Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,496   Posts: 1,571,419   Online: 1115

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    Multi Format

Omega DII 4x5 negatiefhouder: glas?

Hallo,

Ik heb mijn DII voor 99% werkklaar gekregen, alleen mis ik nog glazen inserts voor de alu 4x5 negatiefhouder. Beter: ik vermoed dat ik deze mis want ik kan me niet voorstellen dat je zo'n groot negatief zonder glas kan vlak houden.

Kan ik in de lage landen anti-newton glas vinden aan een betaalbare prijs of moet ik me tot classic-enlargers wenden?
    http://www.classic-enlargers.com/ome...rger_parts.htm :
    [font=Arial][size=2]13) Negative Carriers, glass type ([/size][/font][font=Arial][size=2]$140.00[/size][/font][font=Arial][size=2])
    [font=Verdana]Er staat wel niet bij of dit over 1 of meerdere gaat en welk formaat...[/font]
    [/size][/font]
    G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Hallo,

Ik heb mijn DII voor 99% werkklaar gekregen, alleen mis ik nog glazen inserts voor de alu 4x5 negatiefhouder. Beter: ik vermoed dat ik deze mis want ik kan me niet voorstellen dat je zo'n groot negatief zonder glas kan vlak houden.
    Jawel, dat kan wel. Maar met glas is natuurlijk beter. Ik heb met wat geduld een 4x5 negatiefhouder met glas gevonden op Ebay. En daarna op dezelfde manier zelfs reserve glas aangeschaft. Kijk maar eens hier: http://search.ebay.com/omega_Film-Pr...1QQsacatZ15224.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by argus
    Hallo,

Kan ik in de lage landen anti-newton glas vinden aan een betaalbare prijs of moet ik me tot classic-enlargers wenden?
    http://www.classic-enlargers.com/ome...rger_parts.htm :
    [font=Arial][size=2]13) Negative Carriers, glass type ([/size][/font][font=Arial][size=2]$140.00[/size][/font][font=Arial][size=2])
    [font=Verdana]Er staat wel niet bij of dit over 1 of meerdere gaat en welk formaat...[/font]
    [/size][/font]
    G

4x5-Negatieven zijn over het algemeen (ik ken alleen HP5+, Tri-X, TMY en APX100) veel stijver dan de kleinbeeld en rolfilm-varianten. Een uitzondering is polaroid 55, wat wel behoorlijk slap materiaal is en bovendien niet in een 4x5-houder past. Werken zonder glas is vrij probleemloos en verlost je bovendien van 4 oppervlaktes die je stofvrij moet houden.
    Waar ik tegenaan liep, was dat het niet mogelijk was het hele negatief af te drukken: met de originele houders van omega verlies je vrij veel oppervlakte. Bovendien laat ik graag wat van de techniek zien, en dan is een zwart randje essentieel.
    Ik heb dat opgelost door zelf wat in elkaar te knutselen met passepartout karton en een gewoon stukje vensterglas. Het negatief ligt los op het glasplaatje, dat ingeklemd is in enkele lagen karton. Van newton-ringen heb je geen last, want die vormen zich altijd aan de bovenkant. Werkt perfect en je bent voor een paar euro klaar.

Huub

Huub

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik kan Huubs verhaal volledig bevestigen. Ik heb nu een glas-negatiefhouder. Maar het verlies van een randje irriteert mij inderdaad ook. En de methode met een glasplaatje en karton is wat minder luxe, maar het werkt wel.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Bedankt voor de info!

G

Shooter
    Multi Format
    Deze miste ik nog: de originele conus voor 4x5. Voor een prikje, met zelfs nog wat extra's.
    Tot nu toe was het behelpen met een zelf gefabriceerde conus.

Gisteren was er op e***.be zelfs een De Vere 507 met closed loop kleurenkop te koop. Die ging weg voor 250 Euro :o.

G

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo,ik heb net een Omega DII gekocht,een beetje onderhandelen en ik had hem voor 100 eurootjes,met 2 objectieven een 50 mm en een 150 mm,en een timer en aanverwante artikelen,alleen moet ik wel halen,is dat een redelijk prijsje?
    volgens verkoper is hij nog in goede staat,nou ja,wat kan er eigenlijk aan kapot gaan,toch,of zit ik er dan naast?

Shooter
    Multi Format
    DII zijn redelijk ouwe vergroters. Een paar puntjes waar je moet op letten:
    - soepel lopen van de afstelmechaniek (redelijk 'raar' principe)
    - staat van de condensors: Kijk na of er GEEN krassen of andere beschadigingen op zitten. In principe moeten er 3 condensors bijzijn, zorg dat je die allemaal hebt.

Welke opjectieven zijn erbij?

Ik heb eventueel nog wat wisselstukken liggen, moest je geïnteresseerd zijn. Het chassis is bij het schroot gevlogen, maar alles wat ik er aan kleine prullen kon afhalen, heb ik bijgehouden.

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik neem aan dat je met 3 condensors bedoelt een condensor-module voor kleinbeeld, een voor middenformaat en een voor grootformaat. Want een normale 4x5 condensor bestaat uit twee lenzen die in de volksmond ook vaak "condensors" worden genoemd. Met alleen de 4x5 condensor kun je uitstekend op alle maten afdrukken. De kleinere maten geven alleen wat meer lichtopbrengst.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin