Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,912   Posts: 1,584,692   Online: 693

Results 1 to 9 of 9
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Verlichting donkere kamer

Ik heb daarnet de elektricteitsvoorziening in mijn toekomstige 'doka' een beetje georganiseerd.
    Nu werk ik met één grote verdeeldoos met muurbevestiging die een zo'n 3/4 meter boven de droge tafel hangt. Ik merk dat in het donker, zo'n uitschakelknop nog behoorlijk wat licht geeft.

Ik denk eraan om dan ook, zoals ik hier al eerder gehoord heb, te werken zonder doka-licht. Maar ik vraag me af... is zo'n schakelaar wel veilig? Of is dit een totaal ander soort rood? (voor inspoelen van een film natuurlijk niet?)

Anders plak ik dat af en hang ik wel een peertje ofzo.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Ik heb erop gelet om schakeldozen zonder aan/uit knop te installeren.

G

Shooter
    Medium Format
    Ik heb gewoon die knop eraf gehaald en dat ledje eruit gepakt.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    mmm heb nog eens goed gekeken in het donker: dat spul heeft bijna niets van lict.
    Tis maar zo'n klein knopje hé en nu nog es met een zwarte alcholstift erover gegaan waardoor het nog zwakker wordt.
    Dus dat zal toch zeker géén problemen opleveren bij het vergroten?
    (daarover heb ik het hé, bij negatiefontwikkeling doe ik het boeltje wel uit)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Pieter, doe de test:
    fotopapier in je DOKA uithalen, muntje opleggen en 5 minuten laten liggen met de DOKA verlichting aan. Bad in en kijken of je fog hebt. Indien niet, is het stekkerdooslichtje geen probleem.

Ik heb alle stopcontacten aan de zijkant van mijn tafels gemonteerd, zo blijven alle draden netjes uit de weg van de werkvlakken.
    Doe dat ook eens, ik durf wedden dat het lampje geen probleem geeft.

In de dimmer die ik gebruik om de kamerverlichting aan te steken, zat ook zo'n lampje. Net zoals Frits heb ik het er ook uitgehaald. Geen licht = veilig licht.

G

Shooter
    Multi Format
    De test die Argus voorstelt, is niet helemaal goed beschreven.

Het fotopapier heeft altijd een minimale hoeveelheid licht nodig om aan te slaan.

De juiste sluierproef

Maak een afdrukje zonder negatief, zodat het een midden-grijs-tint wordt (dus ook ontwikkelen).

Doe hetzelfde weer, maar dan nog niet ontwikkelen. Dek het papier gedeeltelijk af met bv. een muntje. Laat dit geheel even lang liggen als de normale tijd die nodig is na papier uit de doos halen t/m einde ontwikkelbad (procestijd). Ga daarna normaal ontwikkelen. Als het afdrukje één grijstint geeft, dan betekent dit, dat de dokaverlichting veilig is. Mocht blijken dat de contouren en vlak van het muntje lichter zijn dan de grijs-omgeving, dan is het foute boel!

[color=blue]Even een kanttekening: als je in dezelfde doka bv. vlakfilm gaat laden, dan is elk licht al te veel![/color]
    Oost West, Emulsie het best

Shooter
    Multi Format
    oops. Bedankt voor de correctie!

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Ik heb daarnet de elektricteitsvoorziening in mijn toekomstige 'doka' een beetje georganiseerd.
    Nu werk ik met één grote verdeeldoos met muurbevestiging die een zo'n 3/4 meter boven de droge tafel hangt. Ik merk dat in het donker, zo'n uitschakelknop nog behoorlijk wat licht geeft.

Ik denk eraan om dan ook, zoals ik hier al eerder gehoord heb, te werken zonder doka-licht. Maar ik vraag me af... is zo'n schakelaar wel veilig? Of is dit een totaal ander soort rood? (voor inspoelen van een film natuurlijk niet?)

Anders plak ik dat af en hang ik wel een peertje ofzo.
    Afplakken met een stukje zwart plastic waar fotopapier in verpakt zat. Fluitje van een cent.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Of een paar laagjes zwart gaffer-tape. Werkt ook. Ik heb daarmee mijn DoKa muziekinstallatie beplakt.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin