Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,861   Posts: 1,583,168   Online: 742

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17

Shooter
    Medium Format
    ik hetzelf ook gekund, maar ik ben nooit zo zeker van mijn zaak. Ik ben
    wel creatief , maar niet technisch op dat gebied.
    Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk, maar ook bij mij is het zo dat ik de ervaring mis en een hekel heb aan slecht afgewerkte rommel in mijn huis. Toen ik dit huis kocht bleek de zolderkamer ooit verhuurd te zijn geweest en op de (redelijk ruime) overloop was een eenvoudig keukenblok met warm en koud water aangelegd. Het duurde toen niet meer zo lang voordat de koop gesloten was.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Langs de andere kant is de DOKA bij ons thuis wel de enige kamer met airco :-)

G
    Ja, dat heb ik nu weer niet, ik sta op zolder, en in de zomer hoef je
    bijkans de baden nietr op te warmen, dat gaat vanzelf.

René de Caluwé

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb ook een aantal jaren zonder stromend water in doka afgedrukt. Wel had ik een jerrycan van 25 liter met daarin een electrisch pompje (bedoeld voor de caravan) en dat werkte prima. Dit pompje had ik aangesloten op een twaalf volt voedinkje en het spoelen zelf gebeurde gewoon in een daarvoor geschikte printwasher van Rowi. Nooit problemen gehad met niet goed gespoelde prints. Je moet alleen regelmatig de jerrycan vullen, of je zorgt dat je er een paar op vooraad hebt staan.
    groet, Ronald

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Voorlopig spoel ik ze onder de kraan...(zacht lopend in een platte box) maar ik maak of zoek ooit wel eens een printwasher...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by vaesjhsw
    Ik heb ook een aantal jaren zonder stromend water in doka afgedrukt. Wel had ik een jerrycan van 25 liter met daarin een electrisch pompje (bedoeld voor de caravan) en dat werkte prima. Dit pompje had ik aangesloten op een twaalf volt voedinkje en het spoelen zelf gebeurde gewoon in een daarvoor geschikte printwasher van Rowi. Nooit problemen gehad met niet goed gespoelde prints. Je moet alleen regelmatig de jerrycan vullen, of je zorgt dat je er een paar op vooraad hebt staan.
    Da's wel interessant. Een lichte aquariumpomp zal ook wel volstaan?
    Een systeempje met 2 jerrycans: 1 met vers water, de andere gebruikt.

Welk debiet heeft jouw pompje?

G

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Geen idee wat het debiet van het pompje is. Als je een regelbare voeding zou gebruiken kun je door aan passen van het voltage, het toerental van het pompje aanpassen. Gevolg is meer of minder debiet. Door gebruik van de printwasher wordt de doorstroom toch al enigzins beperkt (buis met hele kleine gaatjes) en hebik nooit het probleem geahd dat je water binnen een minuut 'op' is.
    Wat betreft die aquariumpomp, is die zelf aanzuigend?? Zo niet dan kun je er niet zoveel mee. Wat ook nog een oplossing kan zijn,alleen niet met die printwasher van Rowi, is dat je je jerrycan hoog weg zet en gebruik maakt van het vrije val principe. Je kunt dan met een simpel kraantje de doorstroming bepalen.
    groet, Ronald

Shooter
    Multi Format
    Een aquariumpompje zal in principe beter kunnen voldoen dan een caravanpompje omdat een aquariumpomp geconstrueerd is voor continu pompen en een caravanpomp niet. Veel caravanpompen mogen slechts maximaal 30 minuten lopen bij een inschakelduur van 50%, dwz de rusttijd is dan vervolgens ook 30 minuten.
    Echter een caravanpompje, als dompelpomp, is simpeler aan te sluiten en werkt zelfaanzuigend. Een prima dompelpompje op nominaal 12V is verkrijgbaar bij Conrad in Enschede (levert ook naar Belgie) onder bestelnummer 53 90 90-08 tegen een prijs van EUR 12,95. Tot maximaal 9V voedingsspanning kan deze pomp continu lopen en levert dan ca. 3-4 liter per minuut. Dat is voor de meeste dokatoepassingen al meer dan voldoende. Bij 12V levert deze pomp 6 l/min; maximale opvoerhoogte is 6 meter.
    Veel succes!

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin