Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,872   Posts: 1,520,115   Online: 878

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    Multi Format

Meten is weten, maar dit is belachelijk...

okay, jullie weten allicht nog dat ik een agfa d102 had die ik niet gecalibreerd kreeg met een fotowand step tablet... de lage en hoge waarden (0.00 en 1.65) gingen goed, maar alles daartussen (in 10de stop) week af... nu tik ik een repromaster rm21 op de kop en hoe raad je het, ook dat ding krijg ik niet gecalibreerd op dat #@%* step tablet... nu stel ik me de vragen

1) kan het dat twee meters niet meer werken?

2) kan het dat die fotowand gewoon rommel is?

3) is het nodig om een paar uur te zitten pielen met schroefjes/afstelwieltjes om zo'n meter te calibreren?

4) wil iemand uit de buurt van antwerpen met een densitometer es naast me zitten om mijn meters met de zijne te vergelijken...

5) of is het echt nodig een heiland van vele euro's te kopen om te kunnen werken?

ik wil beginnen aan papiercalibratie, maar op zo'n manier is het zinloos werken, niet?

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    ik zou mijn tijd niet verdoen aan al dat gemeet, ga fotograferen en maak mooi werk!

Shooter
    Medium Format
    Fotowand is niet slecht, Stouffer net iets beter.

Stuur je kaart/testdoorzicht maar op met een retourenveloppe, ik meet het wel voor je na.

Oude en slechte densitometers zijn er genoeg op de 2e hands markt. Wil je kwaliteit dan betaal je iets meer en bespaar je veel ergernis.
    Het probleem is dat graag iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten wat met vergroters nog even mogelijk is maar met veel andere zaken niet goed gaat lukken.

Een goede handleiding naar een perfect ontwikkelt negatief en goede afdruk is "Tonwerte Perfekt" van Heiland. Ook gebaseerd op het bezit van een densitometer. Alle benodigde testkaarten en doorzichten zitten in dit cursus boek.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Multi Format
    Wat raad jij dan aan om te kopen, Robert?

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin