Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,561   Online: 1038

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 23

Thread: Eerste prints!

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Eerste prints!

Waw, ik ben dolgelukkig. Gisteren heb ik na mijn eerste uurtje en een half in de doka goede TESTresultaten gekregen.

Massas papier en wat chemie gekregen - van iemand waaraan ik ook wel al 10u les ivm digitale technieken heb gegeven - en 2 vergroters.

Naast meer dan 100 vellen multigrade III 'pearl' (44M) ook zo'n 200 vellen multigrade III Glossy (MGX1M) ook papier met vaste gradatie (o.a. in oude pakken van gevaert ik vraag me echt af of dat nog goed is... vandaag even testen) en van die grote rollen die voor mij te groot zijn om te verwerken.
    Multigrade papier lijkt me nog volledig in orde, net zoals de multigrade dev. etc. Indien iemand wat tips zou hebben, laat maar komen

Nu mijn eigenlijke vraag: ik heb 2 vergroters: een oude dunco - ik weet niet welk model (beschrijving: opaallamp 150W, zo 2 lenzen 'condensers?', die enorm heet wordt tijdens gebruik) Hier heb ik 2 lenzen voor: een primagon 4.5/35 ofzoiets van Meyer-Optick en een eerder zielig 'Cassar' lensje 3.5/50mm (enkel diafragmainstelling 1 2 4 en 8 :P)
    Bij deze vergroter kan ik vrij eenvoudig de 9 op 9 multigrade filters gebruiken

De andere vergroter is een Durst 35RS met 75W opaallamp en spiegelsysteem en een 'Mars 3.5/50' (Japan) weliswaar met een ambetant stofje..., tot nu toe heb ik enkel deze vergroter gebruikt, daar de andere geen (gemakkelijke) roodfilter heeft... maar bij deze kan ik enkel 7/7 filters gebruiken en die heb ik niet. Ik heb daarom de multigrade filters rechtstreeks op de negatieven gedaan maar ik vermoed dat dit niet de goede methode is....

Welke vergroter lijkt jullie de beste te zijn?

Ik heb wel nog niet volledig volgens de f-stop methode geprint (het is toch moeilijk sommige van deze reeks te tellen met zo'n eenvoudige timers....) en ook de teststrips waren nog niet op deze manier dat je steeds hetzelfde gebied (bv schuin over de print) neemt.

Sorry voor de onduidelijke structuur, maar ik ben dolgelukkig omdat ik nu mijn prints zie verschijnen.

Nog een ander klein vraagje: welke regel neem ik om te weten wanneer mijn chemie is uitgeput? Ik heb van elke soort 1 liter aangemaakt....

Groeten Pieter
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Pieter.
    Allereerst gefeliciteerd met je eerste donkere kamer. Even een paar korte antwoorden op sommige van je vragen:

Probeer grotere filters te vinden die je op maat kunt knippen voor de Durst. Ilford Multigrade filters zijn er in de maat 8,9 x 8,9 centimeter.

Chemie: ontwikkelaar raakt uitgeput als de print niet binnen 1 tot 1,5 minuut is uitontwikkeld. Je kunt ook berekenen hoeveel vierkante meter papier je reeds hebt gebruikt. Zie de website/instructies van de fabrikant.
    Stopbad. Neem een zogenaamd signaal stopbad dat van kleur verandert als het is uitgeput. Fixeer: Tetenal verkoopt teststrips; duur. Amaloco verkoopt fixeercontrolevloeistof. Een stuk goedkoper. Voor de importeur: www.amaloco.nl

Veel succes verder

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik zou die vergroter nemen waarmee je het gemakkelijkste kunt werken. De meegeleverde lenzen klinken nogal out-dated (nooit van gehoord), derhalve zou ik voor een moderne 6elementen lens opteren, want daar hangt alles vanaf.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by clogz
    Hallo Pieter.
    Chemie: ontwikkelaar raakt uitgeput als de print niet binnen 1 tot 1,5 minuut is uitontwikkeld.
    Ik reken 1 minuut voor RC en 2 minuten voor bariet in de ontwikkelaar.

Ik heb ergens een simpel regeltje gelezen voor het berekenen van de ontwikkeltijd van papier:
    [CODE](tijd tot wanneer het beeld begint te verschijnen) x 3 = ontwikkeltijd[/CODE]

Als je die tijd weet voor één papiersoort (wat je het eerste jaar toch moet doen ) dan merk je al snel wanneer de ontwikkelaar is uitgewerkt.

BV.voor RC verschijnt het beeld bij mij na 15 à 20 seconden. Begint het beeld nog niet te vormen bij 30 seconden, dan is mijn ontwikkelaar uitgeput... of... heb ik het papier omgekeerd onder de vergroter gelegd.

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Clogz: tja die filters die ik heb zijn 8.9 op 8.9, maar ze passen perfect met een speciale houder onder die ene vergroter - zo bevinden ze zich wel tussen het lens en papier (en dat vind ik minder) In die andere vergroter zouden ze beter kunnen passen maar dan moet ik ze inderdaad versnijden. Eerst eens die dunco proberen.

Als stopbad gebruik ik in1 ofzo, voor mijn filmpjes gebruikte ik s10...
    Met de fixeer ga ik gn risico's nemen: is 2 minuten voor pe en 5 minuten voor bariet goed.
    Nog een klein vraagje: qua agitatie, temperatuur en tijd - moet ik daar heel precies in zijn? (temp is meestal wel rond de 20 - maar als ik een print bvb 3 min laat ontwikkelen?) Ik heb nl nog geen timer voor het 'processen'

Marc: ja inderdaad, ik had dat ook verwacht. Ik zou graag aan een EL Nikkor geraken, maar hoe ben ik er zeker van dat ik die ga kunnen monteren. Ik moet wel zeggen qua scherpte viel die lens op de durst nog mee maar dat stofje is minder.

Het lensbordje van die dunco is zoiets van een 43mm, weten jullie of dit een standaard maat is? Ik denk wel dat die lens nog mee kan vallen (moet ik dus nog testen), ik zie minstens 4 elementen met het blote oog...

Eerst lens en dan een fstop timer (bestaan er betaalbare?)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Pieter,

Mijn vergroterlenzen zitten op 39mm schoefdraad. 43mm is in mijn ogen wat exotisch.

Een f-stop timer heb je ook niet direct nodig. In mijn DOKA hangt een (uiteraard) analoge klok met geïntegreerde kookwekker (handig voor het ontwikkelen van films) die zéér luid tikt. Kostprijs? 5 Euro in de plaatselijke supermarkt.

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Met de fixeer ga ik gn risico's nemen: is 2 minuten voor pe en 5 minuten voor bariet goed.
    5 min bariet, daar neem je veel te veel risico mee dat heel het papier gecontamineerd wordt door complexe zilverthiosulfaten (lossen slecht op in water en worden derhalve niet verwijderd door spoelen). Max 1 1/2 min en eerder het bad vervangen dan te lang fixeren. De correcte bariet verwerking is trouwens de 2bad fixeermethode met elke afdruk max 1/2 min in elk bad.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    de 2bad fixeermethode
    Vertel...

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    5 min bariet, daar neem je veel te veel risico mee dat heel het papier gecontamineerd wordt door complexe zilverthiosulfaten (lossen slecht op in water en worden derhalve niet verwijderd door spoelen). Max 1 1/2 min en eerder het bad vervangen dan te lang fixeren. De correcte bariet verwerking is trouwens de 2bad fixeermethode met elke afdruk max 1/2 min in elk bad.
    Ah ok, ik was misop en dacht dat langer fixeren dan pe nodig was.

Geert: ik dacht ook dat 39mm standaard was. Die durst werkt met een 39mm-lens, maar zit blijkbaar muurvast in een plastiekring die dat vergroot (de lens wordt zo vastgeklempt - wel gemakkelijk om te verwisselen als je meerdere lensen hebt)

Ik denk dat ik die multigrades ga versnijden... de dunco kan ik mss gebruiken als contactprinter? Ofwel voor vaste gradaties: ik heb er stapels van liggen verdorie. Nu eerst eens aan het werk om te kijken of ze nog goed zijn

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Op de site van durst heb ik gevonden dat dat spul dateert van 1963-66 met service tot in 1971. Toch ongeloofelijk in vgl met die digidingen hé.
    Ik ga er niet teveel in investeren, de basis leren en ondertss sparen voor een M670 of magnifax met goede lens

Die Dunco is volgens mij nog primitievere, maar wel krachtiger.

Die keukenklok is een goede tip

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin