Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,545   Posts: 1,544,485   Online: 1074

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

barietglansdroger

Ik heb een oude barietglansdroger van kindermann in gebruik genomen, ondanks het ontbreken van een gepaste stroomkabel (de aansluitingen zijn zoals ze bij heel oude strijkijzers wel eens durven voorkomen denk ik) Is dit spul nog veilig? Ik heb nu de stroom aangesloten met een soort van klemmetjes die rond de 2 contacten zitten.... en wat plakbland.

Hoe werk je met zo'n toestel, ik heb een enorm propere glansplaat...

Kan ik dit ook gebruiken om pe-prints vlug(ger) te drogen?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Ik heb nu de stroom aangesloten met een soort van klemmetjes die rond de 2 contacten zitten.... en wat plakbland.
    Dit klinkt niet al te veilig moet ik zeggen. Is hier geen oplossing voor met een stekkertje, krimpkous of desnoods kroonsteentje?

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Dat is ook niet veilig. Moest het veilig zijn zou ik het hier ook niet gepost hebben
    Was enkel om even te testen - ik betrouw die oude toestanden zowiezo niet (zelfs dokalampen niet) Wat is een krimpkous? Ik ga gewoon een stekker proberen zoeken of maken die erop past. Heb twee jaartjes elektriciteit gehad op een redelijk niveau, dat lukt me wel.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Ik wil toch even waarschuwen mbt. je veiligheid.

Een barietpers met natte foto's is met 230V, natte handen en misschien een fijne vochtige geleidende keldervloer voldoende om e.e.a. niet meer na te vertellen.

Zorg ervoor dat je barietpers geaard is en dat er op de betreffende groep een aardlekschakelaar aanwezig is.

Prutsen met een klemmetje op netspanning: NIET doen. Zorg voor een goede passende stekker zodat we af en toe nog wat van je mogen horen op dit forum.

Robert

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    mmm ik weet heus wel wat ik doe hoor
    Aarding zit er niet op dit 'Kindermann' toestel. Maar indien er iets zou gebeuren is een goede verliesstroomschakelaar meestal voldoende hoor. Een volwassen iemand kan goed tegen 220V (zolang het maar even is natuurlijk) Grapje hoor, liefst niet, maar ik heb al iemand een 'peerke' zien krijgen.

Ik heb eerst eens gekeken naar het ontwerp: die draadjes lopen tussenin keramische plaatjes, dus als er een draadje springt kan dit ook niet in contact komen met het metalen omhulsel. Ik moet alleen aan de originele stekker proberen te geraken, of dit toch op een veilige manier oplossen.

Ben ook van plan de barietpers eerst goed heet te laten worden maar dan uit te trekken als ik de prints erop leg - waarna ik indien nodig het toestel weer kan inschakelen. Of mss maak ik iets met een schakelaar.

Maar hoe gebruik ik dat geval nu? En kan ik hiermee rc/pe prints drogen als ik de emulsiezijde bv naar de bovenkant (het doek dus) richt?

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Mmmm ik ga maar gewoon op glasplaten drogen... blijkbaar is dat werken met zo'n ding nog niet eenvoudig.

Maar wat is eigenlijk de beste manier om pe/rc te drogen?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Rechtop de chauffage zetten

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Een volwassen iemand kan goed tegen 220V
    Daar kan ik van meespreken

Ik gebruik droogrekjes voor de afwas. Het eventueel overblijvende water na het droogtrekken, loopt er zo goed af.

In het begin gebruikte ik een droogmolentje voor vaatdoeken maar de klemmetjes waren net iets te straf voor papier, maw. ze lieten lichte sporen na.

G

Shooter
    Medium Format
    Hete lucht of I.R. droger, zeker voor RA-4 kleurenpapier maar ook z/w PE papier geeft daarmee de mooiste hoogglans en het diepste zwart.
    Ook het blooming effect wordt hiermee maximaal onderdrukt.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Ook het blooming effect wordt hiermee maximaal onderdrukt.
    En dat is? Google brengt niet direct zinnige dingen op.

G

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin