je met een vlakke lensplank toe, voor 4x5 heb je een speciale conus nodig.
    Ik ben er erg tevreden mee. Zeer degelijk gebouwd en een mooi egale uitlichting - veel beter dan mijn oude durst 501. En negatiefmaskers zijn probleemloos zelf te maken van paspartoutkarton en een stukje glas.
    Eventuele reserve-onderdelen - waaronder de conus - zijn overigens te koop via classic enlargers. Ik verwacht er de rest van mijn leven meet te doen.

Shooter
    Multi Format
    Is er een gemakkelijke manier om die 4x5 conus te herkennen?

tnx

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Wie heeft hier ervaring mee?
    Vertel... uiteraard heb ik er eentje op het oog, omdat je er ook 4*5 mee kan vergroten.

G
    Ik heb nu een Omega D5, maar ik heb jaren naar volle tevredenheid gewerkt met een DII. Hij heeft misschien wat minder foefjes dan een Durst Laborator, maar hij heeft alles wat je nodig hebt. En hij is gebouwd voor de eeuwigheid. Overigens kun je de negatiefhouders ook gemakkelijk zelf maken van wat aluminiumplaat. En de conussen zijn inderdaad gemakkelijk te herkennen. Volgens mij heeft alleen de Omega DII / D2 deze dingen. Kortom, een oerdegelijk instapmodel voor alles van 35mm tot 4x5 inch.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    ULarge Format

tnx

G
    Stel je een soort hoedje voor, die je in plaats van de vlakke lensplak monteert. Je kunt ze ook makkelijk zelf maken.

Shooter
    Multi Format
    Gekocht voor 35 Euro. incl. de nodige lenzen.
    Morgen ga ik hem afhalen en met het lange weekend wat mee spelen, ik ben benieuwd.

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

tnx

G
    Normaliter zitten er al een of twee conussen bij je DII. Zoniet, dan moet je gewoon eens kijken op ebay, en zoeken op "Omega D2 lensboard". Welke lenzen heb je erbij gekregen (voor 35 Euro kan ik rustig praten over KRIJGEN).
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Er zat niet zoveel aan als ik gehoopt had.
    Slechts één lens, de andere drie lenzen zijn eigenlijk condensers.
    De enige vergroter lens die erop zit, is een 50mm Wollensak Ser.II velostigmat. Kleinbeeld dus? Verder nog 3 negatiefhouders voor 4x5.

Aangezien de verkoper er niets van kent, kan ik hem de ie**** omfloerste omschrijving niet echt verwijten.

Het ziet ernaar uit dat ik toch wat extra zal moeten aankopen om de vergroter functioneel te krijgen voor MF en LF.

Ik ga het ding nu eerst volledig oppoetsen, het heeft blijkbaar een tijdje op zolder gestaan. De balg ziet er op het eerste zicht goed uit, geen schimmel daarin.

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    50 mm is inderdaad goed voor kleinbeeld. Voor middenformaat is 80 mm gebruikelijk en voor grootformaat 135 of 150 mm. Minder millimeters brandpuntsafstand is 'groothoek' en meer millimeters 'telelens'. Er tussenin is het beeld het minst vertekend. En als je meer telelens neemt, neemt de afstand van de lens tot het papier toe. Kan je dan nog je vergroter bedienen?

Vergeet niet dat een vergroting zo goed is als het objectief.

Zorg dat je alle stof uit je vergroter haalt. Dat scheelt straks heel wat retoucheren. Een ionisator wil ook wel eens helpen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Er zat niet zoveel aan als ik gehoopt had.
    Slechts één lens, de andere drie lenzen zijn eigenlijk condensers.
    De enige vergroter lens die erop zit, is een 50mm Wollensak Ser.II velostigmat. Kleinbeeld dus? Verder nog 3 negatiefhouders voor 4x5.
    Je hebt deze vergroter heel goedkoop gehad, dus een gegeven paard moet je niet in de bek kijken. Maar de 50 mm Wollensack is niks waard. En een minderwaardig objectief zal je vooral ontmoedigen, omdat het resultaat altijd achter zal blijven bij een normaal vergrotingsobjectief van 75 Euro (Schneider Componon S, Rodenstock Rodagon, of Nikon EL zeslenzers). Het enige wat echt belangrijk is aan je vergroter is de kwaliteit van je objectief. Investeer het geld wat je met deze vergroter uitgespaard hebt dus in de beste objectieven die je kunt betalen. Met wat geduld zijn die prima te vinden voor een redelijke prijs, op het web of op de fotograficabeurzen.

Beschrijf de condensers eens. Zijn ze compleet, en zijn ze voor de verschillende formaten?
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin