Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,763   Posts: 1,516,207   Online: 1034

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Lopend water in de doka

Waar ik mijn doka gebouwd heb in huis, heb ik niet de beschikking over lopend water. Ik kan wel de belangrijkste waterbaden wat op temperatuur houden...

Voor negatieven was dit nooit een probleem: gewoon een grote 'bidon' van 5 liter water is voor het spoelen van 2 (35) filmpjes net voldoende.... maar nu ik ga beginnen afdrukken wordt het heel wat moeilijker
    Ik dacht dat het mogelijk was je afdrukken in een emmer te deponeren en die dan bvb later goed te spoelen? Is het bvb een goed idee de prints na het fixeren eerst vlug te spoelen in een eerste emmer, die ik na een 5/10 tal prints ververs en dan in een tweede emmer, waarna ik na de printsessie de afdrukjes ga spoelen?

Maar.... hoe lang mogen die prints zo in het water blijven - ik zou niet willen dat mijn emulsielaag begint los te komen van de papierbasis?
    Zijn er nog mensen zonder "running water" - of die het ooit al zo gedaan hebben?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Zodra de print uit de fixeer komt mag je hem ook gewoon uit de doka naar een spoelbak brengen. Met een print washer heb je er weinig omkijken naar en als ze klaar zijn haal je ze er gewoon weer uit.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by PieterB
    Zijn er nog mensen zonder "running water" - of die het ooit al zo gedaan hebben?
    Beste Pieter,
    Mijn DoKa heeft ook geen watervoorziening. Na de fixeer, doe ik de print in een emmer met water (mijn emmer is 'rechthoekig', maar kleine prints kunnen ook makkelijk in een ronde emmer) en loop ik naar de badkamer waar ik de print spoel. Een PE print houd ik twee minuten onder stromend water, een bariet print plaats ik in een spoelbak en dan loop ik weer terug naar de DoKa voor de volgende print (omdat ik bariet ongeveer 30 minuten laat spoelen).
    Tot nu toe geen problemen... al kan het wellicht efficienter.
    Jeroen

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb wel eens gehad dat de emulsie van het papier afkwam. Maar dat was nadat ik een print per ongeluk een dag of drie in de spoelbak had laten liggen. Verder heb ik nooit problemen gehad. Ook niet toen ik alle prints in een emmer met water bewaarde om ze later echt te spoelen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    Ik heb in mijn vorige huis jarenlang met een spoedlbak de trap afgelopen naar de douche. Douchekop in de spoelbak, en weer naar boven om de rest op te ruimen. Ik wil nu in mijn nieuwe huis wel een spoelbak net buiten de doka aanleggen, is toch wat makkelijker want anders zou ik ook hier weer trap af en op moeten. Maar haast heeft het niet want het workt zo ook...

nu alleen nog even helemaal lichtdicht maken ;-)
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Waar ik mijn doka gebouwd heb in huis, heb ik niet de beschikking over lopend water.
    Hoi Pieter,
    Gelukkig heb ik een handige buurman, die bij mij een en ander heeft aangelegd wat betreft wateraansluiting en afvoer. Warm en koud water heb ik nu ter beschikking. Er was ook een tijd dat ik dat niet had, en toen had ik een schaal naast mijn fixeer staan gevuld met water waar ik de prints in bewaarde, en later in de douche spoelde. Het is behelpen maar het kan goed werken. Bewaar ze niet in een emmer, tenzij ze klein zijn natuurlijk.
    Een afdruk die dagen in het water ligt kan problemen opleveren met losla-
    ten van de emulsie, maar een avond of zelfs een dag kan absoluut geen kwaad. Trouwens een wateraansluiting is redelijk snel gemaakt evenals een afvoer, alles zit bij mij gewoon op zolder en is vertakt, naar de afvoer, het
    water komt van de wasmachine af.

René

Shooter
    Medium Format
    het water komt van de wasmachine af.
    Een wasmachine heeft doorgaans toch alleen koud water? Heb je er een boiler tussen gezet? Dat is overigens wel ideaal (die boiler dus) want de meeste combiketels stoppen met warm water geven als je het zachtjes zet en om op volle kracht de prints te blijven spoelen vind ik zo overdreven.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Een wasmachine heeft doorgaans toch alleen koud water? Heb je er een boiler tussen gezet?
    Hoi Frits,
    ja het warmwater gedeelte komt van de verwarmingsketel af, en die is goed heet, het werkt allemaal prima, dankzij mijn buurman, wellicht had
    ik hetzelf ook gekund, maar ik ben nooit zo zeker van mijn zaak. Ik ben
    wel creatief , maar niet technisch op dat gebied.

René

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    hmmm bij ons zou ik al redelijk veel moeten uitbreken om water te installeren. In de zomer kan ik wel de tuinslang van buiten door het raam naar binnen brengen (grapje)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Ik heb ook geen stromend water in de DOKA. Naargelang het formaat waarop ik ga afdrukken verzamel ik de prints in een kleine emmer, een zeer platte maar hoge rechthoekige vaas of een tray. In het laatste geval is het wel keer per keer naar de badkamer lopen om te spoelen.

Langs de andere kant is de DOKA bij ons thuis wel de enige kamer met airco :-)

G

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin