Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,742   Posts: 1,515,591   Online: 933

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 23

Thread: Eerste prints!

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus
    Vertel...

G
    Je leest wel eens dat je barieten zeer lang moet spoelen om ze 'archiveerbaar' te maken. Dit komt door het feit dat fixeerbaden té lang gebruikt worden en om te compenseren verlengt men de tijd in het bad. Nu ontstaan er bij het fixeren slecht in water oplosbare nevenproducten zgn. zilverthiosulfaat complexen. Deze zijn zeer slecht oplosbaar in water en zorgen eventueel wanneer ze zijn doorgedrongen in de papiervezel (lang fixeren) voor een ongewenste bruining in het beeld.
    De oplossing is gewoon 2 fixeerbaden gebruiken om deze ongewenste nevenprodukten tegen te gaan en toch voldoende te fixeren, en de spoeltijd essentieel in te korten.
    Het eerste bad is het hoofdbad. Hierin wordt de print maximaal 30s ondergedompeld. De fixage zal nu voor 95% rond zijn. Hieronstaan de fameuze zilverthiosulfaten maar door de korte fixeertijd zullen ze de vezel niet doordringen. Dan fixeert men 30s in het tweede bad, dat de fixage afrondt. Doordat er nogmaar 5% gefixeerd wordt worden er maar weinig afvalproducten gevormd. Gevolg: Fixage is volledig na 1min fixeren en de spoeltijd is essentieel ingekort (en goedkoper). Als het hoofdbad is uitgeput, word het 2e bad het hoofdbad en maakt men een vers secundair bad aan. enz.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus
    Een f-stop timer heb je ook niet direct nodig.
    G
    Werk jij ook met stops voor het vergroten? Ik moet dringend die tabel maken met halve en 1/4 tussenstops....
    Voila de teststrip is bijna droog
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Werk jij ook met stops voor het vergroten? Ik moet dringend die tabel maken met halve en 1/4 tussenstops....
    Voila de teststrip is bijna droog
    Bijgaand een tabel voor f-stop timing. Hoef je zelf niets meer te maken.
    Succes
    harry

Release, the best you can do...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Merci Harry, had wel een formule gehad van Marc, maar deze tabel is ogenblikkelijk functioneel en mooi. WBM moet wel een goed boek zijn

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Neem geen analoge keukenklok met rode cijfers zoals ik kreeg voor mn verjaardag. Met een rode lamp.... dus niets te zien.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Merci Harry, had wel een formule gehad van Marc, maar deze tabel is ogenblikkelijk functioneel en mooi. WBM moet wel een goed boek zijn
    Kan ik je van harte aanbevelen. Ben je wel even zoet mee en het is een fantastisch leerproces. Al snap ik niet alles in één keer. Gelukkig zijn er dan Apuggers die je willen helpen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Je leest wel eens dat je barieten zeer lang moet spoelen om ze 'archiveerbaar' te maken. Dit komt door het feit dat fixeerbaden té lang gebruikt worden en om te compenseren verlengt men de tijd in het bad. Nu ontstaan er bij het fixeren slecht in water oplosbare nevenproducten zgn. zilverthiosulfaat complexen. Deze zijn zeer slecht oplosbaar in water en zorgen eventueel wanneer ze zijn doorgedrongen in de papiervezel (lang fixeren) voor een ongewenste bruining in het beeld.
    De oplossing is gewoon 2 fixeerbaden gebruiken om deze ongewenste nevenprodukten tegen te gaan en toch voldoende te fixeren, en de spoeltijd essentieel in te korten.
    Het eerste bad is het hoofdbad. Hierin wordt de print maximaal 30s ondergedompeld. De fixage zal nu voor 95% rond zijn. Hieronstaan de fameuze zilverthiosulfaten maar door de korte fixeertijd zullen ze de vezel niet doordringen. Dan fixeert men 30s in het tweede bad, dat de fixage afrondt. Doordat er nogmaar 5% gefixeerd wordt worden er maar weinig afvalproducten gevormd. Gevolg: Fixage is volledig na 1min fixeren en de spoeltijd is essentieel ingekort (en goedkoper). Als het hoofdbad is uitgeput, word het 2e bad het hoofdbad en maakt men een vers secundair bad aan. enz.

M.
    Merci... lijkt me zeer aannemelijk.

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Nog een vraagje: ondanks de gedroogde teststrookjes heb ik toch wel last van het 'drydown' effect: donkerder wanneer volledig droog en modderig grijs (waar ik niet tegen kan) - waarin ligt dit over het algemeen?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Tien procent korter belichten is ongeveer de vuistregel.
    Digital is best taken with a grain of silver.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Misschien onveilige dokaverlichting? (ik heb deze nl. verplaatst)

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin