Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,899   Posts: 1,584,383   Online: 730

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 23 of 23

Thread: Eerste prints!

Shooter
    Multi Format
    Niet persé: zoek eens op een thread in het Engels op dry down effect. Les McNeal geeft daar een mooie uitleg bij.

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Nog een vraagje: ondanks de gedroogde teststrookjes heb ik toch wel last van het 'drydown' effect: donkerder wanneer volledig droog en modderig grijs (waar ik niet tegen kan) - waarin ligt dit over het algemeen?
    Dry down komt meer voor bij bariet dan bij PC: de vezels sluiten dichter bij mekaar aan en geven zo een iets donkerder effect. Komt nogal eens voor als bv. de proefprint bij kunstlicht beoordeeld wordt en de print bij daglicht.
    Ik denk eerder dat je een gradatie te laag hebt genomen, wat het modderigge verschijnsel zou kunnen verklaren.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik heb een test gedaan (met de munt) en mijn doka-verlichting was onveilig na ongeveer 3 minuten... maar dan snap ik niet dat deze prints wel mooi witte randen hebben - maar dat kan natuurlijk komen doordat deze zich wel een groot stuk van de tijd onder het maskeerraam bevinden tijdens het printen.

Ik gebruik nu vooral die oudere dunco, omdat de filters gemakkelijker in te leggen zijn.
    Het objectief lijkt me net iets beter.

Daarnet een werkprint van een foto van een doop gemaakt, voor een familielid die hier daarnet was: mooi resultaat na zo'n 10 minuutjes, ik begin het in de vingers te krijgen Maar er zit wel nog niet veel calibratie in mijn manier van werken

Marc: bij die ene foto kwam het wrsl vooral door de filmontwikkeling of belichting - een andere foto van hetzelfde negatief had dan weer een hardere gradatie en printte perfect.

Dus de volgende opdracht is mijn persoonlijke ei bepalen

Hoe komt het dat contactprints er perfect uit zien als ik gewoon een gokje waag: nl op 8 seconden, f11?

Mijn ontwikkelaar heeft 27 graden C....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin