Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,718   Posts: 1,483,114   Online: 1096

Results 1 to 5 of 5
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Doordrukken en tegenhouden

Hopelijk zal het niet meer lang duren voordat ik zelf foto's analoog kan printen ivm al dat gepruts met de negatiefscanner nu (maar ook de digitale zijde zal ik blijven onderhouden

Nu begin ik me steeds meer en meer af te vragen: hoe doe ik dit of dat nu analoog. Hierbij - in bijlage - zien jullie van twee foto's het origineel (rechtstreeks ingescand) en ook het eindresultaat, zoals ik het analoog (ongeveer) wil. Zijn dit normale doordruk/tegenhoud-technieken? Hoe doe ik dit eventueel? Kunnen jullie me raad geven?

Wat ik ook zo vlug mogelijk wil, is resultaten bereiken waarbij je echt zwart en echt wit hebt, dus geen fletse beelden - zoals 'levels' in photoshop - het enige wat ik bij alle prints doe... Nog later zou ik ook ''unsharp masking'' willen toepassen - nu is mijn vraag: is dit allemaal realistisch na een korte tijd doka of moet je daarvoor jaren bezig zijn? Of moet je dure apparatuur hebben...?

Zoals jullie zien:
    in de eerste afbeelding heb ik 'vergeten' gebruik te maken van een graduated ND-filter (eigenlijk heb ik dat gewoon nog niet en moet ik me dat dringend aanschaffenm, voor een volledig beeld heb ik wel een pol filter) Hoe corrigeer ik dit nu in de doka (dit lijkt me nog vrij eenvoudig)

Maar dan afbeelding twee: ik wil een dreigende lucht en ook een duidelijke lichte lijn van het gras naar het kasteel van poeke toe..., is dit eenvoudig doordruk tegenhoud werk...?

alvast bedankt!
    mvg Pieter
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 3lagen_orig.jpg   3lagen_ND.jpg   poeke014.jpg  
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    bij analoog bepaal je middels de belichtingstijd en de gradatie van het papier of iets flets of pittig word.

Doordrukken van de lucht zoals in de eerste opname is geen punt, de tweede zal wat meer werk betekenen maar is niet onmogelijk.

aan USM zul je niet snel behoefte hebben bij een natte afdruk

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Belangrijk is om te beginnen dat je negatieven een maximum aan informatie hebben.
    Bepalen van persoonlijke e.i. en ontwikkeltijd is doorslaggevend.
    Met de Fuji 690 is mijn i.e 64 iso en 17:00 min ontwikkeling (APX100 - rodinal 1:50) en
    320 iso en 13:00 min ontwikkeling (Fuji Neopan400 - rodinal 1:50).
    Met een goede techniek bouw je laagje na laagje op (cumulatief doordrukken dus)
    Het doordrukken van lucht is normaal geen probleem: Meestal 1 a 1.5 stop plus op een contrast graad G0 of G00.
    Gewoon proberen en een doos papier erdoor jagen (leergeld moet je toch betalen).
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Maar dan afbeelding twee: ik wil een dreigende lucht en ook een duidelijke lichte lijn van het gras naar het kasteel van poeke toe..., is dit eenvoudig doordruk tegenhoud werk...?

mvg Pieter
    Doordrukken en/of tegenhouden kun je op verschillende manieren doen. Twee ervan zijn middels een kartonnen masker in de vorm van de contouren van welk deel je wilt tegenhouden cq doordrukken. Een andere
    manier, is gewoon je handen zo manouvreren dat het gedeelte wat je tegen houdt cq doordrukt, wel of geen licht extra krijgt. In jouw geval kun je de
    bomenpartij bijv. ook drukken met een iets zachtere gradatie en de lucht doordrukken met een hardere. Mogelijkheden genoeg, maar om Marc te
    bevestigen in z'n uitspraak is veel papier gebruiken waarschijnlijk. Vergeet
    je zelf vooral niet te oefenen in het goed lezen van een negatief, d.w.z. de juiste gradatie te bepalen bij het contrastomvang van het negatief.

René de Caluwé

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    hoe doe ik dit of dat nu analoog. Hierbij - in bijlage - zien jullie van twee foto's het origineel (rechtstreeks ingescand) en ook het eindresultaat, zoals ik het analoog (ongeveer) wil. Zijn dit normale doordruk/tegenhoud-technieken? Hoe doe ik dit eventueel? Kunnen jullie me raad geven?

Wat ik ook zo vlug mogelijk wil, is resultaten bereiken waarbij je echt zwart en echt wit hebt, dus geen fletse beelden - zoals 'levels' in photoshop - het enige wat ik bij alle prints doe... Nog later zou ik ook ''unsharp masking'' willen toepassen - nu is mijn vraag: is dit allemaal realistisch na een korte tijd doka of moet je daarvoor jaren bezig zijn? Of moet je dure apparatuur hebben...?
    Doordrukken en tegenhouden is in de natte doka veel simpelere en sneller dan in photoshop.

Contrast veranderen om echt zwart en wit te krijgen is zowel in de doka als in photoshop tamelijk simpel.

Unsharp Mask in photoshop is afgekeken van een heel oude techniek uit de natte doka. Dat werkt met een zwak tussennegatief, en is helemaal niet moeilijk. Maar het kost je natuurlijk wel de tijd om een tussennegatief te belichten, ontwikkelen en drogen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin