Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,771   Posts: 1,516,527   Online: 813

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Drogen film met haardroger: mag dat?

Ik durf dit af en toe te doen, op de laagste stand weliswaar, maar na 15 minuutjes over en weer is alles wel droog.

Kan dit kwaad? Een filmdroger werkt toch volgens hetzelfde principe?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    geen last van stof?

Shooter
    Medium Format
    Mijn ervaring is dat film snel erg bol gaat staan.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Van stof heb ik geen last, toch zeker niet van stof dat in de emulsie komt vast te zitten - wel van enkele op de glanszijde na het drogen maar dat is er vlug af.
    Bol staan doet de film wel wat, maar niet echt meer dan na gewoon drogen.

Ik vraag me vooral af of het geen kwaad kan voor de emulsie: bvb scheurtjes doordat deze toch heel wat sneller verhit wordt. Hoelang duurt het drogen met zo'n machine? (Durst UT????) en/of de archiveer-bewaartijd niet veel kleiner wordt....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Ik heb een simpele zelfbouwdroogkast. Mijn film komt daar na 45 minuten tot een uur goed droog uit en door de gewixhtjes en het wat meer geleidelijke drogen ook nog een recht en plat. Kan zo in een negatiefvel gestoken worden.

Shooter
    Medium Format
    Tip voor zelfbouw droog kast
    Ga even snuffelen op een rommelmarkt of in een winkel voor tweedehandse spullen, naar de volgende onderdelen:
    Oude haardroog kap ( waar moeder of oma vroeger onder zat), oud schoon douche gordijn en een filter voor een afzuig kap.
    Filter over de droogkap monteren, douchegordijn om de droogkap klemmen en klaar is kees.
    Vervolgens film er in hangen, aanzetten en na een rustig bakkie koffie is de film stofvrij droog.

Met vriendelijke groet Harry

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Een filmdroger werkt toch volgens hetzelfde principe?
    Dat dacht ik niet: luchtsnelheid en temperatuur zijn volgens mij een pak lager in een filmdroger/droogkast.

Voor de rest: een beetje geduld en na een uurtje of 2 is je film ook wel droog. Bij de huidige temperaturen zelfs sneller!

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Waarom zelf bouwen als je voor een luttele 10 tot 20 euro er een kan kopen op marktplaats. Bijvoorbeeld deze Durst UT100...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Na het wassen met water wordt de film gedurende 30-60 seconden behandeld in een wetting agent (zeepsop). Dan wordt de film in een droogkast gehangen. Echter, de verwarming en ventilatie wordt pas na 10 a 15 minuten aangezet. Dit om stof op de film te voorkomen.
    Het lijkt mij dat je dit proces moeilijk met een haardroger kunt imiteren.

Jed

Ba Bu Shka's Avatar
    Shooter
    35mm
    Ik gebruik een gewone plastic kampeer-kast , het soort dat je sluit met een ritssluiting, geen stof en op een warme plaats is mijn film drood in no time !

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin