Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,678   Posts: 1,482,155   Online: 1069

Results 1 to 9 of 9
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Jobo cascade & Büscher

Vandaag voor zo goed als niets een aantal dingen 'gekregen'.

Hoe lang moet ik met zo'n jobo spoelslang (ik wist niet dat die dingen ook op paterson pastten) spoelen? En voor t-grain film? (nu gebruikte ik voor gewone film methode 5 - 10 - 20 - 40 en dan nog eens met agepon)

Zo'n schalenverwarmer (heb een model van Buscher van +- 40 op 45 voor een appel en ei kunnen bemachtigen) - werkt dat wel goed met plastieken schalen. (moet wel zijn want er wordt bijna niets anders verkocht...?)

Tot slot: zou ik nog ergens een doek van +- 30 op 30 voor men hoogglansbarietdinges kunnen aanschaffen? Is van kindermann. Of kan het slechts blijven bij een wasbeurt van het huidige doek? Ik zou het toestel willen gebruiken voor mijn iets kleinere barietjes, omdat je dan mooi licht 'gekromde' afdrukken krijgt, en de afdrukken heel snel droog zijn. Maar dat moet dan wel met een proper doek, omdat ik de plaat voor hoogglans niet ga gebruiken.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Pieter,

koop een flesje H10 spoelcontrol van Amaloco. Je weet snel of je spoeling voldoende was.
    Natuurlijk moet je het niet de hele tijd gebruiken maar zo nu en dan je spoelcyclus controleren, kan nooit kwaad.

Een bariethoogglansdroger???? ... verwend nest ;-)

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus
    Pieter,

Een bariethoogglansdroger???? ... verwend nest ;-)

G
    Mmm dan gebruikte ik al een focomat of een durst 670 (met splitgrade)

Tis maar eentje van 30 op 30 hé
    Heb die al veel langer maar nog nooit gebruikt. Zat bij ander dokamateriaal, is oud toestelletje, ooit iets op het forum hier gezet, ik had namelijk niet ogenblikkelijk een gepaste stekker maar zoiets niet gebruiken vind ik zonde als je ziet wat de nieuwprijzen zijn...

H10 goed idee, ga ik eens bestellen. Maar hopelijk heeft hier al iemand een idee. Ik had gedacht 10 minuutjes ofzo? (niet t-granen film)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    10 minuutjes, waarom niet?
    De grootste vraag is echter: aan welk debiet?

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Er zit daar zoiets op om min of meer het debiet te regelen. Als ik de kraan iets meer dan de helft open zet, springt dat spul er toch af

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Er zit daar zoiets op om min of meer het debiet te regelen. Als ik de kraan iets meer dan de helft open zet, springt dat spul er toch af
    Spoelen met de cascade hoeft maar 5 minuten met een iets hogere watertemp van ca. 2°C. Door de intense spoeling van het water, dat gemengd met lucht, van onderaf door de spiraal naar boven wordt afgevoerd is dat voldoende. Films in mijn archief van zeker 30 jaar geleden vertonen geen sporen van kwaliteitsvermindering. Ook voor T-Grain neem ik geen extra maatregelen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    Spoelen met de cascade hoeft maar 5 minuten met een iets hogere watertemp van ca. 2°C.
    Deze werkwijze gebruik ik ook.
    Jeroen

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ok. Ik dacht dat t-grain film altijd dubbel zo lang gespoeld moet worden...

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Nee, maar welk dubbel zo lang in de fixeer als conventionele film.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin