Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,556   Posts: 1,573,178   Online: 904

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Shooter
    4x5 Format

Durst L 1200 Elite vergroter

Ik ben sinds een paar dagen de gelukkige eigenaar van een L1200 elite vergroter van Durst.Het enige wat nog ontbreekt is een manual, is er iemand die toevallig een kopie bezit voor deze vergroter ( uiteraard tegen
    vergoeding )

René

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by bariet58
    Ik ben sinds een paar dagen de gelukkige eigenaar van een L1200 elite vergroter van Durst.Het enige wat nog ontbreekt is een manual, is er iemand die toevallig een kopie bezit voor deze vergroter ( uiteraard tegen
    vergoeding )

René
    René,
    is die niet te vinden op de Durst site in Italië? Of bij Jobo USA??
    harry

Release, the best you can do...

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Proficiat René

de Elite ? welke uitvoering is dat (ze hebben er veel gehad) precies? afhankelijk van de leeftijd zul je wel of niet succes hebben bij durst. B.v. van de oudere CLS450 kleurkoppen hebben ze geen dokumentatie meer.

Huib

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    René,
    is die niet te vinden op de Durst site in Italië? Of bij Jobo USA??
    Hoi ,

Bij Jobo in de US is het niet te vinden volgens mij en Durst heb ik nog niet geprobeerd want ik hoorde van iemand dat ze daar weleens rond de 100 of 150 Euro voor rekende, en dat vindt ik erg gortig, dus ik bedacht me het eens op deze manier te proberen. Lukt dat niet dan schrijf ik Durst/Italie wel.Bedankt voor het meedenken,

René

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huib
    Proficiat René

de Elite ? welke uitvoering is dat (ze hebben er veel gehad) precies? afhankelijk van de leeftijd zul je wel of niet succes hebben bij durst. B.v. van de oudere CLS450 kleurkoppen hebben ze geen dokumentatie meer.

Huib
    De uitvoering die ik heb is de Elite met de elektrische scherpstelling en de kleuranalyzer in combinatie met de Auto Kleurkop, in ieder geval niet de CLS450. Ik ga toch alleen maar zwrt/wit drukken, en zat al heel lang te et-
    teren voordat ik wist hoe de draaibare 6 x 9 cm box uit de vergroter moest.

René

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Ik kan mij voorstellen de je voor die electronische hocus-focus wel een handleiding nodig hebt maar voor de rest is het toch erg recht-toe-recht-aan. Bij mijn L1200 was ook geen handleiding maar na een uurtje 'spelen' wist ik wel hoe het functioneerde (verwisselen diffusors, kantelen van de hele kop, kantelen/verschuiven van de negatief drager alleen, etc).

Als die van jou op die van mij lijkt:

Hoogtevestelling: knop aan de rechterkant van de drager, twee concentrische knoppen: eentje is de rem/lock de meest uitstekende om te verstellen via een tandheugel, maar gewoon de kop op en af duwen kan ook.

Focus: knoppen aan de linkerkant

Kop Kantelen: de twee rode hendels aan de achterkant van de drager omzetten

Negatiefhouder kantelen/verschuiven: aan de achterkant van de houder zit een grote ronde knop om de negatiefhouder vast te zetten, losdraaien en dan de negatiefhouder zelf verdraaien verschuiven en dan weer met de knop vastzetten.

Draaibare negatiefhouder verwijderen: Twee knoppen/schroeven aan de voorkant verwijderen, balgje dat bovenop licht (twee ronde platen die in elkaar draaien) op tillen en dan de hele houder verwijderen

Balgje verwijderen: twee nikkelen schuiven naar voor trekken (letop de balg valt er dan subiet uit)

4x5 houderplaatsen: de grote diffusor in de zelfde ophanging plaatsen als het zonet verwijderde balgje. Schuiven naar achteren duwen om te vergrendeln.

4x5 negatiefhouder plaatsen: dichtklappen en in de 1,5 cm hoge overgebleven spleet schuiven.

4x5 90 graden draaien: in de negatiefhouder de maskers 90 graden draaien (schuifjes losmaken) vervolgens de diffusor verwijderen en het binnenwerk ook 90 graden draaien het binnenwerk zit aan een kant in een sleufje en aan de andere kant wordt deze met twee klemmetjes vast gehouden. Binnenwerk lichtjes kantelen dan komt hij los.

O ja, en bij zit vaak het rode filterje los in de klem en klettert er uit, vaak checken of hij vast zit (schroef/knopje aandraaien).

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    O ja, en bij zit vaak het rode filterje los in de klem en klettert er uit, vaak checken of hij vast zit (schroef/knopje aandraaien).
    Dat laatste is niet alleen van toepassing op de grote Durst-jongens ook bij de M805 moet je regelmatig dat knopje weer even aandraaien. Ten langen leste heb ik er iets lock-tite opgesmeerd en nu is het over.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Ik kan mij voorstellen de je voor die electronische hocus-focus wel een handleiding nodig hebt maar voor de rest is het toch erg recht-toe-recht-aan.
    Hoi Huib,
    De kantelbare 6 x 9 cm houder etc. heb ik er nu uit en verwisseld voor een
    4 x 5 ' Box en negatiefhouder, dat werkte. Inderdaad de twee knopjes losdraaien, de schroefjes achterin los, en dan het blage omhoog duwen en
    de box eruit. Het enige wat ik nog wilde weten, waar ik de twee connec-
    toren moet bevestigen ( 1 weet ik, voor de kleurenkop) maar de ander moet in een soort timer, die ik niet heb, mijn standaard Hauck is alleen geschikt voor ronde contacten. De boel doorlussen werkt niet, dus ik moet verder zoeken naar een speciale durst timer, ik heb wel aanwijzingen.
    En het leek me wel leerzaam om een manual te hebben. Je hebt wel gelijk zo moeilijk is het allemaal niet, maar ik durf niet alles zo maar aan te sluiten, ik heb ooit wel eens een opflikker gehad, waarbij mijn armen nadien nog enkele dagen stijf waren en mijn nekhaar nog steeds als een borsteltje recht op stond. Bedankt voor je leerzame lessen.

René

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Dat laatste is niet alleen van toepassing op de grote Durst-jongens ook bij de M805 moet je regelmatig dat knopje weer even aandraaien. Ten langen leste heb ik er iets lock-tite opgesmeerd en nu is het over.
    Hoi,

dat klopt want ik heb geen roodfilter er aan zitten, en bovendien is het een
    hele grote L1200 uitvoering die aan de muur bevestigd moet worden dus geen normale L1200 tafelmodel.

René

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by bariet58
    ...Het enige wat ik nog wilde weten, waar ik de twee connectoren moet bevestigen ( 1 weet ik, voor de kleurenkop) maar de ander moet in een soort timer, die ik niet heb, mijn standaard Hauck is alleen geschikt voor ronde contacten...
    Hoi René,

Ik ken het Elite model niet, maar ik denk dat je niet een aparte timer nodig hebt. De analyzer dient hier ook als timer.

Op de analyzer sluit je een meetcel aan maar ook via een kabel de kop. Kijk maar eens of die stekkers daar allemaal op elkaar passen.
    Op basis van een eerdere calibratie stelt de analyser de filterwaarden vast en de belichtingstijd en stelt via elektromotoren ook de filters in de kop in om vervolgens de kop x seconden te laten branden.

Hoogstvermoedelijk zal er ook wel een 'handmatige' stand zijn waarbij je zelf tijd en filterwaarden kan instellen.

Yep, hiervoor heb je echt een manual nodig.

Als je dus geen analyzer hebt maar alleen de kolom en de kop, tsja, dan heb je een probleem denk ik.

Huib

als je deze stuur

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin